Toon posts:

IDE-100 controller

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste mensen,

Ik heb nu momenteel twee nieuwe WD hd's welke beide ide-100 zijn. Op mijn moederbord heb ik echter nog een ata66 controller. Is het nou verstandig om het ide100 pci kaartje te kopen???

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Ja ik denk het wel

Zeker als je bedenkt dat het toch 33% winst zou kunnen zijn en je al een promise 100 kaartje hebt voor 29 euro. (mycom) pricewatch zal goedkoper staan denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
Maar uit praktijktesten is gebleken dat ze die hd's maximaal toch iets van 57mb/s gaan ofzo???

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-03 14:24
Het verschil zal je in de praktijk niet echt merken :)

Enige waarbij je een extra kaartje zou kunnen overwegen is om HD's groter dan 137 GB te ondersteunen of om gewoon extra aansluitingen te krijgen.

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:15

JWO

volgens mij maakt het niet zoveel hooguit 2 a 3%, immers die schijven halen per stuk echt niet meer dan 66mb/s.

heb zelf ook ATA100 schijven aan mijn fasttrack66 hangen merk geen verschil met een onboard ATA100 controller

[ Voor 34% gewijzigd door JWO op 30-12-2003 12:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is het wel verstandig om beide schijven als master te hangen en de optische drives als slaves??

Verwijderd

ja,

maar nu ga je vragen stellen je ook in de faq kunt lezen. succes verder!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik heb in m`n server een promise 66 kaartje hangen met 2 keer 80gb ibm als primair en secondair master. En m`n bootdisk zit aan de onboard controller (ata33)

Als ik de 2 disken master en slave zet boote m`n xp niet op toen het nog in m`n werkstation zat.

Kan ik nu nog 2 keer 80 GB er bij zetten omdat ik ze toch niet meer gebruik als bootdisken ? of is dit een beperking van de controller en kan ik beter 2 * 250GB gaan halen en de 2*80 doneren aan iemand anders ?

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

Het beste kan je je hdd's aan 1 controller hangen en de cdrom's aan de andere
die 2*250gb erbij zou moeten werken, maar die zitten niet meer in je desktop?

[ Voor 44% gewijzigd door Waterlelie op 30-12-2003 15:24 ]

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

Verwijderd

hallo... ga eens zelf wat moeite doen wanneer je een vraag hebt.

En die 2 80GB schijven kan je het beste aan mij doneren. Mail me voor mijn adres!

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:15

JWO

Waterlelie schreef op 30 december 2003 @ 12:26:
Het beste kan je je hdd's aan 1 controller hangen en de cdrom's aan de andere
en probeer dan maar eens lekker on the fly te branden :) (indien hij een brander heeft natuurlijk)
Verwijderd schreef op 30 december 2003 @ 12:27:
hallo... ga eens zelf wat moeite doen wanneer je een vraag hebt.

En die 2 80GB schijven kan je het beste aan mij doneren. Mail me voor mijn adres!
Liefbeertje als je het zo goed weet, reageer dan niet offtopic maar doe een topicreport.

En zulke opmerkingen zijn natuurlijk compleet nutteloos..

[ Voor 54% gewijzigd door JWO op 30-12-2003 12:30 ]

Verwijderd

Welke persoon denkt nu dat je 2 HDD's aan 1 controller moet gaan hangen? Weet je wel hoeveel trager dat gaat als je van de ene naar de andere HDD gaat kopieren? Snap je dan gewoon echt niet het nut van de twee controllers?!

Vroeger was het wellicht noodzakelijk de brander en cd-rom speler op een aparte controller te installeren, tegenwoordig zijn pc's snel genoeg en zijn er bovendien Buffer-underrun technieken bedacht...

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

Omdat de controller werkt op de langzaamst aangesloten device
Aangezien cdrom spelers meestal ata33 hebben zal de hdd dus ook daarop lopen, als je ze op dezelfde controller zet

[ Voor 13% gewijzigd door Waterlelie op 30-12-2003 15:23 ]

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Welke persoon denkt nu dat je 2 HDD's aan 1 controller moet gaan hangen?
Ikke ;) zolang die schijven allebei UDMA66 (of hoger) zijn, dan lopen ze allebei netjes op de maximale snelheid.
Weet je wel hoeveel trager dat gaat als je van de ene naar de andere HDD gaat kopieren?
Nee, geen idee, maar wellicht heb je wat mooie benchmark resultaten?
Vroeger was het wellicht noodzakelijk de brander en cd-rom speler op een aparte controller te installeren, tegenwoordig zijn pc's snel genoeg en zijn er bovendien Buffer-underrun technieken bedacht...
Ook in de nieuwste en sneltse pc's komt het nog voor dat een on-the-fly kopie op één kanaal niet goed loopt (of langzamer dan over 2 kanalen). Mijn voorkeur is dus nog steeds optische drives gescheiden houden. Waarom meer risico nemen dan nodig is?
Pagina: 1