Toon posts:

[Xp] Gebruiker mag niet op D schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een computer met windows xp. Deze pc wordt tijdelijk gebruikt door iemand anders, het is alleen niet de bedoeling dat deze gebruiker aan de bestanden op m'n D partitie kan komen.

Hij mag de bestanden dus niet zien/uitvoeren, want daar heeft ie niks mee te maken. Ik heb een speciale gebruikersnaam voor 'm aangemaakt, maar hoe moet ik de rest nu instellen zodat hij niet op de D schijf kan ?

Hugo

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Je zou [rml][ Windows 2000/XP] File-sharing en NTFS-permissies[/rml] eens kunnen lezen, ik denk dat je dan een heel eind komt :)

wel het stuk over de ntfs permissies uiteraard, en je moet dus NTFS hebben

[ Voor 22% gewijzigd door G33rt op 30-12-2003 12:48 ]

• Tije
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-12-2025
Welke XP versie heb je?

Met een beetje zoekwerk kan je het antwoord ook wel vinden trouwens....

Verwijderd

Topicstarter
Heb XP pro, heb al wat gezocht maar ik kreeg naar mijn zin niet duidelijk genoeg antwoord...

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:48

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Ligt er aan hoeveel pc verstand hij heeft anders zou je de schijfletter via computerbeheer -> schijfbeheer weg kunnen halen.

Dan krijg je hem niet te zien (dacht ik) en kan je hem niet benaderen.

Dus als je de schijfletter weghaalt en hem gebruikersrechten geeft dan kan hij niet eens in schijfbeheer :Y)

🎮 Steam
💻 i5 6600k
📱 Samsung Galaxy S25+

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-05 06:22

tozzke

aka tozzert

ga naar jouw account, zet simple filesharing uit in explorer - extra - options
rechtermuisklik op D:\
Sharing and security
tabblad security
verwijder daar "everyone" en "users"

werkt overigens alleen als jij een admin bent en de schijf als NTFS geformatteerd hebt

• Tije
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-12-2025
je moet bij mapopties > weergave, het eenvoudig delen van bestanden uitzetten...
dan kan je bij de eigenschappen van je schijf aangeven onder het tabblad beveiliging, welke users wat mogen doen/ zien op die schijf (of map)

he tozzman jij was eerder :/

[ Voor 11% gewijzigd door Tije op 30-12-2003 13:01 ]

• G33rt
Tozzman schreef op 30 december 2003 @ 12:59:
ga naar jouw account, zet simple filesharing uit in explorer - extra - options
rechtermuisklik op D:\
Sharing and security
tabblad security
verwijder daar "everyone" en "users"

werkt overigens alleen als jij een admin bent en de schijf als NTFS geformatteerd hebt
dat is inderdaad een oplossing, maar dit is een specifieke user, althans, dat maak ik op uit zijn verhaal. dus kan de TS beter [rml][ Windows 2000/XP] File-sharing en NTFS-permissies[/rml] lezen, aangezien alle users rechten ontnemen ook niet echt de bedoeling kan zijn (of werk jij dagelijks met je 'Administrator' account? 8)7) :)

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
of werk jij dagelijks met je 'Administrator' account?
Volgens mij >90% van de thuisgebruikers ...

• G33rt
Henk007 schreef op 30 december 2003 @ 13:11:
[...]

Volgens mij >90% van de thuisgebruikers ...
vind ik niet verstandig aangezien dat niet de bedoeling is van het administrator account, ik heb zelf gewoon een power user account. maar dit topic is echt echt de plek voor zo'n discussie :)

Verwijderd

In plaats van iedereen weg te halen bij 'allow', kun je ook die ene user 'deny' rechten geven op de schijf. Dan kan iedereen er nog steeds bij, behalve deze ene user, en het is makkelijker ongedaan te maken.
Pagina: 1