Subwoofer lijkt niet te werken met Pro Logic II??

Pagina: 1
Acties:

• devilsnight
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-08 12:59
Dit is zowel een Console vraag als Audio vraag.

Ik heb een Playstation 2, een Marantz SR4200 receiver en ik heb geluid door een optical cable van de marantz in de PS2 te doen, dan kan ik games die DTS ondersteunen met DTS spelen, Pro Logic II etc... wanneer ik de receiver op de "movie " setting zet, dus niet Pro Logic Movie maar gewoon de DSP-Movie, dan doet de Subwoofer z'n werk verdomd goed, voetstappen worden echt vet zwaar alsof het een mini-godzilla is, ik heb een spel hier genaamd Ratchet & Clank 2,die test ik ermee....wanneer ik de receiver op Pro Logic II-Movie zet dan lijkt de subwoofer gewoon niet eens te werken, wanneer ik onderaan de sub voel dan
voel je nog lichte trillingen maar aan het geluid is het amper te merken. Ook de sub's volume voluit zetten had totaal geen enkele verbetering.
Zowel op de sub zelf niet als met de Sub-volume knop op de Receiver.

En dan zou je nu natuurlijk zeggen "Nou dan gebruik je toch gewoon de Dsp-Movie setting voor je games?" Tja, maar sommige PS2 games ondersteunen Pro logic II , en sowieso
de surround effecten zijn een stuk realistischer met Pro Logic II dan Dsp-Movie.
Maar die verdomde sub werkt amper...de voetstappen en schiet-effecten hebben ZOVEEL meer power met die subwoofer aan, maar ik krijg ze niet met Pro Logic II...heel raar vind ik. Iemand tips? Heb jammer genoeg geen Dvd's die Pro Logic II bevatten, alleen games.

Dus, de sub werkt prima wanneer ik alle DSP settings gebruik van de receiver (dus: Movie,Hall,Matrix,Virtual) maar Dolby Pro Logic(II) -Movie-music- niet.

Verwijderd

Hoe staat je bassmanagement nu ingesteld Fronts=large/small? sub= aan/uit? etc.
Ik heb apart het signaal op het speakerkanaal B naar m'n sub geleid als extra om het DPLII geluid wat vetter te maken.

• devilsnight
Speaker size bedoel je denk ik, bassmanagement heb ik niet.

Fronts heb ik op Large staan, Center Large,Surround small en Subwoofer aan.

Hoe heb jij dat precies gedaan dan? want blijkbaar is het wel mogelijk , gelukkig...

Verwijderd

Ik heb de sr7300 die werkt iets anders denk ik. Als je de fronts op large hebt staan dan krijgen deze het volledige signaal. Bij mij kun je dan kiezen om toch het basgedeelte vanaf bv 80Hz naar de sub te sturen. Deze optie heet Both ipv Mix.

Dit grapje kun je ook zelf uitvoeren. op de 7300 zit een speaker selecter A & B maar je kunt de sub ook bv gewoon parallel aansluiten op je speaker terminals.
Nu doe je in principe hetzelfde als de Both instelling op de 7300. je fronts krijgen het volledige signaal en het gaat ook nog eens naar de sub.
Mijn subwoofer mixt het signaal wat uit het LFE kanaal komt en wat uit speaker B komt netjes tot 1 LFE signaal. Let op dat dit grapje alleen voor je fronts werkt dus niet voor je center. Deze zou ik daarom altijd op small zetten samen met je surrounds anders mis je een hoop lage tonen informatie.

Je zou ook kunnen proberen om je fronts op small te zetten en dan de subout wat hoger te zetten, dit zal de bas ook wat opschroeven. Al is het verstandig om te calibreren op een DVD en niet op een DPLII signaal.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2003 15:30 ]

• devilsnight
Hmmmm..stukken beter al :)

Heb bij speaker size de fronts ,cente en surround op small gezet, toen het spel gestart en de receiver stond al op DPLII toen...de subwoofer doet veel beter z'n werk nu. Toen heb ik de fronts even op large gezet en nog geen verschil, toen veranderde ik de center van small naar large..en BOEM..weg was het subwoofer effect...dusseh...Center hoeft in principe alleen maar op small en de surround en fronts kan gewoon large blijven!!! :D

Verwijderd

Meestal is het gewoon een kwestie van veel proberen wat er het beste klinkt. Center en surrounds moeten echt altijd op small tenzij ze hun eigen actieve sub hebben maar dat hebben niet veel mensen. Controleer de settings ook even met een dvd voor de zekerheid.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2003 16:17 ]

• devilsnight
Dus inprincipe moet de center speaker altijd op small staan? ook met Dvd's? die had ik namelijk altijd al op large staan. Vooral omdat ik vond dat stemmen vaak te zacht klonken zelfs al stond de volume op 10.

Verwijderd

devilsnight schreef op 30 december 2003 @ 16:23:
Dus inprincipe moet de center speaker altijd op small staan? ook met Dvd's? die had ik namelijk altijd al op large staan. Vooral omdat ik vond dat stemmen vaak te zacht klonken zelfs al stond de volume op 10.
Je moet het zo zien.

Stel er ontploft iets in de film en dat vliegt heel langzaam van links naar rechts over het scherm (slowmotion). Het laag zit in de fronts en het center kanaal en niet in het LFE kanaal. Als je center op large staat en de fronts op small of andersom zal de ontploffing ineens zijn intensiteit verliezen als hij op het centerkanaal wordt weergegeven.

Probeer maar eens met een stukje film waarin veel laag zit in het center kanaal. Bv het stuk bij minority report met dat schokgeweer. Probeer alle kanalen eens op small te zetten en alle kanalen op large, luister dan en bepaal wat het beste klinkt. Het is geen schande ofzo om je fronts op small te zetten. Ik heb ook redelijk grote fronts maar ik zet ze gewoon op small bij film.

• devilsnight
Jammer genoeg heb ik die film niet op Dvd, wel Matrix 1 en 2...ook genoeg scenes waar ik het even flink mee kan uittesten lijkt me zo.

Nog iets, ik speel nu een tijde het snowboard spel SSX3 op de PS2..heb DTS aanstaan inhet spel..en ook op de receiver, maar gek genoeg GEEN subwoofer?
Ik moet er wel bijzeggen dat dit niet de DTS is die je in films hebt, DTS op PS2 betekent dat er geen center speaker geluid is, ik weet niet waarom de sub het niet doet though.

[ Voor 56% gewijzigd door devilsnight op 30-12-2003 17:37 ]

Verwijderd

Is je PS2 via glasvezel/coaxiaal aangesloten? Het zou kunnen dat deze vorm geen center en sub kanaal heeft. Als het goed is geeft de 4200 in het scherm weer welk e kanalen er binnenkomen. Verder weer hetzelfde verhaal als je de sub wilt laten meespelen zul je de speakers op small moeten zetten.
misschien is het mogelijk om de PS2 zo in te stellen dat deze wel 5.1 uitzend? Ik heb helaas geen ervaring met een ps2.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2003 18:08 ]

• devilsnight
Verwijderd schreef op 30 december 2003 @ 18:06:
Is je PS2 via glasvezel/coaxiaal aangesloten? Het zou kunnen dat deze vorm geen center en sub kanaal heeft. Als het goed is geeft de 4200 in het scherm weer welk e kanalen er binnenkomen. Verder weer hetzelfde verhaal als je de sub wilt laten meespelen zul je de speakers op small moeten zetten.
misschien is het mogelijk om de PS2 zo in te stellen dat deze wel 5.1 uitzend? Ik heb helaas geen ervaring met een ps2.
Via een Optical cable, je weet wel , zo'n soort blokje die gaat van PS2 naar Marantz. En doordat ik dat kabeltje heb kan ik DTS games spelen , en DTS dvd's bekijken, het gekke is..met films werkt de sub aleminuut..maar DTS in PS2 games niet....misschien is het iets dat de PS2 niet kan...alles staat verder aan wat aan moet..dus tja...

Wanneer ik een dvdtje in de ps2 doe dan pakt ie automatisch Dolby Digital of DTS op de Marantz, maar verder zie ikop het display gewoon Dvd staan maar verder niet dat alle kanalen binnen komen. Ik zal het zo nog eens checken.

[ Voor 14% gewijzigd door devilsnight op 30-12-2003 19:11 ]

Pagina: 1