Toon posts:

BIOS tijdinstellingen worden niet onthouden

Pagina: 1
Acties:
  • 576 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds enige tijd heeft een PC van een kennis (amd xp, winxp home) rare kuren.. Na elke keer opstarten wordt de systeemdatum en -tijd in de BIOS gereset. "Save and quit" met de juiste gegevens werkt niet.

Ik kan me herinneren dat ik zelf ook ooit eens zoiets heb gehad; het probleem is toen ineens verdwenen en ik heb geen idee hoe dat kwam.

Heeft iemand suggesties?

Gr, Tim

• Nowhereman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-04 10:29

Nowhereman

Ygenweis

BIOS batterij op je mobo even vervangen misschien? Ik gok dattie leeg/brak is. :)

-Pwn the day-

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Is het een nieuwe PC (met andere woorden: heb je nog garantie op het moederbord) ? Zo ja: terug naar de leverancier.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Verwijderd

Topicstarter
Nowhereman schreef op 30 december 2003 @ 11:10:
BIOS batterij op je mobo even vervangen misschien? Ik gok dattie leeg/brak is. :)
De PC is vorige jaar aangeschaft.. Lijkt me wat snel, maar ik heb daar ook al aan gedacht. Dan moet ik dan nog even checken hoe het met andere wijzigingen in CMOS gaat. Alleen probleem dat ik er niet 123 langs kan (staat in Duitsland).

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Aangezien een BIOS niet een stukje software is dat je los in de winkel koop en installeert op je PC (zoals Office bijv.), en je BIOS wel op je moederbord zit, verplaats ik deze naar Processors, Mobo's & Geheugen. Ook pas ik de titel wat aan, "BIOS + datum/tijd" was een beetje cryptisch op het eerste gezicht :)

Verwijderd

heb je je jumper van je bios wel goed staan, staat hij niet op reset

misschien een beetje arrogant maar het ZOU kunnen (no offence iig :D)

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 december 2003 @ 12:19:
heb je je jumper van je bios wel goed staan, staat hij niet op reset

misschien een beetje arrogant maar het ZOU kunnen (no offence iig :D)
No offense should be taken. Want is een goed punt. Je zou er maar eens overzien.
Of zoals eens bij zo'n mobo: Staat die jumper er AF, dan doet ie reset :-/
Lijkt me logischer dath et met . .-. zou werken e dan .-. . voor reset.
Maja, *hier stond lang verhaal over de rare bouw van dat mamabord*

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 december 2003 @ 11:15:
[...]
De PC is vorige jaar aangeschaft.. Lijkt me wat snel, KNIP
Dit hoeft niet persé, het komt voor dat batterijen van uurwerken, mobo's, rekenmachines e.d. heel snel na aankoopdatum leeg zijn. Dit door de soms brakke omstandigheden waarin de "reis" soms verloopt (koude e.d.)

Batterij vervangen kan soms wonderen doen...

Echter, ik heb dit probleem onlangs gehad bij een ECS mobo. Ik dacht dat het ook de batterij was maar niets bleek minder waar.
Bij mij "vergat" de bios zijn instellingen nadat de pc uitgeschakeld was en later de pc wou heropstarten. Echter ik merkte dat dit alleen voorkwam als ik onmiddellijk na het uitschakelen van de pc ook de stroombron uitschakelde (mijn pc is aangesloten op een stekkerdoos met een knopje => reduceren van sluipverbruik e.d.).
Ik constateerde dat als ik eventjes wachtte met het uitschakelen van de stroombron de bios zijn instellingen niet meer vergat.

Dus als de pc aangesloten is op zo'n stekkerdoos met knopje vraag dan eens om dat knopje aan te laten, misschien dat het werkt. Als dat werkt kan je alsnog proberen om dan na een tijdje (2 minuten ofzo) de stekkerdoos uit te schakelen.

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:34
Weet je mischien ook welk moederbord er in deze pc zit? Er zijn een aantal moederborden waarvan bekend is dat de batterij snel leeg is. Heb zelf 2 ECS k7s5a bordjes meegemaakt waarvan de batterij zomaar leeg was. :)

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-05 14:25
Hmm dat de K7S5A soms zijn BIOS cleart is bekent maar dat hoeft niet aan het batterijtje te liggen hoor, vaak is het gewoon een eenmalig iets en vervolgens na het instellen van de goede clockspeed en doet hij het weer weken lang perfect. Dus jah... batterij vervangen ja of nee, het kan geen reet uitmaken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

AttiX.SkategoaT schreef op 30 december 2003 @ 12:38:
Weet je mischien ook welk moederbord er in deze pc zit? Er zijn een aantal moederborden waarvan bekend is dat de batterij snel leeg is. Heb zelf 2 ECS k7s5a bordjes meegemaakt waarvan de batterij zomaar leeg was. :)
Raar, heb ook flink wat ervaring met K7S5A en dit nog nooit gezien. Wel een Asus TUV4X die het presteert om iedere keer weer na meer dan 10 dagen zonder stroom (stekker uit stopcontact danwel schakelaar stekkerdoos om) een 2032-je te vreten :X

Wat betreft het aan moeten laten van zo'n stekkerdoos- leuk idee, maar het zou niet nodig moeten zijn, bovendien is het stroomverbruik allerminst verwaarloosbaar (mijn PC trekt iig meer dan 10W in 'standby'), wat voor degenen met een krap huishousbudget al een goede reden is om hem niet onnodig aan te laten staan :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1