Toon posts:

Identieke schijven overleden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Bij mijn zijn op 1 dag 2 maxtor schijven (40 GB 5400 toeren) overleden.
Deze schijven waren identiek, en zaten in dezelfde pc. De andere IDE apparaten zijn nog in orde. De schijven maken geen enge geluiden, ze maken helemaal geen geluiden!Ze lijken helemaal niet meer te draaien...? Zou het kunnen dat er iets op het printplaatje van de HD is doorgebrand? Of heeft iemand een andere verklaring?
Of kan er iets mis zijn met de voeding van mijn pc'tje? Dit vind ik ook niet erg waarschijnlijk, aangezien de andere apparaten (10gb WD schijf, en CD brander) gewoon werken, ook met de stekkertjes die ik in de inmiddels overleden HD had zitten...

Ik heb het donkerbruine vermoeden dat de data op de schijven nog intact is omdat de schijven niet met de bekende ratelgeluiden zijn vastgelopen. Kan ik hier nog iets aan doen?

Gr
Robert

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-03 18:46
Heel raar dat ze net op dezelde dag zijn overleden.
Als je denkt dat enkel het printje stuk is, kan je proberen identiek dezelfde schijf te kopen/lenen en de elektronica er van te wisselen.

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
download powermax,en test er even mee

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Je kan een exact identieke (Werkende schijf) opsnorren en het printplaatje van die schijf overzetten op de kapotte schijf. Indien de motor en koppen in orde zijn, kan je in veel gevallen de schijf weer gewoon benaderen en de gegevens eraf halen.

Het kan natuurlijk altijd dat een spanningspiek de schijven heeft gesloopt. Ze zijn qua specificaties exact hetzelfde en gaan dan ook bij dezelfde piek ook tegelijk kapot.

Maar hang de schijven eerst eens aan een andere computer voordat je gaat sleutelen. :)

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
- Heb schijven aan 2 andere systemen gehangen
-schijven gingen niet op hetzelfde moment stuk, er zat 2 uur tussen, een hoop gevloek, en een paar reboots...;-)
-Ik ga idd ff de zooi overzetten, maar het blijft zo raar dat andere apparaten niet door eventuele piek zijn overleden... 8)7