Toon posts:

Welke tft is geschikt voor grafisch werk?

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van beroep grafisch-vormgever en hou me ook veel bezig met multimedia en video. Ben van plan een tft-monitor aan te schaffen, maar zie door de bomen het bos niet meer. Wat zou een goede keuze zijn? waar moet ik zeker opletten? Een 20" of groter heeft mijn voorkeur. Mijn grafische-kaart is een Radeon 9600 Pro, dus dvi is een must. (of is dat onzinnig)

Of moet ik een tft maar uit mijn hoofd zetten en een 21" crt-bak kopen, wat is wijsheid?

Verwijderd

crt vind ik nog altijd betere kwaliteit hebben dan tft. Althans wat ik gezien heb. Er zijn tal van voordelen aan tft, maar wil je de beste beeld-kwaliteit voor je beroep en is daar ruimte voor zal ik een CRT kiezen.

Verwijderd

Voor grafisch vormgeven is een tft scherm prachtig _/-\o_ maar helaas zijn ze wel stukken duurder. Als het geld geen probleem is dan is de dell 2001 FP een must d:)b. Hij kost wel 1345.- euro (exclusief btw) maar dan heb je ook wel wat. Hij word volledig beschreven in de topic dell 2001FP in dit forum dus daar kan je altijd even kijken.

• viper3007
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Je kan het beste gaan voor een 21"crt beeldscherm in plaats van 21" tft scherm.

En dit heeft vooral te maken met de kwaliteitverhouding en de prijsverhouding.

8-)

workstation server laptop

Verwijderd

Topicstarter
Tot zover bedankt... maar het is inderdaad best wel prijzig. (maar ja je zit er ook 10 uur per dag achter). Zelf had ik deze nog ingedachte

http://www.lacie.com/down...eets/photon18and20_eu.pdf

Komt op € 1299,- incl. btw (dus ook duur). Jammer van zijn vieze blauwe kleur. Heeft iemand nog meer opties.

Hoor ik graag (alvast bedankt voor wie reageerde)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:06
eddysmits schreef op 30 december 2003 @ 19:19:
Je kan het beste gaan voor een 21"crt beeldscherm in plaats van 21" tft scherm.

En dit heeft vooral te maken met de kwaliteitverhouding en de prijsverhouding.

8-)
Als je naar sec het fysieke product kijkt misschien wel ja. Maar er telt meer mee wat je kunt verdisconteren in de aanschafprijs: zo'n TFT is stukken beter voor je ogen (zeker als je er 10 uur per dag achter zit), neemt echt stukken minder ruimte in beslag, en geeft minder warmte af. Allemaal dingen (en zeker het eerste) die wel wat waard zijn of kunnen zijn.

Ik denk dat met videobewerken het ook belangrijk is dat je niet een traag scherm neemt. Nu zijn de recente TFT's allemaal vrij vlot (in vergelijking met die van b.v. een jaar oud) maar de grote 20+" jongens lopen op dit gebied niet voorop, dus dat lijkt me wel een aandachtspuntje :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• wdekreij
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-08 08:57

wdekreij

Dubbelzinnig

Volgens mij kun je die apple cinema view's ook op normale dvi/vga kaarten gebruiken, en zijn volgens mij ook vrij goed (en duur :P ) hiervoor..

Verwijderd

in een van de computerbalden las ik dat EIZO nu schermen speciaal voor DTP heeft uitgebracht.

Verwijderd

Topicstarter
Weer bedankt allemaal.

Heb inmiddels een seletie gemaakt, de simple vraag welke zou jij kiezen:

* Een Philips 200PVS: http://www.pcpbenelux.philips.com/downloader.php?file=1401

* De eerde genoemde Dell / Dell UltraSharp 2001FP: www.dell.nl

* De 20-inch Apple Cinema Display: http://www.apple.com/nl/displays

* De Iiyama ProLite H540S: http://www.iiyama.nl/1024x768/files/ProLite%20H540S.pdf

Heb zelf op dit moment een lichte voorkeur voor de zilveren bak uit Eindhoven, maar dat is meer gebaseerd op het uiterlijk dan de spec's. Wat is gezien mijn vak de beste keuze?

alvast bedankt

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:27

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik zou eerder voor een crt gaan dan een tft, zeker voor grafisch werk. richzzz heeft absoluut gelijk in zijn post.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:06
Bor_de_Wollef schreef op 31 december 2003 @ 12:20:
Ik zou eerder voor een crt gaan dan een tft, zeker voor grafisch werk. richzzz heeft absoluut gelijk in zijn post.
Da's natuurlijk _complete_ onzin. 'Grafisch werk', en daar is CRT dus altijd beter voor? Er valt zoveel onder 'grafisch werk' en voor het ene aspect is een CRT idd geschikter maar voor het ander juist een TFT. De wereld is niet onder te verdelen in 'grafisch werk' en 'non-grafisch' werk hoor ;)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Samsung 213T

pw link: pricewatch: Samsung SyncMaster 213T (21.3", 25ms, D-sub/DVI-D)
samsung info link: http://www.samsung-it.nl/...fessional&product=213%20T

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2003 14:25 ]

Verwijderd

Indeed. Zomaar een voorbeeldje : Ik werk af en toe nog wel eens bij een Signmaker, dat is zo'n veredelde stickerboer, en daar maakt het niet uit of je op een brakke monitor werkt of niet. Bijvoorbeeld de kleurcodes in een ontwerp worden door de klant bepaalt, hier ingevoerd, en de printer maakt er een mooi bord/vlag/poster/full colour van.

Hoe het ontwerp er op het scherm uitziet is echt niet van belang, in dit geval. Het ontwerp is al gemaakt door de ontwerper, wij converteren wat bestandjes en printen die hap. :)

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 15:50
Die Philips 200PVS heeft maar een contrast ratio van 1:400 wat lager is dan een aantal schermen die nu op de markt zijn. De kleuren zijn wel echt 16M kleuren wat voordelig is voor de kleur echtheid, aangezien de meeste fabriekanten daar voor truukjes toepassen.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

volgens mij is die Philips 200PVS de beste. met 16ms voor zo een scherm steekt hij er toch bovenuit.
Ik ben eigenlijk naar hetzelfde op zoek.
Maar ik heb de mogelijkheid tot aansluiten van twee beeldschermen/ dual view.
Op die manier kan ik mijn bureablad uitbreiden naar het tweede scherm en kan ik de panelen in photoshop/fireworks/psp op het ene scherm plaatsen en de werkruimte op de andere.
Ik ben er spijtig genoeg nog altijd niet uit wat ik ga aanschaffen.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 januari 2004 @ 10:16:
volgens mij is die Philips 200PVS de beste. met 16ms voor zo een scherm steekt hij er toch bovenuit.
Die responsetimes kun je beter niet als "kwaliteitsnorm" nemen denk ik: wat boeit het bij DTP-werk nu of je games ghostingvrij zouden kunnen draaien?
En ook is wel uit tests gebleken dat schermen met RT van 16ms best nog last van ghosting kunnen hebben (zelf gebruik ik voor games een Samsung TFT met RT 25ms, geen last van ghosting).
Helderheid/kleurcontrast/pixelgrootte lijken me belangrijker criteria bij DTP-toepassingen.

Verwijderd

De dell is naar mijn mening het beste voor jouw toepassing,
ook dit scherm heeft 16ms, maar wat voor jouw echt belangrijk is:
Dit is het enigste scherm met 24M i.p.v 16M dus deze zal meer echte kleuren evenaren dan andere tft's.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2004 10:35 ]

• Appelsap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 januari 2004 @ 10:34:
De dell is naar mijn mening het beste voor jouw toepassing,
ook dit scherm heeft 16ms, maar wat voor jouw echt belangrijk is:
Dit is het enigste scherm met 24M i.p.v 16M dus deze zal meer echte kleuren evenaren dan andere tft's.
Met alle respect, maar de Dell 2001FP met z'n 16ms Philips panel (zal wel hetzelfde panel zijn als in de genoemde Philips TFT) komt bij de gebruikers op het gebied van kleur-echtheid minder goed uit de bus dan de Samsung 213. Voor spelletjes is de lage responserate van de Dell heel fijn, maar voor iemand die graag een goede kleurweergave wil kan die beter kijken naar de Samsung lijkt me. Bovendien heeft de Dell wat kleine probleempjes, zoals backlight-lekkage rechtsboven op het scherm, een korrelig effect van het scherm door kleine pixelgrootte in verhouding tot de dotpitch en worden door gebruikers rare horizontale strepen waargenomen op het scherm. Op basis van de ervaringen in de Dell ng, bij anandtech op het forum en bij arstechnica op het forum zou ik niet de Dell kiezen als een perfecte weergave (heel erg) belangrijk is.
Pagina: 1