[xml & php] messageboard

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik ben laatst begonnen met xml te leren, en het bevalt mij best wel. Ik ben nu van plan om een messageboard ( een soort forum met maar 1 categorie, dus bijv. alleen P&W met de betreffende topics ) te maken. Hier heb ik dus nog een serverside script bij nodig. Ik heb gekozen voor PHP.
In het XML bestand komt de forum structuur, met de topics etc.

Maar hoe kan ik in PHP het XML bestand veranderen?
Als ik bijvoorbeeld dit stuk heb:
code:
1
2
3
4
5
6
<forum>
 <topic>
  <starter>WalfredGeesink</starter>
  <post>Dit is een test</post>
 </topic>
</forum>

En ik wil die post veranderen. Hoe doe ik dat in php? Ik ken alleen de write functie, maar die kan volgens mij alleen vanaf het begin en aan het eind schrijven. Ik wil dus vanaf een specifieke plaats in het XMl schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Je wilt XML gaan gebruiken voor opslag van data zoals ik het nu lees. Je kan je afvragen of dat wel de bedoeling is van plain text xml files. Waarom geen database gebruiken, die is bedoeld voor dit soort zaken.

Voor informatie en een goede start voor het bouwen en wijzigen van xml trees kan ik je ik dit artikel erg aanraden. Ze maken daar gebruik van een aantal classes van PEAR en was voor mij erg effectief om XML trees te bouwen en te veranderen.

[ Voor 3% gewijzigd door Brakkie op 30-12-2003 01:27 ]

Systeem | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil geen database gebruiken, omdat de structuur van xml perfect kan worden gecombineerd met een messageboard. En een database is voor mij te duur.

En bedankt voor dat artikel; ik ga het meteen lezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:51
Verwijderd schreef op 30 december 2003 @ 14:59:
Ik wil geen database gebruiken, omdat de structuur van xml perfect kan worden gecombineerd met een messageboard. En een database is voor mij te duur.
Een XML document is niet bedoeld om te gebruiken als databank.
Er zijn trouwens verschillende databases die je gratis kunt downloaden (MySQL, MSDE, ....)

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik denk juist dat Brakkie een goed punt heeft. XML is geschikt voor het transporteren van data niet voor de opslag.

Voor de prijs hoef je het niet te laten, er zijn immers genoeg gratis databases beschikbaar.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Brakkie schreef op 30 december 2003 @ 01:25:
Je wilt XML gaan gebruiken voor opslag van data zoals ik het nu lees. Je kan je afvragen of dat wel de bedoeling is van plain text xml files. Waarom geen database gebruiken, die is bedoeld voor dit soort zaken.

Voor informatie en een goede start voor het bouwen en wijzigen van xml trees kan ik je ik dit artikel erg aanraden. Ze maken daar gebruik van een aantal classes van PEAR en was voor mij erg effectief om XML trees te bouwen en te veranderen.
Ik heb dat eerste voorbeeldje geprobeerd te maken, maar het lukt niet; ik gebruik geen PHP op mijn computer maar bij een host, hoe moet ik dan die class includen ( XML/Tree.php ) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
whoami schreef op 30 december 2003 @ 15:01:
[...]

Een XML document is niet bedoeld om te gebruiken als databank.
Er zijn trouwens verschillende databases die je gratis kunt downloaden (MySQL, MSDE, ....)
Ik heb wel een messageboard gedownload die met ASP werkt, en die gebruikt alleen een xml bestand voor de opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigben04
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-08 20:47
Verwijderd schreef op 30 december 2003 @ 15:11:
[...]

Ik heb wel een messageboard gedownload die met ASP werkt, en die gebruikt alleen een xml bestand voor de opslag.
Het kan ook wel, maar het is niet waar XML voor bedoeld is, juist bijvoorbeeld vanwege het probleem waar je nu tegenaanloopt. Je moet nu allerlei data gaan parsen om een zinnetje aan te passen, dat kan toch echt makkelijker met een query naar een database (UPDATE topics SET topictitel='nieuwe titel' WHERE topicnummer=1 ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:51
Verwijderd schreef op 30 december 2003 @ 15:11:
[...]

Het is niet omdat iets kan, dat het daarom een goeie oplossing is.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XML databases in combinatie met XPath en XQuery lijken mij een mooie (welliswaar toekomstige) vervanging van SQL. Er zijn al wat XML-DB's gratis beschikbaar. Alleen heb ik mijn twijfels over de aanwezigheid van een PHP/Perl/ASP API.

neem even een kijkje op:
http://www.sleepycat.com/products/xml.shtml
http://xml.apache.org/xindice/

Ik denk persoonlijk dat dit, in combinatie met XSLT(-FO) een mooi systeem kan zijn voor dynamische webpagina's. Enige wat je hoeft de doen is een goede XSL stylesheet te bouwen en vervolgens slurp je wat XML uit je XML-DB en stuurt het direct naar de client. Veel makkelijker dan een SQL database gaan querien en dan met veel code een een XHTML pagina uit spugen.

Ik hoop dat er een goede toekomst in zit, ik ga er zelf in ieder geval van uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07 12:07
offtopic:
Best afblijven van Xindice voor productie environment - tis helaas erg buggy
Pagina: 1