Alhoewel ik het an sich helemaal eens ben met Gameover, denk ik uitgaande van je startpost dat je een eind komt met dit als begin:
Headunit:
pioneer
DEH-P3500MP (Tuner/CD/MP3 speler) (+- € 249,-)
Speakers:
1. Eerst kijken hoe je huidige speakers klinken met de Pioneer
2. Indien heel brak bij Ron een setje full-range speakers kopen die in je autodeuren passen.
Sub:
1. Als je content bent met je deur speakers zal je zeker bas missen, in dit geval bij Ron een Pre-Fab Sub kopen (2 opties: Actief of Passief)
1a. Actief: Pre-Fab Actief Subje kopen, dit hoef je alleen nog maar op de pre-out van de Pioneer te gooien
1b. Passief Pre-Fab Subje: Hier moet nog een versterker bij, een Signat oid zal het goed doen voor een goede prijs.
Tip:
Ron is een hele goede en goedkope zaak met verstand van zaken (Ik koop er alles voor mijn auto). Ze zijn alleen ook een beetje straightedge, dwz ze willen het altijd perfect doen, goede zaak, maar niet met een smalle beurs (qua inbouw).
Koop daar je spullen, en rij vervolgens voor de power naar de OTOSAM die 100m. verder zit (Ron heeft het zelfs wel eens tegen me gezegd dat ze dat prima vinden, ze hebben het namelijk altijd druk, dus ze besteden hun tijd ook liever aan serieuze inbouw projecten) en laat daar een stroomdraad trekken als je een sub achterin zet. (koop bij OTOSAM 5m .5mm
2 en een 60A zekering. Kost je geen drol (iets van €30,- max incl. inbouw)
*SLUIT JE SUB NIET AAN ZONDER DEZE DRAAD VAN JE ACCU!!!* Je zal namelijk problemen krijgen, gegarandeerd, danwel van oververhitte versterkers, danwel van uitvallende versterkers/electrische systemen. Als je hem namelijk op je zekerdoos in je auto zet zal hij altijd max. 30A met andere electrische apparatuur moeten delen. Gewoon niet doen dus.
Meteen die draad trekken is de beste investering die je zal maken als je fatsoenlijk geluid wil.
Wat zal het je ongeveer kosten:
Je geeft duidelijk aan dat je geen disco in je auto hoeft, echter zeker met auto audio geld dubbel: goedkoop is duurkoop!
Kijk eerst goed of je standaard deurspeakers goed genoeg zijn, indien je besluit een sub in je achterbak te doen doe het dan bij voorkeur met muziek met weinig bas, luister goed naar de helderheid van je mid/hoog. Vind je dit toereikend? lekker laten zitten! (Ik ben persoonlijk behoorlijk te spreken over de Pioneer versterker in zijn headunits (qua prijs/performance gezien uiteraard, er is altijd beter) Als dit goed genoeg is hoef je namelijk alleen nog maar een sub.
Setje Full range (met fatsoenlijk/goed geluid):
Ron heeft een aantal aardige setjes liggen voor minder dan € 99,-.
Hier zal je echter nooit een dikke bas mee halen, dat kan gewoon niet met deurspeakers.
Sub:
Ron heeft passieve subs liggen vanaf ongeveer € 59,-, lekker links laten liggen (zullen ze zelf ook zeggen

).
Een goede basis sub zal ongeveer vanaf € 149,- te koop zijn, hier komt dan nog een versterker bij, waarvoor je minstens nog zo'n € 149,- voor moet uittrekken. (Je hebt ze goedkoper zoals de Magnat Classic 380 etc, maar die hebben gewoon geen goede/stabiele voeding/componenten, waardoor het nooit echt tot zijn recht zal komen)
Indien je maar één setje deurspeakers hebt (2x fullrange of 2x2 (laag/mid & hoog apart) hebt kan je als goedkoopste oplossing ook nog kiezen voor 2 grote full-rangen op je achterplank. Deze zullen best een aardig geluid geven, zelfs direct aangesloten op je pioneer. (Tip: Phoenix Gold's vond ik (relatief) erg goed klinken zonder extra versterker) Je geluidsbeeld zal nooit heel helder/strak zijn, maar dit is wel de voordeligste manier om wat meer/beter geluid te krijgen
Voordelen: Geen aparte voeding nodig, geen aparte versterkers nodig
Nadelen: Je zal nooit een echt strakke diepe bas krijgen
edit:
even aangevuld

edit:
#2 Eigenlijk ben ik het dus gewoon met Gameover eens

edit:
#3 Ditzelfde geld natuurlijk als je het niet bij Ron koopt, maar als je in N-H woont zou ik je zeker adviseren daarheen te gaan
[
Voor 81% gewijzigd door
zion op 31-12-2003 00:39
]