Ik snap er helemaal niets meer van....
Momenteel ben ik met een spelletje bezig, een schietspelletje...
Bij dat spelletje mogen er maximaal 4 kogels in het scherm zichtbaar zijn.
Nu heb ik de volgende code daarop bedacht:
kortom zolang i < 3 dan word de eerste kogel die nog vrij is (die is 0) en die schiet die weg. Omdat er dan geschoten is zet ik i op 3 (later word ie vanzelf 4) en zou die dus moeten stoppen...
echter omdat ik nogsteeds meer 1 keer kon schieten heb ik wat debug dingetjes tussen gezet (de putjes) en wat zie ik. Als ik 1 keer op de spatie druk krijg ik als output het volgende:
hij schiet er dus 3 tegelijk weg en let dus heel niet op dat ik die i al verhoogt heb in de if naar 3
wat doe ik fout????
edit: iets duidelijke output met source verandering
Momenteel ben ik met een spelletje bezig, een schietspelletje...
Bij dat spelletje mogen er maximaal 4 kogels in het scherm zichtbaar zijn.
Nu heb ik de volgende code daarop bedacht:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| if geschoten < 4 then
if keypressed(space) then -- schieten
i = 0
repeat while i < 3
put "begin loop", i
if kogels[i] = 0 then
kogels[i] = 1 -- geschoten
geschoten = geschoten + 1
teller = i + 7 -- 6 sprites verder dan teller in kogel.
sprite(teller).loch = sprite(6).loch + 10
sprite(teller).locv = sprite(6).locv
put i, kogels[i]
set i = 3
end if
put i
i = i + 1
end repeat
end if
end if |
kortom zolang i < 3 dan word de eerste kogel die nog vrij is (die is 0) en die schiet die weg. Omdat er dan geschoten is zet ik i op 3 (later word ie vanzelf 4) en zou die dus moeten stoppen...
echter omdat ik nogsteeds meer 1 keer kon schieten heb ik wat debug dingetjes tussen gezet (de putjes) en wat zie ik. Als ik 1 keer op de spatie druk krijg ik als output het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| -- "begin loop" 0 -- 0 1.0000 -- 3 -- "begin loop" 0 -- 0 -- "begin loop" 1 -- 1 1.0000 -- 3 -- "begin loop" 0 -- 0 -- "begin loop" 1 -- 1 -- "begin loop" 2 -- 2 1.0000 -- 3 |
hij schiet er dus 3 tegelijk weg en let dus heel niet op dat ik die i al verhoogt heb in de if naar 3
wat doe ik fout????
edit: iets duidelijke output met source verandering
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2003 13:41 ]