Toon posts:

DVD branden lukt niet op DMA, maar wel op PIO

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

ik loop nu al een hele tijd met het volgende probleem (en ja ik heb andere post gelezen)

Ik heb :
- BTC drw10041m op secundaire kanaal master (sw 047)
- 20 gh harddisk op primair master en primair slave een pioneer dvd
- asus geforce
- plextor 8/2/20 met adaptec scsi adapter
- nieuwste nero versie 6.3.0.2.
- windows 2000 pro. met sercvice pack 4
- amd athlon 900 mhz
- 256 mb 133 mhz
- aopen ak33 mb ( via chipset)

en het ellendige probleem dat ik met de DMA settings aan niet kan branden, als ik ze uit zet (pio mode 4) kan ik wel branden maar gaat dat tergend langzaam.
Het rare is dat het overzetten naar de harddisk wel perfect en snel gaat als ik dma aan heb staan.
Ik heb al de via chipset drivers geprobeerd en ook de standaard micro.s. drivers. maar nero blijft hangen (ook bij simulatie) zodra het branden begint, (eigenlijk iets eerder want ik houd er geen toasters aan over :) )

Heeft een van jullie het verlossende antwoord ?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat gaat er precies fout? Krijg je foutmeldingen? Of mislukken de DVD's gewoonweg? Heb je al gepoogd met een tragere snelheid (1x) te branden wanneer DMA aanstaat? :)

Ik heb ook even de topictitel bijgeschaafd, kwam nogal schreeuwrig over namelijk ..

[ Voor 22% gewijzigd door BalusC op 30-12-2003 20:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat gaat er precies fout >>>

Als ik DMA activeer dan kan ik welliswaar de dvd goed inlezen en de image is daarna ook op te roepen dus dat werkt alles prima.

Als ik daarna de vraag krijg om de blank dvd erin te doen herkent de brander nog de schijf en begint de klok te lopen... maar bij 1 of 2 seconden stopt hij en dan doet nero niks meer. Er is dan nog niet op de dvd gebrand.

Ik krijg daarbij dus géén foutmeldingen en als ik het simuleer gaat hetzelfde fout.

Het probleem is dus dat het branden met pio veel te langzaam gaat en met dma aan de snelheid er wel is maar nero blokkeert. Ik heb ultra dma in de bios uitgezet en de onder het config. scherm staat nu dus ook goed dat er dma gebruikt wordt.

Ik heb geprobeerd te branden op lagere snelheden maar dat ging ook niet. Ik kan dus alleen maar met pio mode branden.

Hetzelfde probleem heb ik met een sony dru-510a gehad en om die reden retour winkel gedaan en nu dus hetzelfde probleem met de btc.

Geen probleem dat je de naam aangepast hebt !

Verwijderd

Lijkt meer een probleem met je ide/mobo. Welke bios heb je? Mss eens daarvan een update proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn mb heeft de een na laatste bios maar dat moet geen probleem zijn omdat nieuwe bios alleen hogere snelheden van de proc. aan kan.

En mijn btc heeft al de nieuwste firmware erin.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 december 2003 @ 21:01:
Ik heb ultra dma in de bios uitgezet en de onder het config. scherm staat nu dus ook goed dat er dma gebruikt wordt.
In de BIOS uitgezet? Aangezet bedoel je hoop ik, anders gaat het natuurlijk nooit werken :)

Als het goed is staat er in de 4-in-1 driverset een map genaamd DMATOOL, met daarin een programmaatje waarmee je de DMA settings kunt regelen. Windows XP staat erom bekend de DMA spontaan uit te schakelen wanneer hij teveel CRC errors tegenkomt. 't Is een gok, maar misschien dat dit bij jou nu ook roet in 't eten gooit, maar dat ie het niet dynamisch (meer) kan regelen en daardoor vastloopt?
edit:
oeps, lees ik er helemaal overheen dat je 2000 draait...

Of, bedenk ik me net, is het iets simpels als een jumper achterop je brander. Er zijn drives met een extra jumper links van de CS/SL/MA (Cable Select/Slave/Master) jumpers waarmee DMA hardwarematig aan en uit te zetten is. Dit wordt lang niet altijd in de handleiding vermeld, dus is makkelijk over het hoofd te zien.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, verder zou ik zo snel ff weten...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2003 21:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in de bios udam uitgezet en daarmee is dma dus geactiveerd...

Ik heb net ook nog even een cd geprobeerd en die heb ik probleemloos kunnen kopieëren op 40 speed !! = 6000kb ps

dus de snelheid is dus niet het probleem en de dma setting dan ook niet maar wat dan wel ?

Ik heb op 2x geprobeerd met zowel princo als mmore maar bij beide liep nero vast.

Een extra jumper ziet er niet op.

Ik gebruik trouwens de 4in1 hyperion van via versie 4.51 en ik kan nergens een mapje zien of progje met de naam dma tool

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2003 21:52 ]

Pagina: 1