Voedingsfan integreren in kast

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Aangezien ik relatief nieuw ben op dit gebied, een paar vraagjes omtrend het integreren van een oude (468) voedingsfan in mijn systeemkast. De locatie heb ik al beslist, alleen ik zit nog met de aansluiti ng.

De afmetingen van de fan zijn 90x90x25. Op de fan staat het volgende: 12 V.D.C. 0.37Amp

Er zitten 3 draden aan, een gele, een zwarte en een rode. Ook zit er een stekkertje aan, alleen deze past niet op de 3pins fan-aansluitingen van mijn mainboard. Dus was ik van plan deze op een HD-voedingsstekker aan te sluiten.

Nu is alleen mijn vraag: kan dit uberhaupt wel? En hoe kan ik dit het beste aanpakken?

2 plaatjes van de fan:

Afbeeldingslocatie: http://www.zooi.f2s.com/images/shot001.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.zooi.f2s.com/images/shot002.jpg

btw: Ik ben geen complete newbie, alleen ik wil dit wel ff zeker weten dat het kan :).

[update]
Een link naar de specs van de fan.
[/update]

• Goingin
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-02-2023
Je kan er ook zelf een 3-pins stekkertje aan knutselen.
Rood en zwart zijn voor de stroom en de gele is voor de toerentalmeting (dacht ik zo).

Verwijderd

het stekkertje er af halen en het rodeen het zwarte op zo'n 4-pins plug solderen . Moet lukken . alleen raad ik je aan om gewoon fans te kopen omdat die oude dingen van geen reet koelen !

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:09
Volgens mij koelt die best wel. Volgens mij verbruikt dat ding zo'n 4,7 W en dat is niet gering voor een dergelijke fan.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Nieuw kopen is de makkelijke oplossing. Ik wil gewoon proberen deze fan er bij te gooien, kost helemaal niks. En over het koelen: de airflow van deze fan ligt ongeveer tussen de 45 en 50 CFM (afgeleidt uit de specs van de fabrikant, samen met voltage/ampere), dus dat zit wel goed.

Maar kan ik de rode en zwarte zomaar aan een 4pins stekker solderen? Staat er op die voedingsstekkers niet een andere spanning/voltage?

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-05 08:05
Mja je kunt een Molex connectortje halen bij de groenteboer uh electroman en dan kun je daar zelf die draadjes in hangen. Dus je moet eerst die bestaande connector eraf halen en dan die nieuwe Molex connector erop pleuren.

Dan stop je je net nieuw gemaakte stekkertje in één van je voedingsconnectoren en hoppa hij draait.. :).

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Het kan best, de rode moet je aan de gele draad solderen (+12V) en de zwarte aan een van de 2 zwarte.

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
Zoals TB al aangeeft moet je idd niet Rood op rood doen (tenminste, niet altijd :))

Normaal gesproken staat op je voeding aangegeven welke kleur wat is (vanuit je voeding dan). Van de van is rood 12V, zwart aarde en geel rpm-signaal. In de manual van je mobo staan ook vaak de specs van je 3-pins connectors. Check ff of de case-fan connector voldoende amps heeft voor de fan. Als dat zo is, is het misschien wel beter om een stekkertje ervoor te regelen en hem daar aan te hangen. Kan je je toerental tenminste zien, en hou je een stekertje over :)

Anders: kleurtjes checken en hem op een van de 4-pins stekkers aansluiten.
Je kan er ook voor kiezen om de pinnen die je nodig hebt uit de 4-pins stekker te halen, en ze aan de draad te verbinden. Pinnen weer in de stekker stoppen, en voila, je hebt de stroom maar het kost je geen stekker :)
Pagina: 1