[ADSL] Linksys BEFSR41 + KPN ADSL problemen

Pagina: 1
Acties:

• ReverendBizarre
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-03-2021
Ik heb al vanaf het begin ADSL Extra/plus bij de KPN/HCCnet. De KPN heeft dus helaas sindskort besloten om de extra IP adressen die je bij die abbonement kreeg terug te nemen dus ik heb een router aan moeten schaffen.

Ik heb dus de Linksys BEFSR41 router/switch gekocht. Maar ik krijg het niet aan de praat. Op adslforum.nl heb ik een thread gevonden van iemand die hetzelfde probleem lijkt te hebben maar er zijn geen replies op en het lukt me niet om bij adslforum te registeren op dit moment (ik heb de confirmation e-mail nogsteeds niet ontvangen).

http://www.adslforum.nl/t...=8279&SearchTerms=BEFSR41

Het probleem:
Na het instellen van de router (ik gebruik dezelfde instellingen als de persoon in de topic die ik hierboven heb gelinkt behalve username natuurlijk) en de NIC in mijn PC (met als def gateway het IP van de router) krijg ik iets wat enigzins lijkt op een verbinding met internet. Maar erg nuttig is deze niet.

Ik kan gewoon webservers pingen (ping www.tweakers.net geeft gewoon een normaal resultaat) maar ik kan de site niet bezoeken in IE of Firebird. Soms laadt IE de eerste keer wel een site maar daarna gelijk niet meer. Trillian maakt wel verbinding met AIM en ICQ maar niet met MSN. En de verbinding vervalt continu weer. Als ik met Eudora probeer mail op te halen vindt Eudora wel messages op de server, maar kan ze vervolgens niet downloaden (de progress bar blijft op 0% staan en blijft oneindig opnieuw proberen).

Er is dus duidelijk wel een verbinding want bepaalde dingen werken enigzins maar het is duidelijk niet zoals het hoort te zijn. Ik snap er zelf niks van. Ik dacht eerst dat het misschien een DNS probleem was maar dan snap ik niet waarom ik wel webservers gewoon kan pingen. Ik heb dus ook in mijn TCP/IP instellingen de DNS servers van HCCnet erbij gezet maar dit maakt verder ook niks uit (de HCCnet DNS servers staan overigens ook gewoon netjes vermeld op het Status scherm in de router).

Na een tijdje rommelen valt de verbinding in de router ook gewoon weg en wil hij niet meer opnieuw connecten (ookal heb ik geen enkele setting in de router veranderd in de tussentijd). Ik heb zowel geprobeerd om de router in DHCP mode te draaien (en dus NICje in PC op "IP adres toegewezen" gezet) en zonder DHCP en dus NIC in PC het IP van de router als default gateway meegegeven. Beide geven hetzelfde resultaat.

Ik heb de ouderwetse Alcatel Speedtouch Home modem (ISDN versie) met de niewste firmware die ervoor is. De router is dus een Linksys BEFSR41 v3, met firmware versie 1.04.12. Deze is nieuwer dan de firmware versies op de Linksys websites dus een nieuwere firmware kan niet, en oudere firmware erin laden wil ook niet. (ik heb geprobeerd 1.04.08 erin te zetten maar dat gaat niet door. De flash util weigert het gewoon.)

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Eventueel ben ik ook wel geinteresseerd in ervaringen met KPN/HCCnet ADSL in combinatie met andere routers. Eventueel ruil ik deze dan gewoon om voor een router waarvan ik zeker weet dat hij moet werken met mijn internet settings.

Ik weet ook dat je de Alcatel Home modems om kan zetten naar een Pro. Maar ik heb liever gewoon een degelijke router+switch (op dit moment heb ik alleen goedkoop hubje). Het ombouwen werkt wel (dat is wat ik op dit moment gebruik aangezien die Linksys dus niet wil) maar het is niet optimaal. Ik krijg vaak websites die niet compleet laden (gebroken images of gewoon het niet laden van de CSS file) en ik heb toch liever een iets betere interface voor portforwarding.

Alvast bedankt voor enige nuttige info of hulp.

Verwijderd

Hmm idd een vreemd probleem.

Ik zou proberen contact met de Linksys te zoeken en vragen of hun enig idee hebben over hoe je een oudere firmware terug kunt zetten. Want ik denk dat het probleem in je Firmware van je router zit!

Verder vraag ik mij af als je je PC direct aansluit op je Modem aansluit of je verbinding dan wel 100% is.

Check met IPconfig op je clients eens of je routering wel goed naar je router staat.
of dat daar niet nog een oude instelling staat van de vorige situatie met meerdere IP's.

Verwijderd

Mijn problemen kreeg ik toen ik de FW van de linksys upgrade.
Terug naar versie 1.42.7 (apr. 02-02) was voor mij de oplossing.

Hope this helps. :)

• ReverendBizarre
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-03-2021
Het probleem is dat dit kennelijk "versie 3" van deze router is die zijn eigen firmware reeks heeft. Voor zover ik het heb kunnen vinden zijn er maar 2 firmware versies. 1.04.08 (staat op de Linksys pagina alst nieuwste en enigste firmware download) en 1.04.12 (die in mijn router zit dus). En downgraden lukt dus niet. Ik heb ook nog even geprobeerd om firmware van de 'oude' versie erin te gooien maar dat lukt dus ook niet. (is waarschijnlijk toch geen goed idee maar ik ben enigzins wanhopig aan het worden)

Mijn settings staan verder goed. Dat ik heb met ipconfig ook al gecontroleerd toen ik er mee bezig was om alles te installeren. Mijn IP stond op 192.168.1.100, mask op 255.255.255.0, en default gateway op 192.168.1.1.

Weet iemand of er een Nederlandse divisie van Linksys is? Linksys.nl werkte 2 weken geleden niet (toen ik er dus ook al mee bezig was) en nu staat er wel een site maar ik krijg meer het idee dat het een Linksys dealer of iets dergelijks is en niet een officiele Linksys site.