AGP Aperture Size vraag

Pagina: 1
Acties:

• Tyranium
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

Topicstarter
Ik ben nog best n00b met hardware...daarom heb ik een klein vraagje (en het antwoord kon ik niet in de faq terugvinden) :
Mijn Aperture Size staat op 64mb...omdat ik een compaq moederbord heb kan ik dat niet veranderen...kan ik dan nog videokaarten met 128mb kopen of is 64mb mijn max??

alvast bedankt...

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 15:38

Paulus0013

pom pom

dan moet je de faq nog maar eens nalezen ;)
maar om je op weg te helpen, je kan nog gewoon iedere willekeurige kaart gebruiken hoor.
tenminste als we het over die agp aperture size hebben dan.
ik weet nml niet wat je moederbord allemaal ondersteunt he...

link naar faq gedeelte:
FAQ Videoplanken & Beeldkanonnen (18/11/02)

[ Voor 16% gewijzigd door Paulus0013 op 30-12-2003 20:27 ]

• Tyranium
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

Topicstarter
ok, bedankt voor je hulp he :*) _/-\o_ eindelijk is er ook iets goeds aan me (gare) compaq moederbord :+

[ Voor 4% gewijzigd door Tyranium op 30-12-2003 20:25 ]

Verwijderd

Veel kans btw dat je Compaq moederbord een heele reeks kaarten gewoon NIET kan hebben, zo is dat nu eenmaal bij merkcomputers.

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 15:38

Paulus0013

pom pom

dit hangt ook weer een beetje van de leeftijd af, de oudere borden zijn idd een stuk kieskeuriger dan de nieuwere.
de nieuwere borden werken al wat makkelijker met andere hardware.

• Tyranium
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

Topicstarter
Ik heb een compaq 06E4h moederbord uit 2001. Best oud dus. Zou hier een Geforce FX5200 ultra op kunnen?? :?

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:46
niet geschoten altijd mis ? :?
Terugbrengen als ie het niet doet?

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Verwijderd

En om de Aperture Size vraag eens te beantwoorden:
ATI raad een aperture size van 64 of 128 MB aan bij kaarten van 64 t/m 256 MB videogeheugen. Testen van diverse hardwaresites hebben ook bevestigd dat 64 of 128MB aperture size het beste werkt ongeacht grootte van videokaart - en mits het RAM geheugen tenminste 1,5x groter is als de ingestelde aperture size.

Overigens heb je weinig aan aperture size zoals die oorspronkelijk bedoeld was. Als je nl. een resolutie/AF-FSAA zou kiezen die niet meer in je lokale videogeheugen zo passen en elke keer moet swappen vanuit het systeemRAM via AGP transfers (waar die aperture size voor bedoeld is) gaat je spel enorm schokken. Speelbaar is het in ieder geval niet, dus een lagere resolutie/AF-FSAA instelling is dan aan te raden.

Over mobo compatibiliteit: zolang het mobo de spanningen kan leveren en tenminste AGP 4x aankan is er weinig aan de hand - en kan er best een Radeon 9500/9600/9700/9800 in. Nog beter zelfs een zware videokaart, omdat deze voorzien is van molex ter externe voeding - en zo de AGP slot niet zo zwaar belast (al hebben bijv. de 9200 geen externe connector en hebben deze ook een lage AGP slot belasting, maar daar krijg je dus ook een behoorlijk stuk minder performance voor terug). Het één en ander kun je afleiden uit de nokjes in je AGP slot en de bewuste videokaart.
Een copypaste in Google-image search zou dan wonderen verrichten. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2003 21:20 ]

• Tyranium
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

Topicstarter
okeey, bedankt allemaal voor de info _/-\o_ _/-\o_ , jullie hebben me van een miskoop behouden :9 :D

Verwijderd

Ik heb het nog even voor je getest, Vietcong trok op 1024x768@32 met alles highest zo'n 90-100MB videogeheugen en 513 MB systeem geheugen en had gemiddeld 67 fps. De aperture size stond op 128MB, een aperture size van 64MB gaf 5 fps verlies zonder dat daarbij het RAM verbruik veranderde. Vietcong is op dit moment het zwaarste spel wat ik speel. Natuurlijk wordt dit een stuk hoger als je de resolutie op 1280x1024 of 1600x1200 zet, maar dat trekt m'n Radeon 9500nonpro of mijn monitor niet (op fatsoenlijke fps/refreshrate).
Op dezelfde resoluties/instellingen gaf Call of Duty minder belasting: zo'n 64MB videogeheugen en 400MB RAM - terwijl Hidden en Dangerous 2 een belasting van 110MB videogeheugen gaf en 271MB systeemram. Ook daar zorgde een aperture size van 64MB een vermindering van fps terwijl het RAM verbruik gelijk bleef.
(logisch ook, want alles past nog in het lokale videogeheugen zoals ik in mijn vorige reply uitlegde)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2003 09:36 ]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 31 december 2003 @ 09:31:
Ik heb het nog even voor je getest, Vietcong trok op 1024x768@32 met alles highest zo'n 90-100MB videogeheugen en 513 MB systeem geheugen en had gemiddeld 67 fps.
Met welke utility kun je video RAM gebruik zien?

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
Verwijderd schreef op 30 december 2003 @ 20:29:
Veel kans btw dat je Compaq moederbord een heele reeks kaarten gewoon NIET kan hebben, zo is dat nu eenmaal bij merkcomputers.
ik weet niet in welke tijd jij leeft maar tegenwoordig gebruiken 'brand' pc's gewoon goede onderdelen die goed complatible zijn met elkaar.................

de tijd dat het allemaal minder soepel ging met pc's was zo'n 5+ jaar geleden, toen deden merk pc's wel 's lekker moeilijk, de kans dat een merk pc moeilijk doet is tegenwoordig net zo groot als een clone
Pagina: 1