Toon posts:

[redhat 7.3] rechten tot directories

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Op mijn server heb ik een website draaien die gebruik maakt van php en mysql. De site bestaat ook uit een onderdeel dat data opslaat in tekstfiles.

Nu heb ik de website van windows overgezet naar linux en alles werkte perfect totdat ik erachter kwam dat de tekstbased data niet meer te bewerken is.

Ik maak gebruik van een nieuws script genaamd cutephp news. Doet er verder niet toe. wat er wel toe doet is dat als ik een nieuwsbericht maak deze volgens de website wordt doorgevoerd, maar in de praktijk niet.

Nu kwam ik erachter dat het wellicht handig is het een en ander te chmodden, maar het phpBB forum had dit niet nodig, en deze is toch een stuk groter en geavanceerder. weet iemand hoe dat kan? waarom verschilt zoiets per script?

d.

Verwijderd

dat script wat je gebruikt voor je nieuws maakt dus gewoon gebruik van plain tekst files als ik het goed begrijp. Om die dus weg te kunnen schrijven op je hd zul je inderdaad de rechten aan moeten passen dmv chmod.

phpBB werkt met een mysql database, vandaar dat daar verschil inzit (je hebt een mysql user opgegeven in de configuratie van phpBB)

offtopic:
verder heet een map geen map maar een directory ;)

Verwijderd

Topicstarter
dus mysql staat los van chmodden? apart. ik dacht altijd dat het 'schrijven' naar de hd altijd op EEN manier gerechtigd moet zijn.

thanx voor het antwoord. k ga ff verder knoeien. :P

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
ja maar als je in een database iets schrijft doe je dat met een eigen user (namelijk die van de database deamon, soms ook root)

als je iets in textfiles schrijft doe je dat met een user, maar nu heeft apache dus blijkbaar geen rechten voor het schijven in die files.
persoonlijk zou ik makkelijk doen en zorgen dat je ze op 777 OF 700 en ownership veranderd naar de user die apache ook gebruikt.
natuurlijk is het beter om een apparte user aan te maken voor apache, en te zorgen dat deze alleen tot die files toegang heeft (en misschien wat andere files in je webdir)

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Verwijderd

Topicstarter
mm misschien een idee idd. idee is publieke write access vanuit browser via pagina. dit kan dus makkelijk door ff te chmodden. weet alleen noet of andere publieke acces in gevaar komt ( vb via ftp, maar dat heb ik op private access gezet)

d.