Refresh rate

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ff een dom vraagje misschien :? maar als je de refreshrate in windows
aanpast heeft dit dan ook invloed op de prestaties van je games?
=> houd hij die refreshrate ook met games?
Bv bij Jedi Knight 2 kan je de refreshrate zelf in het spellen aanpassen.

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Als je vsync aan staat, dan heeft je refreshrate wel invloed op je fps. De fps is namelijk een zoveelste deel van je refresh rate. Als jouw 3dkaart bijvoorbeeld op een gedeelte maar 73 fps kan genereren, en je monitor staat op 85 hz, dan zou de fps op 42,5 fps gaan :). Met vsync is mooier, maar als je trage 3dkaart hebt, kan je beter vsync uit doen.

[ Voor 35% gewijzigd door Tutti-frutti op 30-12-2003 10:41 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Bedankt voor de snelle reactie!
Kan het inderdaad ook terug vinden in mijn instellingen (Vsync) ;)

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De refreshrate staat in principe los van de prestaties omdat het iets is dat voornamelijk door de monitor word afgehandeld.

HEt enige verschil is dat je met een hogere refreshrate minder snel koppijn krijgt en hierdoor wat beter kan spelen ;)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:23
Tutti-frutti schreef op 30 december 2003 @ 10:41:
Als je vsync aan staat, dan heeft je refreshrate wel invloed op je fps. De fps is namelijk een zoveelste deel van je refresh rate. Als jouw 3dkaart bijvoorbeeld op een gedeelte maar 73 fps kan genereren, en je monitor staat op 85 hz, dan zou de fps op 42,5 fps gaan :). Met vsync is mooier, maar als je trage 3dkaart hebt, kan je beter vsync uit doen.
Hoe kom je daar nou weer bij :?
Als je V-Sync aan hebt staan komt je framerate niet boven je refreshrate uit. Als je 73 FPS haalt en je refreshrate op 85 Hz staat, dan haal je gewoon 73 FPS, ongeacht of V-Sync aan staat of niet. Als je 90 FPS haalt, dan haal je 85 FPS omdat V-Sync dat limiteert.

V-Sync was voornamelijk bedoelt om fouten in het beeld (tearing, etcetera) te voorkomen, wat nog wel eens voorkwam bij oudere programma's/spellen bij een te groot verschil tussen de framerate en de refreshrate. Tegenwoordig heb je V-Sync eigenlijk niet meer nodig, want de programma's/spellen zijn zo verbeterd dat er nog maar zelfden fouten ontstaan die te verhelpen zijn met V-Sync :)

The devil is in the details.

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

MaRc0 schreef op 30 december 2003 @ 10:46:
[...]
Hoe kom je daar nou weer bij :?
Als je V-Sync aan hebt staan komt je framerate niet boven je refreshrate uit. Als je 73 FPS haalt en je refreshrate op 85 Hz staat, dan haal je gewoon 73 FPS, ongeacht of V-Sync aan staat of niet. Als je 90 FPS haalt, dan haal je 85 FPS omdat V-Sync dat limiteert.

V-Sync was voornamelijk bedoelt om fouten in het beeld (tearing, etcetera) te voorkomen, wat nog wel eens voorkwam bij oudere programma's/spellen bij een te groot verschil tussen de framerate en de refreshrate. Tegenwoordig heb je V-Sync eigenlijk niet meer nodig, want de programma's/spellen zijn zo verbeterd dat er nog maar zelfden fouten ontstaan die te verhelpen zijn met V-Sync :)
Mag je mij toch even vertellen waarom bijvoorbeeld in cs bij een slechtere videokaart, bij een rookgranaatje de fps naar 50/33.3/25 dropt op een 100 hz beeldscherm :)

4015Wp west (Dordrecht)

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:47

Blauw

De Schreeuw

Ik haal met COD ook nooit meer dan 60 FPS, maar ik heb een IIYAMA431S tft dus daarvan staat de refreshrate niet hoger dan 60. Vsync aan. Maar start ik een potje TO dan zie ik 150 FPS? Hoe kan dat? :?

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Jozzz schreef op 30 december 2003 @ 11:24:
Ik haal met COD ook nooit meer dan 60 FPS, maar ik heb een IIYAMA431S tft dus daarvan staat de refreshrate niet hoger dan 60. Vsync aan. Maar start ik een potje TO dan zie ik 150 FPS? Hoe kan dat? :?
Je moet even reforce installeren, refreshrate fix is dat. Waarschijnlijk is TO wel refreshrate fixed (je monitor kan namelijk 75 hz aan), en cod (open gl?) is niet gefixt (de 60 hz bug van windows).

4015Wp west (Dordrecht)

• Hahn
Tutti-frutti schreef op 30 december 2003 @ 11:21:
[...]

Mag je mij toch even vertellen waarom bijvoorbeeld in cs bij een slechtere videokaart, bij een rookgranaatje de fps naar 50/33.3/25 dropt op een 100 hz beeldscherm :)
Omdat CS qua graphics niet helemaal perfect is, waardoor de rook veel te zwaar is en zelfs op de meest snelle PC's nog ver dropt.

Maar waarom zou je V-Sync aanzetten als je framerate gehalveerd wordt? Mensen gaan al zeuren als ze de 100 FPS niet halen, dan is het al helemaal dom als je door V-Sync maar 50 FPS (100 Hz volgens jou) zou halen. Dus je schopt je eigen 'theorie' een beetje onderuit.
Jozzz schreef op 30 december 2003 @ 11:24:
Misschien heb jij V-Sync per applicatie aanstaan, waardoor die spellen zelf bepalen (of iig: je kan het ingame instellen) of je V-Sync hebt of niet :)

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Ik wil niet te ver offtopic gaan, maar wil wel even waarheid :)
MaRc0 schreef op 30 december 2003 @ 11:35:
[...]
Omdat CS qua graphics niet helemaal perfect is, waardoor de rook veel te zwaar is en zelfs op de meest snelle PC's nog ver dropt.

Maar waarom zou je V-Sync aanzetten als je framerate gehalveerd wordt? Mensen gaan al zeuren als ze de 100 FPS niet halen, dan is het al helemaal dom als je door V-Sync maar 50 FPS (100 Hz volgens jou) zou halen. Dus je schopt je eigen 'theorie' een beetje onderuit.
Dat de engine niet echt goed is weet ik ook wel. Maar je geeft geen uitleg, waarom de fps niet dropt naar bijvoorbeeld 73 fps of wat dan ook. De fps is namelijk of 100, of 50, of 33.3 of 25 fps, oftwel.... vsync. Jij beweert van niet:

4015Wp west (Dordrecht)

• Hahn
Tutti-frutti schreef op 30 december 2003 @ 12:23:
Ik wil niet te ver offtopic gaan, maar wil wel even waarheid :)

[...]

Dat de engine niet echt goed is weet ik ook wel. Maar je geeft geen uitleg, waarom de fps niet dropt naar bijvoorbeeld 73 fps of wat dan ook. De fps is namelijk of 100, of 50, of 33.3 of 25 fps, oftwel.... vsync. Jij beweert van niet:

[...]
Ik heb een hele lange tijd CS gespeeld, maar ik kan me niet herinneren dat de framerate altijd op 100/50/33.3/25 fps stond, het schommelde altijd rond de 60 en bij smoke zat het onder de 20, dus dat is ook geen bewijs. Dat ik niks uitleg zegt niks over mijn theorie, want jij legt net zo goed niks uit...

Maar wil je bewijs? [search=VSync] zegt genoeg :)

Deze is vooral mooi: VSync Fabels
Je bent altijd beperkt aan de refreshrate van je monitor, VSync aan of uit. Stel je draait je monitor op 100 Hz in je game, dan is je FPS uiteraard ook beperkt aan 100 FPS, want je monitor ververst maar 100x/seconde.

VSync zorgt ervoor dat de gegenereerde frames exact samenvallen met het verversen van de monitor. Zet je VSync uit dan kan het zijn dat bij sommige verversingen je 2 frames door elkaar ziet: 'banding'. Dit doordat de software geen rekening houdt met de monitor. Zet je VSync aan dan valt het genereren van frames exact samen met het verversen van je monitor.

Met VSync aan op 100 Hz genereert je videokaart dus (mits de performance het toelaat ) exact 100 frames. Met VSync uit genereert je videokaart misschien wel 150 frames, maar je monitor geeft er nog steeds maar 100 weer. 50 gerenderde frames gaan dus nodeloos verloren. Resultaat: Je videokaart wordt onnodig belast (niet onbelangrijk bij overgeklokte systemen) en de visual quality gaat omlaag door het ontstaan van banding.

[ Voor 41% gewijzigd door Hahn op 30-12-2003 12:32 ]

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

MaRc0 schreef op 30 december 2003 @ 12:29:
[...]
Ik heb een hele lange tijd CS gespeeld, maar ik kan me niet herinneren dat de framerate altijd op 100/50/33.3/25 fps stond, het schommelde altijd rond de 60 en bij smoke zat het onder de 20, dus dat is ook geen bewijs. Dat ik niks uitleg zegt niks over mijn theorie, want jij legt net zo goed niks uit...

Maar wil je bewijs? [search=VSync] zegt genoeg :)

Deze is vooral mooi: VSync Fabels

[...]
Met die quote geef je toe aan mijn theorie :)

4015Wp west (Dordrecht)

• Hahn
Tutti-frutti schreef op 30 december 2003 @ 12:39:
[...]

Met die quote geef je toe aan mijn theorie :)
Dus niet, misschien heb jij jouw verhaal dan fout geformuleerd, maar wat jij zegt is: als je minder dan 85 FPS (met 85 Hz) haalt dan wordt je framerate gehalveerd, wat dus zéker niet waar is. En het is bullshit dat als je een trage videokaart hebt dat je dan maar V-Sync uit moet zetten, omdat het dan sneller draait...

Als je me niet gelooft: fine by me. Ik weet dat ik gelijk heb, jij weet dat jij gelijk hebt, dan zijn we allebei blij :) Ik heb geen zin om iemand ergens van te overtuigen als hij/zij geen millimeter toe wil geven.

[ Voor 19% gewijzigd door Hahn op 30-12-2003 12:45 ]

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

MaRc0 schreef op 30 december 2003 @ 12:43:
[...]
Dus niet, misschien heb jij jouw verhaal dan fout geformuleerd, maar wat jij zegt is: als je minder dan 85 FPS (met 85 Hz) haalt dan wordt je framerate gehalveerd, wat dus zéker niet waar is. En het is bullshit dat als je een trage videokaart hebt dat je dan maar V-Sync uit moet zetten, omdat het dan sneller draait...

Als je me niet gelooft: fine by me. Ik weet dat ik gelijk heb, jij weet dat jij gelijk hebt, dan zijn we allebei blij :) Ik heb geen zin om iemand ergens van te overtuigen als hij/zij geen millimeter toe wil geven.
Ik geloof het niet, omdat het niet met de feiten overeenkomt. Ik kan met jou theorie niet uitleggen dat cs dus 100fps OF 50 fps OF 33.3 OF 25 fps gaat. Kan jij het me uitleggen ;). (ik wil wel filmpje post als je het niet geloofd :P) Maar laten we het gezellie houden :). Ik wil best toegeven hoor, maar wil dan wel even uitleg :)

[ Voor 4% gewijzigd door Tutti-frutti op 30-12-2003 13:08 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• Hahn
Tutti-frutti schreef op 30 december 2003 @ 13:05:
[...]

Ik geloof het niet, omdat het niet met de feiten overeenkomt. Ik kan met jou theorie niet uitleggen dat cs dus 100fps OF 50 fps OF 33.3 OF 25 fps gaat. Kan jij het me uitleggen ;).
Waarom moet je dat dan uitleggen :? Ik heb een lange tijd CS gespeeld, maar ik heb nooit precies rond de 100/50/33.3/25 gezeten, altijd rond de 60, terwijl ik alleen op refreshrates van 60, 75 en 80 Hz heb gespeeld.

En je hoeft met mijn theorie ook helemaal niet uit te leggen dat je dat krijgt met CS, want dat komt gewoon niet door V-Sync...
(ik wil wel filmpje post als je het niet geloofd :P) Maar laten we het gezellie houden :). Ik wil best toegeven hoor, maar wil dan wel even uitleg :)
Ik heb genoeg uitleg gegeven, laat jij jouw theorie maar eens bewijzen. En een filmpje waarin jij toevallig precies 50/33.3/25 FPS haalt is géén bewijs, alleen een voorbeeld.

[ Voor 8% gewijzigd door Hahn op 30-12-2003 13:21 ]

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Weer een topic over refresh rate versus frame rate. Ga alsjeblieft eens op zoek naar de feiten. Zie bijvoorbeeld How stuff works - monitor refresh rate en vooral deze pagina van Vision Egg waar frame rate (het aantal beelden dat een videokaart toont) en refresh rate (het aantal beeldjes dat een monitor toont) wordt uitgelegd. Aangezien dit nogal een zoekertje is, gaat deze dicht.

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.