[PHP MySQL] Ondersteunen Japans, Chinees, Koreaans

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BetuweKees
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-07 20:53

BetuweKees

Flipje uit Tiel

Topicstarter
Sta momenteel op punt aan multi-language website te beginnen die oa Japans, Chinees en Koreaans zou moeten ondersteunen. (Verder ook nog een zooitje Europeese talen trouwens, maar daar kom ik wel uit)
Probleem met deze talen is natuurlijk het feit dat ze multi-byte zijn opgesteld. Dat zou dus willen zeggen dat ik mijn pagina's in Unicode (UTF-8) zal moeten opmaken. Na wat zoeken over Google en GoT, kom ik tot deze conclusies:

MySQL ondersteund UFT-8 pas vanaf versie 4.1. Die is nu nog in alpha, dus dat zal nog wel een tijdje duren voordat die echt bruikbaar is (wachten op hostingprovider, etc). In eerdere versies zou het ook moeten lukken door BLOB te gebruiken ipv TEXT.
Zal veel teksten moeten opslaan dus dat is niet zo'n probleem, maar er moeten ook een aantal velden komen waar bv een VARCHAR(30) meer dan genoeg is. Iemand dir daar nog elegante oplossingen voor weet? Zijn er nog andere zaken waar mee ik rekening moet houden bij combinatie van UTF-8 en MySQL?

PHP zou ook min of meer UTF-8 moeten ondersteunen, maar hier kan ik minder informatie over vinden. Het lijkt er op dat gewone string functies niet werken, en daar de speciale multibyte string functies voor gebruik.
Daarnaast moet ik er geloof ik voor zorgen dat ik in al mijn formpjes een ENCTYPE="multipart/form-data" opneem, en voor het opslaan in de database zorgen voor een conversie mbv utf8_encode.

Ben voor PHP echter erg bang dat ik wellicht bepaalde zaken over het hoofd aan het zien ben. Iemand opmerkingen op het bovenstaande?

Through meditation I program my heart to beat breakbeats and hum basslines on exhalation -Blackalicious || *BetuweKees was AFK; op de fiets richting China en verder