De komst van surround biedt de opnamestaf een ongekend arsenaal aan manipulatiemogelijkheden waar dan ook dankbaar gebruik van wordt gemaakt en waarmee het venster op de concertzaal vakkundig wordt gesloten. We luisteren verder via de brievenbus...
Verwijderd
Als je naar RAID 0 gaat moet je het idd ff ergens anders onderbrengen...echtepino schreef op 30 december 2003 @ 12:40:
Is de titel al voldoende?
Ik heb een HD van 120 GB op de IDE controller. Schijf boot met XP Pro.
Kan ik deze ene schijf zo ongestraft op mijn RAID controller aansluiten?
En kan ik dan nog steeds booten met XP vanaf deze (SCSI third party) RAID?
Kan ik hierna een tweede zelfde schijf erbij hangen om in RAID 0 te gebruiken?
Dit alles met behoud van data...
Lijkt me pr8ig maar kan het?
Dat gaat namelijk niet zonder alles kwijt te raken...
Als je die controller nu al in je systeem hebt hangen, zou het gewoon moeten kunnen volgens mij...
Eerst de driver installeren, zodat 'ie de controller kent en dan kan je hem daarna gewoon aansluiten op je RAID controller...
FF in de BIOS aangeven dat 'ie van SCSI moet booten natuurlijk...
Maar ik blijf erbij: BACKUP, BACKUP, BACKUP!
Want in theorie kan natuurlijk (nagenoeg) alles, maar in de praktijk wil er wel eens iets fout gaan...
Bedankt voor je bijdrage, maar wat kan niet en waarom niet?pokeran schreef op 30 december 2003 @ 12:45:
het antwoord is dus: Nee, dat kan niet
[ Voor 13% gewijzigd door DkF op 30-12-2003 12:46 ]
Maar nu!!
Kan ik wel de ene schijf in RAID hangen en dan later een andere schijf erbij plaatsen met behoud van data?
M.a.w. moet ik direct twee schijven aanschaffen?
De komst van surround biedt de opnamestaf een ongekend arsenaal aan manipulatiemogelijkheden waar dan ook dankbaar gebruik van wordt gemaakt en waarmee het venster op de concertzaal vakkundig wordt gesloten. We luisteren verder via de brievenbus...
Dat zeg ik ook niet.. in de BIOS staat dit nu eenmaal als SCSI aangemerktVerwijderd schreef op 30 december 2003 @ 12:49:
Een IDE disk aan een SCSI (RAID) controller kan volgens mij nooit werken!
Dat bedoelt 'ie ook niet, hij bedoelt dat je in de BIOS in moet stellen dat je van SCSI moet booten... Zo staat dat nou eenmaal in de BIOS, ookal heb je onboard RAID...Verwijderd schreef op 30 december 2003 @ 12:49:
Een IDE disk aan een SCSI (RAID) controller kan volgens mij nooit werken!
Lees nog eens goedechtepino schreef op 30 december 2003 @ 12:51:
OK bedankt voor deze snelle reacties..
Maar nu!!
Kan ik wel de ene schijf in RAID hangen en dan later een andere schijf erbij plaatsen met behoud van data?
M.a.w. moet ik direct twee schijven aanschaffen?
Staat er 2 x in: NEE
Welke controller praten we trouwens over, want niet alle controllers ondersteunen het gebruik van 1 losse schijf...
Wel waar...blij dat ik wél de FAQ lees...Verwijderd schreef op 30 december 2003 @ 12:52:
Yep, anders is het geen raid !
http://gathering.tweakers...ssage/16971651#singleraid
Ik snap even niet precies wat je hiermee bedoelt?echtepino schreef op 30 december 2003 @ 12:56:
[...]
Wel waar...blij dat ik wél de FAQ lees...
Ennuh, FAQ lezen moet je natuurlijk eigenlijk stiekum doen voordat je post
[ Voor 15% gewijzigd door DkF op 30-12-2003 12:58 ]
Verwijderd
Inderdaad, vond hem net ook. sorry . .echtepino schreef op 30 december 2003 @ 12:56:
[...]
Wel waar...blij dat ik wél de FAQ lees...
Ik bedoel dat je dus wél één enkele schijf aan een RAID controller kunt hangen.. hoewel beetje zinloos.DkF schreef op 30 december 2003 @ 12:58:
[...]
Ik snap even niet precies wat je hiermee bedoelt?
Ennuh, FAQ lezen moet je natuurlijk eigenlijk stiekum doen voordat je post![]()
Verwijderd
Gezien hoe raid werkt, denk ik dat raid 1 mogelijk moet zijn. De harde schijf met data moet dan alleen gecopieerd worden naar de 2e schijf (de mirror). Raid 0 lukt niet denk ik, dan zou bij het builden de data blok voor blok moeten worden verdeeld. Maar goed heb geen andere ideen.
Ben overigen erg benieuwd, als het mogelijk is ga ik het ook proberen.
Niet meer van belang want ik weet voldoende... dank voor je reactie!!Welke controller praten we trouwens over, want niet alle controllers ondersteunen het gebruik van 1 losse schijf...
Ik moet dus direct twee nieuwe HD kopen.
Het eigenlijke probleem is dat ik nu een RAID0 config heb met twee oude lawaaiige Maxtors van 40 Gb elk.
En die wil ik overzetten naar twee stuks bv Seagate 120 Gb.
Maar ik wil dat zonder al te veel rompslomp.. (ga maar eens 80 Gb backuppen)
wat je wel kan doen, kijk hoeveel GB aan data je hebt en vraag aan iemand of hij/zij nog ruimte overheeft (of een schijf) en ghost het naar een image.
dan maak je vervolgens een raid array aan (als je controller 1 schijf ondersteund) en dan ghost je die image terug naar je raid array.
oohw oops, ignore wat hierboven sta, had je nieuwe reacties nog niet gelezen
[ Voor 10% gewijzigd door randje op 31-12-2003 11:35 ]
Dat ga ik denk ik doen... bedankt!pokeran schreef op 31 december 2003 @ 11:34:
dan maak je vervolgens een raid array aan (als je controller 1 schijf ondersteund) en dan ghost je die image terug naar je raid array.