Om even op Sir Isaac hierboven aan te sluiten:
Ik vind gebruikersvriendelijkheid een vreemd woord.
Het is inderdaad niet zo duidelijk, maar gebruiksvriendelijk of gebruikersvriendelijk is nog altijd een stuk beter dan 'intuitief', want dat is echt loos.
Mijn definitie van gebruiksvriendelijkheid is ongeveer als volgt: een systeem heeft een mate van gebruik(er)svriendelijkheid afhankelijk van de mate waarin het aan de volgende 3 punten voldoet:
1 ) het vervullen/uitvoeren van de (door de gebruiker) gewenste functie
2 ) op de meest eenvoudige manier, als de gebruiker (ongeveer) weet hoe het werkt
3 ) en met een vaststaand en zo eenvoudig mogelijk stappenplan om uit te vinden hoe het wel moet als de gebruiker het niet weet.
Met deze 3 criteria kan je vrij eenvoudig zeggen welke functie in welke situatie door welk systeem het beste wordt vervuld.
Dramatisch eenvoudig voorbeeld: soep eten, met als systeem/instrument een vork t.o.v. een lepel. Simpel, de verplaatsing van de soep van het bord/kom naar de mond gaat met een lepel het beste (punt 1), zeker als we meenemen dat de gebruiker zowel met lepel als vork kan omgaan (punt 2).
Dat lepel noch vork intuitief zijn zullen alle ouders met me eens zijn; punt 3 is dus gewoon: aan mensen vragen die het wel weten. Kleine kinderen (ik heb er nog geen, maar mijn neefjes zijn een goed voorbeeld) kunnen al heel veel met lepels en vorken, behalve eten, vooral soep niet.
Verplaatsen we dit hele schema naar Siberie, laten we zeggen, een of ander dorp waar de stroom al een weekje of zo is uitgevallen, dan komen we snel tot de conclusie dat de vork de betere keuze is, ten eerste kan je er de bevroren soep gemakkelijker in hapklare brokken mee prikken, ten tweede prik je zo'n brok gemakkelijker met een vork. Goed, flauw voorbeeld, maar het gaat om het idee...
Nog even terug op die 'gewenste intuitiviteit' van een instrument (en dit heb ik dacht ik al eens in een draadje gezegd hier): het is niet erg zinvol, zelfs als een instrument min of meer intuitief te bedienen is, kan de 'vakman' er veel meer uithalen.
Voorbeeld: een hamer. Je kan hem maar op 1 logische manier vasthouden/hanteren, en iedereen heeft weleens wat gespijkerd. Maar: vergelijk de doorsnee hamerkunst met wat een echte vakman klaarspeelt, en je ziet: zelfs bij een dergelijk eenvoudig instrument, waarvan iedereen met simpel redeneren of door afkijken de functie en het juiste gebruik kan achterhalen, lukt dat de meesten niet. En die mensen moeten zonder instructies met een computer kunnen werken?
Dit is wat mij betreft een van de grootste mythes, o.a. door onze vrienden van MS in het leven geroepen, omtrent computers.
Je kan erachter gaan zitten en ermee werken, het is heel simpel. En als dat niet zo is, dan ligt het aan het systeem.
Nou, ik ben vaak eerder geneigd het bij de gebruiker neer te leggen...
Goed, terug naar mijn 3 punten (ben op dreef, slecht hoor, moet eigenlijk werken) en wel in samenhang met linux op de desktop.
Ik heb al gezegd dat ik een bepaald windowgedrag eis van mijn systeem, en laat kde dat nou net bieden:
window verplaatsen, naar voor of achtergrond, of resizen: met respectievelijk lmk (linker muis knop) + ALT (of andere modifyer key, naar keuze), mmk+alt, rmk+alt.
Laten we ons richten op het laatste: venster vergroten.
Dit kan ook op de bekende manier: vensterrand (bank

) nemen met de muiscursor en slepen.
Die laatste manier is de enige die mij onder windows bekend is; er is wel de keuze 'size' in het menuutje dat je krijgt als je op het icon in de naambalk bovenaan links bij het venster klikt, maar daarbij moet je alsnog precies op de rand van het venster gaan met je muis.
Vergelijken we deze 2 manieren, dan zien we dat ergonomisch gezien de kde/linux manier veel beter is; je hoeft geen precieze muisbeweging uit te voeren (hallo rsi) (ja het is echt vervelend op hoge resolutie om die dunne randen te pakken) maar alleen de modifier key in te drukken (toetsenbord aanslagen zijn veel sneller en gemakkelijker dan met de muis een exacte plaats vinden, het toetsenbord ligt op een vaste plek, en je niet-muishand is er toch al bij; hetzelfde geldt natuurlijk voor de muisknoppen.
Dus op punt 1 en 2 wordt door linux gewonnen. Punt 3: tsja, dat is in beide gevallen niet zo eenvoudig; als iemand dat echt niet weet..
Tussenstand: winst voor de linux desktop.
Nog even over hetzelfde: als een window over een ander window ligt, en je wilt dat andere window boven hebben, dan kan dat in windows door op de ingang van dat onderliggende venster in de taakbalk te klikken. Dat gaat bij linux natuurlijk ook, maar handiger is bv het dubbelklikken van de naambalk, waardoor het venster geshade wordt (apple achtig), of gewoon alt+mmb, en je window springt naar achter. Dit laatste vereist de minst exacte muisbeweging en is dus het eenvoudigste, ook al heb je de alt-toets nodig -- die ligt immers op de bekende plek, en je hand ligt ernaast/erop.
Dus linux wint op punt 2.
Tussenstand: winst voor de linux desktop.
Volgend punt: virtual desktops.
Linux/kde: je ziet waar je vensters zijn binnen die virtual desktops, kunt met kpager van de ene naar de andere virtual desktop slepen etc etc.
Windows: je hebt geen virtual desktops.
Punt 1 wordt gewonnen door linux.
Tussenstand: wederom winst voor de linux desktop.
Kopieren en plakken van tekst.
Met toetsten ctrl-c ctrl-v werkt het in windows en linux/unix, echter, het selecteren en plakken met lmk mmk gaat alleen in linux/unix en dit is de meest eenvoudige manier (want minder handelingen). Winst op punt 1 en 2.
Plakken van tekst die al eerder in de buffer was, dus als je iets gelecteerd had, en je hebt inmiddels al 1 of meer andere dingen geselecteerd, maar je wilt iets 'ouds' plakken:
KDE/Linux: klipboard, vink aan welke van de voorgaande 7 (of hoeveel je ook wilt, valt te configgen) selecties je wilt plakken, en doe mmk.
Windows: helaas, terug naar waar je het vandaan had, want windows kan dit niet. Oh, was het van een webpagina die je al gesloten hebt? Jammer, dan mag je nu gaan lopen prutsen in je webbrowsers history list. Veel plezier, en met de groeten uit Redmont.
Winst op punt 1 en 2 voor linux.
Een van mijn grootste klaagpunten betreffende MSWin windowgedrag:
De onmogelijkheid om een venster op de voorgrond te hebben dat NIET actief is, terwijl een venster, half verborgen, WEL actief is. Bv als je het een en ander uit wat webpagina's naar een emailtje kopieert.
Met windows moet je elke keer je browser window naar de voorgrond halen, ctrl-c, dan het mailwindow, ctrl-v, etc. Met linux laat je de zaak zo staan dat je net genoeg ziet van je mailvenster onder je browser, en lmk, mmk naar hartelust.
Punt 1 is gelijk, maar punt 2 is duidelijk voor linux.
Dit zijn desktop gerelateerde zaken, die een windows gebruiker niet mist, en waardoor het zo vaak lijkt alsof windows de simpelere, beter doordachte, snellere desktop is. Wat dus gewoon onzin is.
Dus jullie zullen snappen (misschien er niet mee eens zijn, dat is een tweede, als je nog niet echt linux gebruikt snap ik dat ook best wel weer, je komt er misschien ook nog wel eens overheen) dat ik op de volgende eindscore kom:
Linux: duidelijk gebruikersvriendelijker, efficienter systeem dan windows.
Goed, hier ging het vooral om de desktop omgeving, punt 3 is meer van toepassing op het gebruik van programma's en het leren omgaan etc; daar is het vaak niet zo duidelijk welk systeem beter is, vooral als je geen internet hebt, dan is het met linux niet zo snel gevonden hoe eea gaat -- toegang tot de 'community' is best wel een pre. (Of gewoon een linux kei in de buurt, dat is ook prima.)
Zoals jullie wel merken ben ik al een tijdje bezig met het nadenken over de linux desktop, en ik vind de window manager (kwin in mijn geval) en desktop environment (kde) van linux echt vele malen beter uitgewerkt dan wat MSwin biedt, en ik wil daar eens een lekker provocerend artikel over schrijven op mijn website..

Want laten we eerlijk zijn, de windows desktop ervaring wint het nog maar op 4 punten:
1- de integratie en consistentie
OOo menu's zijn anders dan KDE menu's (file-open enzo), de GNOME menus, etc.
Dit is puur onhandig, en maakt in tegenstelling tot wat mensen (zie osnews.com) beweren de Linux Desktop NIET ONBRUIKBAAR.
2- de (closed source) applicaties, zoals spellen
3- het marktaandeel, dat eraan bijdraagt dat van mijn 3 punten punt 3 vaak is: vraag het een kennis/collega, en dat is voor windows vaak toch gemakkelijker/sneller.
4- de support voor (vooral nieuwe) hardware
Uiteraard zijn punten 2, 3 en 4 zeer afhankelijk van het linux gebruikersaantal, en dat is eigenlijk de grootste reden dat ik mensen help om over te stappen... Inderdaad, mijn beweegredenen om anderen naar de 'vrijheid' te helpen zijn behoorlijk op mezelf gericht..

Punt 4 heeft als keerzijde natuurlijk dat linux veel oudere hardware beter ondersteunt, en hardware die goed wordt ondersteund levert vaak minder problemen op onder linux dan onder windows (heb ik van horen zeggen, ben al een tijdje geleden voorgoed afgekicked van windows; heb het al meer dan een jaar niet geboot op mijn machine, dus alleen op mijn werk nog, en ik heb hier al MandrakeMove ingezet...

)
Punt 1 gaat verholpen worden met Freedesktop, en bovendien is het een klein mankement vergeleken met wat ik met mijn pc doe en wat windows allemaal NIET KAN.
Ik moet daarbij zeggen dat ik geen games speel dan die paar die ik voor linux gekocht heb (linux versies) en zelfs die speel ik zelden (majesty, creatures (voor mijn neefjes en nichtje), railroad tycoon gold --- die heb ik trouwens nog nooit geinstalleerd), en wat betreft closed source apps, ik vind mijn heil bij de floss/free apps onder linux, de enige closed source dingen die ik gebruik zijn: opera, flash enzo.
Oh ja, mijn systeem is dus in principe gebouwd voor linux, alles loopt prima (behalve usb2, maar ik heb geen echte usb2 devices, dus moeilijk te testen), dus hardware support problemen heb ik niet.
Vanuit het punt van de ideale desktop is linux VOOR MIJ dus onderweg maar nog niet aangekomen, laten we zeggen: er zijn nogal wat schoonheidsfoutjes, terwijl MSwindows VOOR MIJ ronduit gebrekkig en slecht bruikbaar/onbruikbaar is.
Zo, nu nog even reageren op de reacties op mijn vorige reactie:
split is inderdaad gewoon de file splitten in 2 afzonderlijke delen, maar dat gaat het snelst; bovendien ging het hier om 2 files /delen van >800MB (nee, geen svcd, echt avi/divx), die zouden dan op 3 discs moeten etcetc. Split was hier echt het snelste geweest (en gewoon bv cat 2edeel >> 1edeel, of hoe het ook zou moeten, inderdaad, sneller kan niet, dan afspelen), maar bij gebrek aan beter en laksheid van die collega heb ik de bewuste film gewoon zelf gedownload, dat was sneller....

Mplayer gebruiken kan ook, maar waarom zou ik de delen afzonderlijk speelbaar moeten houden?
Easytag lijkt me inderdaad handig, bedankt voor de link; ik ben meer bezig met images (bv voor mijn website), en ook daar werkt rename superhandig, net als bv convert.