[boot probleem] MSI 6309

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste GoT forummers,

Ik heb vandaag op mijn werk een pc meegekregen die daar stond omdat hun geen zin hadden om hem te repareren want de computers was "kapot".

Nou ik best blij want het was een:

Intel Pentium 3 , 800 mhz
MSI - 6309 VER 2.0
128 sdram pc100 (moederbord ondersteunt ook 133)
SIS 8 mb agp
20 gig hdd

link:
http://www.msi.com.tw/pro...ro_mbd_detail.php?UID=127

plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.msi.com.tw/images/product_img/mbd_img/6309v2.jpg

Er waren 2 problemen aan de pc waarvan ik 1 al opgelost heb:

probleem 1: blijft hangen bij het opstarten wanneer hij het base memory test en extended memory
opgelost: Andere videokaart.

probleem 2 Elke keer als ik de pc opstart en de pc win98 betreet reboot hij automatisch.
Ook bij windows XP Pro alleen dan op een ander moment. Bij windows xp reboot hij op het moment wanneer hij het menu krijgt van de installatie en dan bij stap 4: Windows instaleren, reboot hij iedere keer op precies hetzelfde moment.
ondernomen:
- alle overtollige hardware eraf geflikkerd. (zip drive netwerkkaart)
- hdd geformateerd windows 98 opnieuw geinstaleerd.
- windows xp geinstaleerd.
- 2 andere hdd's gebrobeerd (rebooten op dezelfde timing bij windows betreding dus beide hdd's hadden windows 98)

Beste kees,
heb je search gebruikt?

Jawel hoor en of ik dat gedaan heb. Dankzij dit ben ik misschien achter het probleem gekomen, want ik las in het volgende topic:

[rml][ MSI K7T266 Pro] geen leven[/rml]

Dat msi planken soms slechte condensators hebben, nu heb ik gekeken naar mijn condensators en ik vertrouw het inderdaad niet helemaal nee. hieronder kun je wat foto's zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.hozee.org/kees/Foto47.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.hozee.org/kees/Foto48.jpg

Nu mijn uiteindelijke vraag,

Heeft iemand misschien enig idee welke richting ik moet zoeken wat het probleem is of of het aan de condensators ligt?

Alvast erg bedankt voor jullie reply's, als je meer info wilt roep je maar.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2003 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 12:04
Ze zijn wat wazig die pics maar volgens mij zien die twee onderste condensatoren er niet al te gezond uit. Komt er ook zooi uit, lijkt wel zo? Indien ja, weg met die rommelplank :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uhm ik gooi het lievurd niet weg omdat die pc sneller is als deze. dus weggooien alleen in het ergste geval.

Er zit wel een heel klein beetje geel prut op de condensatoren. Ik had gelezen dat als er "prut" uit de condensatoren komt dat het dan goed mis is.

Wat ik ook gelezen heb, is dat je het kunt maken als je goed kan solderen. Ik kan niet goed solderen maar de vader van een maat van me kan het als fietsen dus wat moet ik doen als ze kapot zijn om ze te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
goed solderen? ach ik denk als je rustig gaat zitten dan lukt het wel.
je moet wel een goeie soldeerbout hebben, niet te weinig watts.

gewoon 1 pootje lossolderen en tegelijk de condensator naar de andere kant drukken (dus bv pootje links, condensator naar rechts)
dan andere pootje lossolderen en condensator omhoog trekken.
daarna nieuwe erin, ik kon het doen met het bestaande overgebleven sodeertin.

kijk ook eens naar bv MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics*
daarin staan wel tips enzo

[ Voor 12% gewijzigd door Mr.Nobody op 30-12-2003 21:02 ]

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
tnx dude!

ik heb het topic voor een groot deel gelezen en ga de condensatoren vervangen.

Maar moet ik nu dezelfde condensatoren halen als eerst? (6,3v 2700f ) of andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Maar moet ik nu dezelfde condensatoren halen als eerst? (6,3v 2700f ) of andere?
Je moet inderdaad gelijkwaardige elco's zoeken, dus in ieder geval 2700uF (micro Farad). Het voltage mag uiteraard hoger zijn, maar dan passen de elco's waarschijnlijk niet meer (hogere spanning=grotere eclo's), dus het beste kun je zoeken naar 2700uF 6.3V elco's. Belangrijk: zorg dat je low-ESR elco's neemt. 'Gewone' elco's ploffen namelijk op een mobo doordat er teveel stroom door loopt. Alleen elco's met een kleine inwendige weerstand overleven het.

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wat geinformeerd bij electronica zaken hier in de buurt, en zit met een probleem.

In alle 3 electronica zaken kan ik geen elco's krijgen van 6,3 volt en 2700uf omdat het geen standaart maat is, en ook niet bestelbaar.

Is het nu een oplossing om een elco op het moederbord te solderen met een grotere capaciteit?

Moederbord fabrikant raadplegen?

of kan een member op dit forum aan elco's komen van 6,3 volt en 2700uf ?

alvast erg bedankt.

owja, koraks
Al drie de zaken wisten niet waar ik het over had toen ik de term low-ESR noemde? Enig idee hoe dat komt?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2004 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Is het nu een oplossing om een elco op het moederbord te solderen met een grotere capaciteit?
Grotere capaciteit is geen enkel probleem. Het enige wat een probleem kan veroorzaken is de fysieke grootte van de onderdelen; je zit natuurlijk vast aan de 'footprint' (omtrek van de elco en plaatsing van de pootjes) van je mobo.
owja, koraks
dat ben ik, zegt u maar ;)
Al drie de zaken wisten niet waar ik het over had toen ik de term low-ESR noemde? Enig idee hoe dat komt?
Dat pleit niet erg voor de vakkundigheid van de zaken die je hebt bezocht. Het valt zelfs heel erg tegen! Iedereen met enige elektronica-kennis zou toch op de hoogte moeten zijn van die term...Ik heb geen idee waar je ergens woont, maar ik wed dat als je bij Display in Den Bosch eens informeert, dat ze daar heel goed weten waar je het over hebt, dus als je daar ergens in de buurt zit, ga er eens langs.

edit:
PS: je kan ook eens proberen de redactie van het Duitse C't aan te schrijven. ZIj hebben een tijd geleden een uitgebreid artikel over de elco-problematiek gepubliceerd, inclusief verwijzingen naar geschikte vervangende elco's. Helaas weet ik zo gauw niet meer in welk nummer dat precies is geweest, maar de zoekfunctie op www.heise.de/ct zal je zaker verder helpen!

[ Voor 19% gewijzigd door koraks243 op 02-01-2004 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heey tnx dude ;)!!!

btw: ik ben niet zo goed in duits hehe.

Maargoed wat ik wel kan doen is een condensator van 6,3 volt en 2200 uf halen of 3300uf (volgens mij) i.pv. 2700uf.
Welke is dan beter de een met een grotere capaciteit of kleinere capaciteit.

Owja de vader van een maat van mij zei, dat het kan zijn dat je precies 2700 moet hebben omdat het systeem daar op berekent is misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 januari 2004 @ 22:02:
Heey tnx dude ;)!!!

btw: ik ben niet zo goed in duits hehe.

Maargoed wat ik wel kan doen is een condensator van 6,3 volt en 2200 uf halen of 3300uf (volgens mij) i.pv. 2700uf.
Welke is dan beter de een met een grotere capaciteit of kleinere capaciteit.

Owja de vader van een maat van mij zei, dat het kan zijn dat je precies 2700 moet hebben omdat het systeem daar op berekent is misschien.
maakt nie zo heel veel uit...3300 uF kan wel...wel moet je low ESR elkos hebben! anders sneuvelen ze zo weer... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hmz nu toch een vraagje, wat is low ESR eigenlijk? waar dient het voor? misschien kan ik het zo uitleggen dan aan de electronica zaak misschien dat hij het wel snapt dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ze hebben niks in de winkel, ik nog meer zaken gebrobeerd. Ik vraag toch echt iemand van dit forum die voor mij die elco's kan regelen echt ik zou die persoon enorm dankbaar zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 02:15

Jimbolino

troep.com

ik heb ook een msi6309 met precies hetzelfde probleem
ook paar condensators die zijn gaan lekken...

vind het niet echt de moeite waard, een bordje van 2 tientjes te repareren...

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

wat is low ESR eigenlijk
low Equivalent Series Resistance. Ofwel de interne weerstand van de elco. Deze moet laag zijn omdat door elco's in deze toepassing enorm veel stroom loopt. Als je de wet van Ohm erbij haalt zul je zien dat als de weerstand toeneemt, het gedissipeerde vermogen (ofwel: de gegenereerde warmte) kwadratisch toeneemt. Het vervelende is dan, dat als de elco warm wordt, dan stijgt daardoor de inwendige weerstand, waardoor het effect zichzelf versterkt. Uiteindelijk raakt ie oververhit en ploft uit elkaar (zoals op jouw mobo gebeurd is).

Ik zal proberen even dat artikel in C't te zoeken waarin staat welke elco's geschikt zijn als vervanging.

edit:
Nee, helaas. Het artikel staat in C't nr. 21/03 en die ligt blijkbaar bij mijn vader.
vind het niet echt de moeite waard, een bordje van 2 tientjes te repareren...
Misschien heb je wel gelijk daarin ja. Maar je bent een Tweaker of je bent ut niet he! ;)

[ Voor 21% gewijzigd door koraks243 op 03-01-2004 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heey koraks weer bedankt,
ik heb voor de elco's MSI maar een mailtje gestuurd, ik hoop dat ik wat terug krijg.

Ook bedankt dat je me uitlegde wat low - ESR is.

In mijn probleem staat beschreven dat mijn pc na een bepaalde actie uitvalt. Ik heb hierover zitten nadenken, maar is de kans groot dat het aan de elco's lag?

Want bijvoorbeeld in dos kon ik de pc 3 uur aanlaten staan.

Ook heb ik van de 5 elco's 3 doorgemeten en ze waren inhoudelijk gezien (dus volgens de meter) nog goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

In mijn probleem staat beschreven dat mijn pc na een bepaalde actie uitvalt. Ik heb hierover zitten nadenken, maar is de kans groot dat het aan de elco's lag?
Want bijvoorbeeld in dos kon ik de pc 3 uur aanlaten staan.
Dat kán heel goed aan die elco's liggen ja. De betreffende elco's zorgen voor een stabiele Vcore voor de CPU. Als die elco's niet goed zijn (of enkele zijn kapot), dan zal de Vcore niet stabiel genoeg zijn, wat vooral merkbaar wordt tijdens zwaardere belastingen. DOS opstarten is niet zo zwaar, dus je hebt kans dat ie daar goed doorheen komt, maar bijvoorbeeld een Windows boot kan de cpu al doen hangen vanwege de zwaardere belasting.
Ook heb ik van de 5 elco's 3 doorgemeten en ze waren inhoudelijk gezien (dus volgens de meter) nog goed.
Hoe heb je ze gemeten? Het zou me namelijk verbazen als je over een capaciteitsmeter beschikt (veel electronicafreaks hebben er niet eens een, lees: Koraks heeft er ook geen!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik bedoel dat ik die doorgemeten heb bij de vader van een maat van me. Die werkt in de electronica repareert machines enzo.. Hij vondt het ook vreemd dat ze allemaal goed uit de test kwamen, maar misschien zijn ze allemaal maar een heel klein beetje beschadigd, omdat de pc nog wel gewoon boot enzo. Als ik de meeste verhalen hoor dan houdt het mobo meteen op wanneer een van de condensators kapot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
joepie het is eindelijk gelukt.
Wat heb ik nu gedaan:

5 elco's 25 volt 2200 uf gekocht &
5 elco's 25 volt 470 uf gekocht.

Deze heb ik parralel geschakelt. Het ziet er niet echt mooi uit :P maat beter als niets.
Ik heb dit gedaan omdat msi geen gehoor gaf.
Maar ik dank jullie allemaal heeeeeeel erg _/-\o_ _/-\o_ (vooral koraks)

btw: we hebben nog een keer de (oude) elco's doorgemeten met ander meet apparatuur, en er kwam zelfs daar een te hoge waarde uit :? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 14:05:
joepie het is eindelijk gelukt.
Wat heb ik nu gedaan:

5 elco's 25 volt 2200 uf gekocht &
5 elco's 25 volt 470 uf gekocht.

Deze heb ik parralel geschakelt. Het ziet er niet echt mooi uit :P maat beter als niets.
Ik heb dit gedaan omdat msi geen gehoor gaf.
Maar ik dank jullie allemaal heeeeeeel erg _/-\o_ _/-\o_ (vooral koraks)

btw: we hebben nog een keer de (oude) elco's doorgemeten met ander meet apparatuur, en er kwam zelfs daar een te hoge waarde uit :? :/
>:) O-) 8) Keep up the good works!!! (pics?)

edit:
Nu moet je MSI mailen met deze oplossing en zeggen dat je teleurgesteld bent in ze. Kijken of ze nog reageren.. :+

[ Voor 13% gewijzigd door under-world op 08-01-2004 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:42

Sherlock

No Shit

En werkt het nu naar behoren? Dus ook booten naar Windows e.d.?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dit niet hetzelfde verhaal als een paar maanden geleden op tweakers.net stond. Dat een onderzoeker een nieuwe formule had uitgevonden om die dingen goedkoper te maken. Maar dat die weg bij dat bedrijf is gegaan en dat ze wel verder zijn gegaan met de productie van die componenten. Daardoor zijn er aardig wat verkeerde in omloop terecht gekomen, geloof voornamelijk op msi en abit bordjes. Deze gaan open of in het ergste geval ploffen helemaal. Volgens mij heb jij ze getroffen. Let er trouwens wel op dat je ze er niet per ongeluk verkeerd om op soldeert, volgens mij krijg je dan bij het aanzetten meteen weer hetzelfde effect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
ja dat is dit verhaal.

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heey forummers tnx voor jullie reply's en intresse.

Het solderen is goed verlopen, in een keer vloeiend.

en omdat jullie om pic's vragen krijgen jullie die ook, alleen zijn ze niet van super kwali maar er is duidelijk een verschil te zien :P

Afbeeldingslocatie: http://www.hozee.org/kees/Foto1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.hozee.org/kees/Foto2.jpg
leuke he?

Alleen door die nieuwe elco's is het allemaal wel wat drukker geworden daar.
Het systeem heeft tot nu toe alleen maar stabiel gedraait, en heb er al 128 sdram bijgepleurd..

Alleen wil ik hem nu ook nog overclocken. moederbord ondersteunt tot 1000 mhz. Maar ik moet daar nog eerst meer info over vinden. Het voordeel is wel dat ik hem volgens mij helemaal via het bios kan overclocken.
Je moet toch de Vcore ophogen?

Enige waar ik een beetje over twijfel is de cpu temp.

==========cpu temps wanneer de pc in windows niks staat te doen=========
Cpu: 32 graden
chipset: 24 graden
system: 21 graden
==========================================================

==========cpu temps bij drukke activiteiten==========================
Cpu: 52 graden *edit* heeft ondertussen als 58 bereikt.
chipset: 29 graden
system: 23 graden
==========================================================

Uiteraard wijken de temps af en toe af. Temps zijn gemeten met het programma speedfan 4.09 en in de bios.

Ik denk dat 52 graden nog kan, maar zodra ik hem wil overclocken moet ik hem toch beter koelen heb ik het idee, want een temp boven de 52 graden is niet echt een intel temp of wel?

Wat is de beste manier om de cpu temp kouder te krijgen?
Een casefan erbij monteren of een betere cpu fan + heatsink? Nu zit er de standaart fan op zoals je kan zien. Maar ik betwijfel of er wel goede fans en heatsinks beschikbaar zijn voor mijn socket??? (socket 370)

alvast bedankt voor jullie reply's

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2004 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

CPUfan + heatsink vervangen. 52 graden voor Een PIII kan wel maar is al wel warm, zeker onovergeklokt!!! HEt lijkt erop dat de koeling niet helemaal optimaal meer is. Zorg dus voor je gaat klokken voor een betere koeler, vraag in de winkel naar een goede FCPGA koeler voor een schappelijke prijs.

Daarna kun je met de FSB gaan klooien en kijken of je deze op 110, 120 of 133 kan zetten. Die chipset moet 133 aan kunnen die op dat bord zit. Het geheugen en CPU worden dan wel meegeklokt. Waarschijnlijk gaat je geheugen niet echt meewerken omdat het pc100 is. Met PC 133 is het gehuegen iig snel genoeg voor een FSB overklok. De vraag is echter of de CPU dit leuk gaat vinden. Begin met 105 of 110 zou ik zeggen en werk langzaam omhoog. Houdt de temps in de gaten!
Je zal denk ik ergens in de buurt van de 880-960 uitkomen door het pc100 geheugen en het feit dat 800E processoren nier echt ver (33%) te klokken zijn zonder pc 133 en een goede koeling. Ik heb wel eens een pIII 450E jaren op 540 laten lopen (20% overklok) met ook gewoon pc100 geheugen. Het geheugen kon dus ook 20 procent meer aan dan zijn officiele specs. Dit was echter een lager geschaald model waardoor hitte van de CPU waarschijnlijk minder een rol speelde dan bij jouw 800E die van zichzelf toch al redelijk war,m wordt (zie je huidige temps met die brakke koeler) In het overclocking subforum kun je genoeg info vinden over dit onderwerp (FSB overklokken) (Multiplyer zit namelijk bij Intel intern "gelockt" itt de AMD CPU's en dit is niet te wijzigen)
Pagina: 1