Foto's maken van muziekoptredens

Pagina: 1
Acties:

• Zeddicius
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:34

Zeddicius

Conscience do cost

Topicstarter
Ik wil me wat meer gaan richten op het maken van foto's van bands, live on stage. Ik heb al van verschillende bronnen gehoord dat zwart wit foto's hier het mooiste zijn. Ik ben al een fan van zwart wit dus dat komt wel mooi uit.

Maar nu mijn vra(a)g(en): Iemand nog tips wat betreft flits, belichtingstijd, diafragma etc. ?

Soms hoor ik dat je juist niet moet flitsen, maar gebruik moet maken van het podium/zaal licht met een grote sluitingstijd en soms hoor ik weer dat je moet flitsen...

Keb trouwens een Pentax MX (een oudje dus, maar wel geweldig) spiegelreflex.

Misschien is dit onderwerp (foto's van bands live on stage) wel een leuk ideetje voor een nieuw topic. :+

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-02 15:48

Pelle

🚴‍♂️

Lichtsterke lenzen zijn heel belangrijk (oftewel, diafragma zo groot mogelijk, 2.8 of lager is te prefereren); een beetje zoom kan ook geen kwaad.
Flitsen vind ik zelf ontzettend lelijk, gebruik liever een lichtgevoelige film (400 of 800 ISO). Lange sluitertijden kunnen mooi zijn maar ik denk dat het toch verstandig is om ze niet onder de 1/20e uit te laten komen als je een beetje een vaste hand hebt.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:22
Sja, dat vind ik een nogal aparte uitspraak: "Zwart-wit foto's zijn daarbij het mooist". Dat hangt wat mij betreft helemaal af van wat jij mooi vind. Maar ik zou zeggen, hoge ISO film d'rin en f/2 minimaal, dan kom je een eind zonder flitsen.

gmta :P

[ Voor 9% gewijzigd door Willem op 30-12-2003 12:40 ]

• Zeddicius

Zeddicius

Conscience do cost

Topicstarter
Pelle schreef op 30 december 2003 @ 12:40:
Lichtsterke lenzen zijn heel belangrijk (oftewel, diafragma zo groot mogelijk, 2.8 of lager is te prefereren); een beetje zoom kan ook geen kwaad.
Flitsen vind ik zelf ontzettend lelijk, gebruik liever een lichtgevoelige film (400 of 800 ISO). Lange sluitertijden kunnen mooi zijn maar ik denk dat het toch verstandig is om ze niet onder de 1/20e uit te laten komen als je een beetje een vaste hand hebt.
Kijk, daar kan ik wat mee! Thnx!

Verwijderd

flitsen heeft btw absoluut geen zin een gewone flits rijkt max 5 m ,
de lichtsterkte neemt kwadratisch af met de lichtsterkte , (altans dat herriner ik me zo :-) )

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2003 13:02 ]

• Zeddicius

Zeddicius

Conscience do cost

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 december 2003 @ 12:59:
Als de afstand tot het te fotograferen voorwerp verdubbeld , verminder het licht dat daar geraakt met factor 4.
Ik sta der vaak vrij dicht op hoor, soms zelfs backstage :9

Wat bedoel je precies met "verminder het licht dat daar geraakt met factor 4" ?

Verwijderd

[flitsen heeft btw absoluut geen zin een gewone flits rijkt max 5 m ,
de lichtsterkte neemt kwadratisch af met de afstand , (altans dat herriner ik me zo :-)

edit : was wat slecht verwoord kwadratisch moest het zijn

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2003 13:05 ]

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-10-2025
Of zwart-wit mooier is dan kleur is natuurlijk persoonlijk maar ik vindt kleur soms mooier uitkomen. Vooral als de lichtval van de podium lichten goed is heb je meer aan kleur dan aan zwart wit. Flitsen zou ik niet doen, de flits rijkt meestal niet ver genoeg en het kan hinderlijk zijn voor de artiest(en) en het publiek.

Misschien een leuk topic van dpz om door te lezen:
http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=3851

• Zeddicius

Zeddicius

Conscience do cost

Topicstarter
s_schimmel schreef op 30 december 2003 @ 14:17:
Of zwart-wit mooier is dan kleur is natuurlijk persoonlijk maar ik vindt kleur soms mooier uitkomen. Vooral als de lichtval van de podium lichten goed is heb je meer aan kleur dan aan zwart wit. Flitsen zou ik niet doen, de flits rijkt meestal niet ver genoeg en het kan hinderlijk zijn voor de artiest(en) en het publiek.

Misschien een leuk topic van dpz om door te lezen:
http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=3851
idd een zeer goed topic, echt prachtfoto's die daar op staan. Zal nog wel een flink tijdje duren voordat ik dat niveau zal halen :/
maar oefening baart kunst :+

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-02 15:53

Acid_Burn

uhuh

Verwijderd schreef op 30 december 2003 @ 12:59:
de lichtsterkte neemt kwadratisch af met de lichtsterkte , (altans dat herriner ik me zo :-) )
* Acid_Burn heeft nog een paar 30m flitsers >:)

Ik heb op de bruiloft van mijn vrouw haar zus met 1 van die flitsters op halve kracht een feestzaaltje uitgelicht :)

Maar goed, flitsen bij een optreden haalt de sfeer eraf denk ik, zeker als je hele krachtige flitsers gebruikt.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

zoals pelle zei: diafragma zo laag mogelijk (dwz. opening zo groot mogelijk).

Wat lekker is als je achterin de zaal zit: zoomlens , zo'n 200 @ 300 mm. Flits vindt ik persoonlijk irritant (ook misschien voor de artiest): oogverblindend in donkere zaal en dan 'flets!!', zit je met je flitslicht. Nadeel van flits vind ik dat je altijd een lelijke schaduw in de achtergrond heb. Je kan je flitser naar boven richten om die effect te vermijden.

Ander belangrijke punt is: gevoeligheid van je film. Had toen voor paar concerten een iso 1600 gebruikt met zoomlens. Helaas kan de zoom maar tot 3,5 diafragma en het resultaat is niet echt bevredigend & te korrelig. Als ik die terug kan vinden, scan ik & post ik hiero.

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

Verwijderd

Ik ben zelf ook erg geïntresseerd in dit onderwerp.

Check deze link eens, staat veel info:

http://www.photo.net/concerts/mirarchi/concer_i
Pagina: 1