Toon posts:

mp3's archiveren op DVD, hoe te werk te gaan? *

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Ik bezit een hele reutemeut aan mp3s. Die worden elke nacht gebackupped naar een andere pc. Dus perfect opzich.
Nu zou ik alleen graag al die mp3s backuppen op dvds.

Maar je ziet het misschien al aankomen. Rewritable DVDs vind ik een beetje duur, dus ik ga het op simpele DVD+R doen.

Het probleem is dat als ik folder "album1", "album2" en "album3" backup van folder "artiest 1", het heel goed mogelijk is dat diezelfde artiest nog een album maakt. Ik kan dat dus niet allemaal zelf bijhouden en dat wil ik laten doen door een backuptool.

Zijn er van die tools die backuppen naar een leesbaar formaat? Dus niet naar één of andere vage file, maar die gewoon de mp3s kopieren naar de DVD eigenlijk? Op die manier is het voor mij nog makkelijker overzicht te houden.

Welke tool kan ik hier het beste voor gebruiken?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Eeh? Nero en toch gewoon een DVD-RW gebruiken? Gewoon alle MP3's naar je DVD schrijven, en dit elke week herhalen? 1 DVD-RW is toch goedkoper dan diverse DVD-R's.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
gebruik incd of directcd ofzo of schrijf de cd niet dicht (multisession cd dus niet finalize aan vinken)

[ Voor 17% gewijzigd door Mr.Nobody op 30-12-2003 19:19 ]

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:14

momania

iPhone 30! Bam!

Ik heb je titel even wat duidelijker gemaakt ;)

Die mp3's zo op DVD branden moet geen probleem zijn toch?
Je wil natuurlijk wel een soort van database erbij hebben, zodat je snel kan zien waar welke mp3 staat.

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad. En het gaat hier over 80 GB. Ik wil dus graag terugvinden waar alles staat. En ik wil dit doen op DVD+R niet op DVD+RW das me echt te duur.
Niet closen is een optie, maar het voordeel van een backupprogramma is dat die tool ziet of een bestand al niet gebackupped is.

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:14

momania

iPhone 30! Bam!

Er zijn wel tools waarmee je bestanden in een database kan indexeren.
Een naam die nog in me op komt is iets al SuperCat oid..
Maar ik zou google eens afzoeken naar 'mp3 archive software' oid.

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

Qua archiveren ben je helemaal binnen met deze tool: http://j-faul.virtualave.net/

Ik maak er zelf al enige jaren gebruik van.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Mpeg audio collection

Dit werkt perfect als database, althans voor mij
[edit: @MREn , je was me net voor, maar je linkt naar een verouderde versie, het is overgegaan naar Sourceforge, oorspronkelijke auteur is ermee gestopt)

[ Voor 41% gewijzigd door Henk007 op 30-12-2003 20:30 ]

Verwijderd

/me geeft een applaus voor 925013 die 80 gig aan mp3's heeft

Zoals Microkid al zei, zou een dvd-rw niet beter zijn?

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
• de aanmaak datum van de nieuwste folder opschrijven
• alle mp3's backuppen
bij de volgende keer dat je wilt backuppen zoeken naar bestanden sorteren op datum, je weet dan wat je moet backuppen

andere manier is:
• alle mp3's backuppen
• alle archive bits van de fileproperties uitvinken (met speciaal programma of in dosbox met attrib)
• nieuwe mp3's archive bitje wel setten
als je dan wilt backuppen ff in een dosbox "dir /aa /s" in de mp3 folder.

of je gebruikt ff database programma, zoals whereisit ofzo. die kan steeds een cd updaten in zijn database

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-08 04:17
Hmmm..het is aannemelijk dat hij graag de mp3 ook wil bewaren op een veilige plaats.
Anders dan bij regulieren (bedrijfs) backuppen heb je hier niet te maken met wijzigingen (tenslotte veranderen de mp3 zelf niet).

Ik zou gewoon normale DVD-r/+r kopen en deze gewoon een nummer geven,
en dit in Excel bijhouden waar wat staat.

* Snowwie doet hetzelfde met z'n Startrek collectie :)

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Bij een gemiddelde bitrate van 160kbit is dit iets van 50 dagen muziek. Ik vraag me af: luister je het ooit? Anders zou ik beginnen met uitzoeken wat je echt wilt bewaren en wat niet :) Scheelt je veel DVD's :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 december 2003 @ 09:13:
Bij een gemiddelde bitrate van 160kbit is dit iets van 50 dagen muziek. Ik vraag me af: luister je het ooit? Anders zou ik beginnen met uitzoeken wat je echt wilt bewaren en wat niet :) Scheelt je veel DVD's :)
ik heb zelf een kleine 20 GB aan muziek, en geloof me deleten van muziek is geen optie, alle nummers heb ik wel eens gehoord, want het is in ongeveer 4 jaar bij elkaar gekomen. oftewel 365x4+1 (schrikkeldag)= 1461 dagen. , en dan is zelfs als het 80 GB oftewel 50 dagen opeens niet zo veel meer als je vaak muziek op hebt staan.

Verwijderd

Topicstarter
Precies, ik heb mega lang gedaan om tot zo'n verzameling te komen. Alles staat perfect getagged en netjes in mappen. Inderdaad ben ik toen ook begonnen met het deleten van dubbele mp3s en zaken die ik niet hoor. Ik kom dan ongeveer uit op 80 GB. Dit lijkt misschien veel, maar het is puur en alleen muziek die ik leuk vind. Dus geen allegaardje van muziek en troep die ik niet luister.

Ik speel de hele handel dan ook vaak random.
Ik zal eens naar de tool MPEG Audio Collection kijken. Klinkt intressant.

En dat ik zeg dat ik 80 GB aan muziek heb, zeg ik niet om te laten zien dat ik niet om stoer te doen of zo. Maar om mijn probleem duidelijk te maken. Met 20GB heb je aan 5 à 6 DVDs genoeg en is het te overzien. Bij 80 GB wordt dit moeilijker helaas.

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 31-08 23:39

Nitai

Live the life you love.

Vergeet niet dat het schrijven van verschillende sessies op een dvd wel eens mis gaat. Dus de optie die geroepen werd, van 'niet closen die disc...' gaat meestal niet op voor een dvd.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Verwijderd

Als het puur om een extra backup gaat kun je wellicht beter een extra hdd in een removable bracket zetten en daar regelmatig de hele mp3-data op gooien. Heb je gelijk ook geen problemen meer als er een album van een artiest bij komt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 december 2003 @ 20:40:
Als het puur om een extra backup gaat kun je wellicht beter een extra hdd in een removable bracket zetten en daar regelmatig de hele mp3-data op gooien. Heb je gelijk ook geen problemen meer als er een album van een artiest bij komt.
Dit doe ik nu ook al. Maar het gaat toch wel ten kosten van veel schijfruimte.

Ik zit er over te denken om alleen om met een speciale copy tool (ik gebruik nu Replicator van Karen's Power Tools) bepaalde mappen te gaan syncen. En erg belangrijke stuf (bepaalde b-sides van artiesten enzo) te gaan backuppen op DVD.

Bedankt voor de tips iig.

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 19:19
Wat ik doe is idd een 2e harddisk waar ik alles op zet.
Je kan misschien wel 26 dvd's kopen, en alle arriesten met a op 1 dvd gooien enz
is een dvd vol, maak je dvd a#1 a#2 enz ..
niet dat het dan nog a(abc) is op de dvd zelf, maargoed je bent al een heel eind

[ Voor 73% gewijzigd door Aphelion op 01-01-2004 15:18 ]

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

Verwijderd

Je zou iTunes hier prima voor kunnen gebruiken, hier kun je CD's en DVD's mee branden.
Maak vervolgens een smart playlist aan die bestaat uit de nummers toegevoegd ná de datum van je backup.
Deze smart playlist kun je verder verfijnen naar Artiest etc.

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-08 04:17
Verwijderd schreef op 31 december 2003 @ 10:43:
Met 20GB heb je aan 5 à 6 DVDs genoeg en is het te overzien. Bij 80 GB wordt dit moeilijker helaas.
Is het bijhouden van 80gig op afgerond 20 dvd'tjes zo moeilijk 'bij te houden' :?
Verwijderd schreef op 31 december 2003 @ 20:40:
Is ook een optie, een extra hd van 80gig kost ook kip noch kont :)

[ Voor 44% gewijzigd door Snowwie op 02-01-2004 01:23 ]

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 januari 2004 @ 15:10:
[...]

Dit doe ik nu ook al. Maar het gaat toch wel ten kosten van veel schijfruimte.
Je moet het niet zien als een deel van je beschikbare harddisk-space, maar als je backup. Want dat is het ook. Zo'n schijf van 80 of 120 gieg is niet duur, en het is een stuk sneller en makkelijker dan DVD's. En je moet die schijf dus ook niet in je systeem hangen maar in die bracket. En na een backup dus in je kledingkast of brandkluis of waar dan ook.

Verwijderd

Topicstarter
Oke mensen na lang zoeken en veel gedoe ben ik er nog niet uit. Bloos.

Ik heb intussen veel DVDs verklooit met Nero 6. Het is idd heel intressant dat hier een backuptool inzit, maar die heeft een paar nadelen:

Je moet in one shot alles backuppen. Das met 20 DVDs al erg moeilijk, daar ik niet altijd thuis ben en de pc niet aan kan laten staan. Op zich had ik dit opgelost via hybernation ;)

Nu brand ik alles op DVD+/-R en niet op RWs daar dat echt te duur gaat worden. Nero geeft dus al aan dat de actie die ik wil doen niet ondersteund wordt op DVD+/-R en alleen op DVD-RWs daar de DVD niet afgesloten wordt.

Misschien kan iemand me nog eens wat info geven over een backup methode of tool.

Ik zou graag hetvolgende willen:

Mijn huidige mp3 kopie op harddisk vervangen naar DVDs. Daar DVD storage goedkoper is.

Ik zoek dus het volgende; een tool die backups kan maken en het liefst die meteen brand op DVD, al is dat geen vereiste. Ook zou ik graag geen compressie of andere file structuur willen hebben. Het zou dus mogelijk moeten zijn om een gebackupte DVD in mij pc te steken en dan een nummertke opzoeken en afspelen.

Wie o wie brengt mij de verlossende tool of hint... bedankt 8)

• Hellhound
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09-05 10:53
Houd er rekening mee dat als je die zooi gaat backuppen op DVD dat je de BESTE kwaliteit media koopt (je moet er niet aan denken om over een paar jaar ofzo de dvd's niet meer te kunnen lezen) . Verder zou ik nooit DVD rewritable gebruiken , daar die kwalitatief gewoon minder goed zijn dan de gewone recordables. Gezien het feit dat je niet zoveel mp3's hebt zou ik het gewoon op een paar HD's backuppen , ben je veel flexibeler mee.

Over databasen :

Ik heb zelf mn mp3 collectie gedatabased met Whereisit (http://www.whereisit-soft.com), en dat werkt perfect .
Gelukkig heeft een kennis van me dezelfde smaak en dezelfde collectie die ik heb, en daarom heb ik zelf nog geen backup.

Ik brand wel alleen maar op de beste cds die ik krijgen kan (de beste Taiyo Yuden, white label) maar mocht het zover komen dan denk ik dat ik grote HD's ga gebruiken, daar ik die toch betrouwbaarder acht dan dvd backup. Ik heb op dit moment zo'n 300+GB aan mp3 , en ja draai het allemaal, i just love music :)

Geloof maakt meer kapot dan je lief is | I rock [H]ard! |

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Als je zo door de jaren een hele handel aan muziek hebt vergaard wil je dat inderdaad niet meer kwijt.

Maar 300 GB aan MP3s, als je schij(f)(ven) morgen kaduuk is heb je een lichtelijke vorm van een disaster.

Zelf heb ik vooral veel Spaanse muziek waar ik verzot op ben en veel bootlegs van mijn favorite artiesten. Tegenwoordig zet ik er ook kleine filmpjes bij, dus vandaar dat je mp3 capaciteit snel groeit. ik ben het ermee eens dat Harddisk het beste is en het makkelijkste, maar ik ben het er niet mee eens dat je het daar het duurzaamste op kunt backuppen. Een DVD gaat langer mee.

• Hellhound
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09-05 10:53
Ik heb al mn mp3's op CD staan en heb wat ruimte op mn HD als een soort "jukebox" , waar ik gewoon albums die ik wil luisteren heb staan , dus bij een HD crasch is er nix aan de hand.

Geloof maakt meer kapot dan je lief is | I rock [H]ard! |

• Monski
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-04-2023
Verwijderd schreef op 06 maart 2004 @ 01:31:
Bedankt voor je reactie. Als je zo door de jaren een hele handel aan muziek hebt vergaard wil je dat inderdaad niet meer kwijt.

Maar 300 GB aan MP3s, als je schij(f)(ven) morgen kaduuk is heb je een lichtelijke vorm van een disaster.

Zelf heb ik vooral veel Spaanse muziek waar ik verzot op ben en veel bootlegs van mijn favorite artiesten. Tegenwoordig zet ik er ook kleine filmpjes bij, dus vandaar dat je mp3 capaciteit snel groeit. ik ben het ermee eens dat Harddisk het beste is en het makkelijkste, maar ik ben het er niet mee eens dat je het daar het duurzaamste op kunt backuppen. Een DVD gaat langer mee.
Dat is niet helemaal waar volgens mij , als je een DVD even intensief gebruikt als en HD gaat ie waarschijnlijk een stuk minder lang mee dan een HD.

Verwijderd

Topicstarter
Monski schreef op 06 maart 2004 @ 01:38:
[...]

Dat is niet helemaal waar volgens mij , als je een DVD even intensief gebruikt als en HD gaat ie waarschijnlijk een stuk minder lang mee dan een HD.
Nee nee, ik wil de DVD juist gebruiken als backup medium en niet als primary medium. Ik gebruik nu een Harddisk als backup medium en wil hiervanaf.

Vandaar een DVD als medium. Je bewaart die dingen ergens en laat ze gewoon in doosjes zitten. Op die manier kunnen ze best lang meegaan. En als die dingen ooit een keer kapot drijgen te gaan, brand je gewoon nieuwe.

Verwijderd

Topicstarter
Tja, dat vraag ik dus in mijn topic. Ik wil ze burnen op DVD. Maar ik vind niet echt een goeie tool.
Heb er nu verschillende geprobeert en bij elke moet ik de eerste FULL BACKUP in een flow doen. Dat is niet te doen, ik heb zoveel tijd niet en ik kan mijn pc ook niet continu aanlaten. Heb hybernation hiervoor al geprobeert, maar common... er moeten toch meer mensen zijn met dit probleem.

Verwijderd

Tja Ik zat eigenlijk met het zelfde probleem nog voor dat de betaalbare DVD-Brander op de markt kwam.
Ten einde raad kreeg ik het advies van mijn vader om een HD te gebruiken als back-up................................. 8) ik niet anders meer 8)
Doe dit tegenwoordig ook voor de dvd-films,ideaal :*)

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Als je gaat kijken hoeveel werk het kost om alles op DVD te branden dan ben je goedkoper uit om alles te backuppen op HDD :)
Pagina: 1