Toon posts:

cpu en systeemfan luidruchtig

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Dit is het probleem. Ik heb een gloednieuwe compaq presario gekocht: 2400 AMD Athlon. Nu, zodra ik mijn computer opstart, begint hij met erg onregelmatige intervallen mijn cpu en systeemfan harder en zachter te laten draaien. Het is een kwestie van enkele seconden iedere keer. Het is om gek van te worden, van dat geluid dan. Als de computer ca. een kwartier tot een halfuur aanstaat stopt hij met dat aan/uit schakelen en blijft hij met een lagere (waarschijnlijk gewone) constante snelheid koelen. Het heeft niets met het besturingssysteem te maken. Dat heb ik al gechecked. Jullie een idee? Alvast bedankt.
Ik heb geen zin om mijn computer nu al op te sturen naar zo'n compaq fabriek, dan ben je hem al snel weer een paar weken kwijt.

Martin.

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Temperatuur gestuurde fans, doe je verder niets aan, of je moet de fans proberen te vervangen

Heeft ook een computer!

Verwijderd

Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een intelling in je bios. iedere moederbord-fabrikant heeft er een andere naam voor, bij ASUS is dat Q-fan.

Het komt er op neer dat de CPU-fan en evt andere fans temperatuur geregeld harder/langzamer gaan draaien. Wat je kunt doen is deze instelling in jouw BIOS eens opzoeken, en een beetje met de instellingen te gaan spelen, je kunt er iig niks mee kapot maken.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie replies. Het zou best kunnen dat het een temperatuurgestuurde cooling is. Maar waarom doetie het maar een kwartier tot halfuur? Dit is ongeacht welke toepassing ik draai. Als ik na een halfuur ga gamen (een redelijke belasting voor de cpu) gaat hij niet harder draaien als in het eerste halfuur.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 december 2003 @ 11:29:
Maar waarom doetie het maar een kwartier tot halfuur? Dit is ongeacht welke toepassing ik draai. Als ik na een halfuur ga gamen (een redelijke belasting voor de cpu) gaat hij niet harder draaien als in het eerste halfuur.
Dat is idd raar, bij mij hoor ik de CPU-fan duidelijk sneller draaien als ik een spel opstart. als je er echt gek van wordt van het up-spinnen / down-spinnen van je fans, kan je het ook uitzetten, en dan zullen je fans altijd op volle snelheid draaien.

• Robbertz236
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-02-2021
Ey,

Ik heb percies dezelfde compaq die jij hebt, en ik heb ook het probleem, zodra ik mn computer opstart begint mn CPU en VOEDING als een gek te blazen, ik heb geen idee wat ik er aan kan doen, ik denk dat ik eens maar een Fan control op mijn systeem plaats zodat ik ze kan regelen.

Veel succes,

Robbert :)

PS: Niet naar Compaq terug sturen! Heb ik ook al gedaan, kreeg hem na een paar weken terug, met de mededeling dat die fans zo zijn ingesteld door compaq.

PS: Als het niet lukt, voeg me even toe aan MSN op robbert@ganszen-netwerken.com, zodat we even kunnen overleggen. :+

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Dit probleem met de voeding was er al met de Deskpro 2000 (166 Mhz versie) oplossing: Geen flauw idee; ja ik weet er wel ééntje: Geen Compaq kopen maar dit advies komt waarschijnlijk een beetje laat :P

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

De pc van mijn broer heeft het ook (Presario 6000), maar dat is even als je hem aanzet, daarna gaat ie 'normaal' draaien zonder van snelheid te verspringen. Heeft Compaq er geen programma voor waarmee je dat soort spul kan regelen? :? (Kan het niet voor je nakijken want er staat nu een custom installatie op zonder al die Compaq rommel... }) )

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Als ik dit zo lees lijkt het me vrij normaal en duidelijk:

Zodra je de PC aanzet gaan de fans op maximale (standaard) toeren draaien.
Aangezien je fans temperatuurgestuurd zijn worden de fans even later stiller gezet en hoeven ze op dit moment niet sneller te draaien omdat je CPU bij maximale belasting nog niet zo warm word dat de fans sneller moeten draaien.

Ik denk dat je in de zomer wel zal merken waarom dit zo is :Y)

Als ik het zo lees kan ik eigenlijk maar 1 ding zeggen:

Niet zeuren, wees blij dat je PC een stuk stiller word dan standaard na een tijdje.
Had je liever een oorverdovend systeem of zo?

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
OH --> DOC
Pagina: 1