DVI of nie ?

Pagina: 1
Acties:

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-06 10:42
Ik ga een nieuwe PC aanschaffen, en nu zit ik te twijfelen of ik iets meer neer leg en er DVI op de videokaart en 't 17" (of misschien een 19") flatpanel bij neem, of voor gewoon SVGA ga..

Ik heb links en rechts al een beetje zitten zoeken, maar kan er weinig over vinden, wat is nou 't grote voordeel van DVI ten opzichte van SVGA ? (is het de extra 300 euro waard ?)

• ViolatoR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 14:10
Wat ik begrepen heb is dat DVI het signaal digitaal aanstuurt, wat dus goed uitkomt als je gebruik maakt van een TFT scherm. een gewone "SVGA" aansluiting ( heet trouwens D-Sub ) stuurt het signaal analoog aan wat dus meer bedoeld is voor CRT schermen. Dus sluit je een TFT aan op D-Sub ( is daar wel een verloop voor trouwens? ) zul je een beetje kwaliteits verlies krijgen, zelfde geld voor CRT op DVI.

Ik weet niet 100% zeker of het zo zit, maar dacht het wel :)

PS. Wat ik niet begrijp is wat er dan 300€ meer moet kosten? De videokaart? Bijna elke videokaart heeft tegenwoordig standaard een DVI aansluiting erbij op.

[ Voor 16% gewijzigd door ViolatoR op 30-12-2003 12:50 ]

fotoblog

Verwijderd

Ik heb zelf de ervaring dat DVI best veel uitmaakt. Je kan het aardig instellen zonder, maar met DVI is alles klaar. Vooral met vellen text, zwart op wit, kan je duidelijk de voordelen zien. DVI is helemaal scherp, zonder banen met ietwat vagere letters er tussen. Ondanks de phase instellingen....

Tijdens het gamen kan ik weinig verschil zien. Verder is 300 pop best wel een verschil, er zijn genoeg budget monitoren met DVI. Ik zou je aan willen raden om zelf eens je ogen over DVI en SVGA te laten gaan. Ik zou niet meer zonder DVI willen.

Verwijderd

begrijp ik het nou goed en twijfel je tussen een CRT en een TFT beeldscherm ?

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-08 19:34

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Volgens mij haalt of de topic starter wat dingen door elkaar of hij legt niet goed uit waar hij nou precies tussen twijfelt...

Je hebt grofweg even gezegd twee soorten TFT LCD schermen, dat zijn schermen met een DVI (Digitale) aansluiting en schermen met een D-Sub (Analoge) aansluiting.
Daarnaast hebben we nog de vertrouwde CRT's (gewone monitoren) waarvan 99% met een D-Sub aansluiting is voorzien. CRT monitoren met een DVI-aansluiting zijn mogelijk maar zijn zeldzaam te noemen.

Het voordeel van DVI is dat je je scherm niet hoeft te kalibreren. Het beeld staat altijd precies in het midden en is netjes over alle pixels verspreid. Daarnaast treed er geen signaalverlies op tussen het omzetten van Digitaal naar Analoog en van Analoog naar Digitaal op de videokaart omdat alles digitaal blijft.

Elke videokaart heeft tegenwoordig ook wel een DVI-aansluiting dus ligt het voor de hand om een TFT met een DVI-aansluiting te kopen. Maar een prijsverschil van 300 euro???? Das wel erg overdreven, dan zou ik toch iets beter rondkijken! :X

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-06 10:42
Bedankt allemaal :) ('t is me nu vrij duidelijk)
Pagina: 1