Toon posts:

Flikkering op TV met TV-out

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een ATi-radeon 9200 128mb kaart via een bijgeleverde tv-out kabel op m'n TV aangesloten (gele ingang in TV).
Daarnaast heb ik een 15" Ilyama TFT als monitor, die ik op 75 Hz heb staan.

Ik heb in films, die ik via m'n TV-out op m'n TV afspeel, af en toe een flikkering door het beeld (TV dus) waar ik me steeds meer aan irriteer. Verder doet alles het prima, maar ik zou zo graag perfect beeld willen.

PC is net nieuw, daar moet het niet aan liggen (AMD 2600 XP, 512 mb ram)

Ik heb al heel de search geraadpleegd, maar kan geen oplossingen vinden die betrekking hebben op mijn probleem.

Iemand tips voor mij?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2003 13:03 ]

Verwijderd

zet je beeld maar eens op 16 bit ipv 32 bit dan is het over

• Lord_T
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 09:50
probeer je tv eens te aarden.
Ik heb dat gedaan door een 1 aderig draadje te nemen en die onder een schroefje vast te maken van mijn kast. De andere kant zit bij de plug voor de kabel.

Dat hielp bij mij wel iets....

ja ja... niet iedereen heeft dezelfde kennis... wees daarom ook eens gewillig en geef een antwoord op een vraag ;)

Verwijderd

Wel S-VHS aangesloten of S-VHS plugje naar Tulp kabeltje in gebruik ?

Want als je laatste gebruikt is bekend probleempje .. zit geen condensator tussen om het YC signaal te kortsluiten waaroor chroma level beetje naar zijn klote gaat

• Lord_T
Verwijderd schreef op 30 december 2003 @ 13:17:

Want als je laatste gebruikt is bekend probleempje .. zit geen condensator tussen om het YC signaal te kortsluiten waaroor chroma level beetje naar zijn klote gaat
en hoe los jij dat dan op?

ja ja... niet iedereen heeft dezelfde kennis... wees daarom ook eens gewillig en geef een antwoord op een vraag ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 december 2003 @ 13:17:

vanaf de uitgang van m'n videokaart (zwarte ronde geval met veel stekkertjes) loopt een kabel naar m'n TV die overgaat in een gele uitgang (tulp), die ik vervolgens in m'n 'video-in' stop op m'n TV.

dus ja, dat wat jij bedoelt, volgens mij...

Verwijderd

Lord_T schreef op 30 december 2003 @ 13:23:
[...]

en hoe los jij dat dan op?
Jammer genoeg nog geen idee voor dit specifieke probleem (bv. welke waarde condensator, etc.) Maar er is natuurlijk de charmante oplossing door gewoon een lange s-vhs kabel te gebruiken, krijg je meteen beter beeld.

dus: S-VHS out op radeon --> S-VHS in op TV / AV.

Da's wat ik nu heb.

PS: Een S-VHS heeft niet echt veel pootjes, maar 4. Kijk of je die aanluiting kan gebruiken op zowel de tv als de radeon. Sommige radeons (meestal de all-in-wonders) hebben daarvoor een ander verloop-plug. Deze heeft 10 pootjes, met 3 verschillende stekkers waarvan er één de s-video is. De anderen zijn tulp-video en audio.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2003 13:34 ]

• Lord_T
punt is dat ik een nvidia heb (geforce3 )

en dat ik van die balken over mijn tv heb lopen... die lopen van laag naar hoog bijvoorbeeld?

het ligt puur aan de aarding... zonder dat 1 aderige draadje loopt het heel erg bagger. Daarna redelijk maar je ziet wel de strepen lopen.

Het is alleen op het Y2C kanaal die ik voor de tvout gebruik en beeld eronder is gewoon scherp en zonder problemen.

Heb al heel lang daar mee zitten kloten en volgens electricien moeten ze gelijk geaard zijn!

Enig idee? Systeem is aangesloten via computer -> svhs -> svhs -> scart -> tv

Verwijderd

Topicstarter
even voor de duidelijkheid:

het kan niks te maken hebben met de refreshrate? dat ik m'n TFT op 50HZ moet zetten, omdat m'n TV maar 50 HZ aankan, ofzo?

Verwijderd

Daarvan weet ik niet veel, heb zalf een AIW 9800 SE (met mod).

Maar het kan zijn dat dezelfe omzetting van s-vhs naar video gebeurt in de scartaansluiting, en dat daar dan óók de gewraakte condensator ontbreekt.

En dat van de refresh-rate, kan je natuurlijk ff proberen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2003 14:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
OK, zal eens gaan vogelen

maar er moeten toch meer mensen zijn met dit probleem? Er zijn, neem ik aan, wel meerdere mensen met een Ati Radeon die gebruik maken van TV-out en dezelfde (meegeleverde) kabel als ik...

• Lord_T
probeer eens single display sowieso....

dus alleen beeld op je tv!
en kijk of de instellingen goed staan (palb en netherlands enzo)

Verwijderd

dit probleem heeft met tv's te maken. Een tv is namelijk (officieel) niet bedoeld om op te computeren. Daardoor geeft hij die flikkering dus. ;(

Note aan iedereen die ook met tv's werkt voor pc's: Als het niet goed werkt neem er dan genoegen mee want het kan heel slecht aflopen. Bij mij was het geval dat ik zelfs windows opnieuw moest installeren omdat hij errors gaf bij het opstarten+mn gewone monitor deed het niet meer. Ben zelf wat te ver door gegaan |:( .

• Roko
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Er zit ergens in de control panel schermen van de Radeon toch een anti flicker filter? Daarmee los je dat zo op! :Z

Verwijderd

had ook zo'n probleempje met mijn scherm kreeg soms veel flikkeringen had ergens bij mijn pc een mangeetje gekregen zoals er rond beelschermen hangen had dit op mijn s-vhs draad gestoken en had perfect beeld :)

Verwijderd

Topicstarter
Roko schreef op 30 december 2003 @ 15:16:
Er zit ergens in de control panel schermen van de Radeon toch een anti flicker filter? Daarmee los je dat zo op! :Z
uiteraard staat die op max., maar dat helpt dus niet in deze

Verwijderd

probeer anders eens de refreshrate lager te zetten. Als hij hierdoor nog alleen maar meer problemen geeft dan kan je proberen de resolutie van je tv lager te zetten en hem dan op een hogere refreshrate zetten.

• Lord_T
Verwijderd schreef op 30 december 2003 @ 15:17:
had ook zo'n probleempje met mijn scherm kreeg soms veel flikkeringen had ergens bij mijn pc een mangeetje gekregen zoals er rond beelschermen hangen had dit op mijn s-vhs draad gestoken en had perfect beeld :)
wat voor magneetje is dat?
Heb hier namelijk nog nooit van gehoord... en ben wel benieuwd

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-08 21:49

nIghtorius

Poef!

Lord_T schreef op 30 december 2003 @ 16:18:
[...]

wat voor magneetje is dat?
Heb hier namelijk nog nooit van gehoord... en ben wel benieuwd
hij bedoelt een anti-storings blokje.
das zo'n magneetje die je om je kabel kunt doen..

pics ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.phibiansoft.net/files/astoorblokje1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.phibiansoft.net/files/astoorblokje2.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door nIghtorius op 30-12-2003 16:34 ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Lord_T
cool nou nog een winkel weten die die dingen verkoopt....

iemand enig idee waaronder je dat zou moeten zoeken in een webwinkel?

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-08 21:49

nIghtorius

Poef!

Lord_T schreef op 30 december 2003 @ 19:51:
cool nou nog een winkel weten die die dingen verkoopt....

iemand enig idee waaronder je dat zou moeten zoeken in een webwinkel?
ik denk dat je ze gewoon bij een elektronica speciaalzaak kunt halen..

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:17

Super_ik

haklust!

das een ferriet kraal dudes :P
magneetje :P

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gister tijdens een film af en toe de refreshrate van m'n monitor op 60 Hz ipv 75 Hz gezet en dat verminderde idd die flikkering. Echter, de beeldkwaliteit gaat dan ook achteruit helaas, dus een echte oplossing is het natuurlijk niet.

Verwijderd

Ik heb gevonden waar de waarde van de te solderen condensator staat: Staat in de grote tv-out faq. ( De grote tv-out FAQ ).

Zo moet het:

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/vb/verloop.jpg

• Stephan Oudmaijer
  • Laatst online: 16-08-2023
om even in te haken op dit probleem...

ik heb sinds een paar weken een hercules AIW 9800 SE. Als ik DVD`s afspeel via m`n tv-out zie je kleine streepjes lopen van links boven naar rechtsonder. Ze lopen dus diagonaal over het scherm. Het zijn hele kleine streepjes die je alleen ziet bij kleine objecten in de film, en dan met name bij felle kleuren.

m`n monitor zit op de dvi connector en de tv zit via de composite aangesloten.

kan dit ook komen door storing van andere apparaten?

ik heb geprobeerd om de antenne eruit te halen maar dat helpt niet...

Verwijderd

CK schreef op 04 januari 2004 @ 22:30:

Als ik DVD`s afspeel via m`n tv-out zie je kleine streepjes lopen van links boven naar rechtsonder. Ze lopen dus diagonaal over het scherm. Het zijn hele kleine streepjes die je alleen ziet bij kleine objecten in de film, en dan met name bij felle kleuren.
Gebeurt dit altijd bij de tv-out, ook bij avi's bijvoorbeeld ? Want dan is dat het effect wat komt door het ontbreken van de condensator (voorzover ik het goed heb begrepen). De s-video aansluiting geeft niet dat interferentieprobleem.

Misschien is dat ook de flikkering die de topicstarter bedoeld.

Heb zelf ook een hercules 9800se aiw, via s-video aangesloten. Geen interferentie maar bij mij geeft hij erg flets beeld. Met TVTool kan je de "saturation"e.d. aanpassen bij NVidia kaarten, ben voor de radeon nog op zoek naar een vergelijkbaare tool. Misschien kan iemand me daar een tip voor geven ?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2004 22:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 22:51:
[...]

Gebeurt dit altijd bij de tv-out, ook bij avi's bijvoorbeeld ? Want dan is dat het effect wat komt door het ontbreken van de condensator (voorzover ik het goed heb begrepen). De s-video aansluiting geeft niet dat interferentieprobleem.

Misschien is dat ook de flikkering die de topicstarter bedoeld.

Heb zelf ook een hercules 9800se aiw, via s-video aangesloten. Geen interferentie maar bij mij geeft hij erg flets beeld. Met TVTool kan je de "saturation"e.d. aanpassen bij NVidia kaarten, ben voor de radeon nog op zoek naar een vergelijkbaare tool. Misschien kan iemand me daar een tip voor geven ?
Diagonale strepen heb ik niet, maar ik ga iig S-Video proberen om mijn euvel te verhelpen.

Enige tool die ik heb voor m'n Radeon is het programma van Ati genaamd Hydravision. Maar die zal je al wel kennen....

• Ruisbak
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-07-2025
Als je diagonale/horizontale streepjes hebt die over het beeld naar beneden rollen kan het zijn dat je storing hebt van een ander beeldscherm en/of TV.
Dit is normaal, de lijntrafo's gaan met elkaar interfereren.
Je kan dit makkelijk controleren door alle TV's en monitoren in de directe omgeving uit te zetten en te kijken of het weg gaat.
Zo ja, maak meer ruimte tussen de monitoren / TV's.

Suc6.
Pagina: 1