Toon posts:

Is mijn processor niet goed ??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi
Ik zit de laatste tijd met een pc die vaak rare keuren vertoond. Om te beginnen is er ongeveer 2 maanden geleden mijn Mobo van gigabyte er mee opgehouden na een kleine knal. De grote weerstanden naast me voeding waren bloedheet en helemaal bruin. Mijn bord was net 1 week uit de garantie maar ik kreeg een rma bord. Na in mekaar zetten van alles pc niet opstarten. Alles getest kon alleen me proc niet testen. Dat is in de winkel gebeurd en ja, doorgefikt (piekspanning misschien?) Nieuwe proc bestelt, xp2600 333. Goed, alles ingebouwd, xp geinstalleerd en na een week of 2 pc aan en een fout:
windowssystem32configsystem
Niet opstarten dus. Terug gaan naar laatst bekende config hielp niet dus maar even nieuwe xp erop, spullen saven en dan een format C en een clean install doen.
Pc draait weer en na nog geen maand, boem weer dezelfde ellende. Dit was dus vorige week. affijn ik heb dus nu weer een nieuwe install gedaan en ben dingen gaan testen. Heb 2 maxtor schijven dus die getest met de tool van hun, geen problemen. Memtest86 gedaan, heeft bijna 1 1/2 uur gedraait, geen errors.
Voeding is een 350 enermax en is maand geleden getest in de winkel, geen probleem.
Maar goed, ik vind mijn pc dus erg onstabiel zoals je wellicht begrijpt. Met mijn vorige mobo heb ik dus een jaar gedraaid en ook maar 1 keer een install gedaan en nooit problemen. Maar sinds ik dit bord heb alleen maar gezeur.

Goed, ik ben hier gaan lezen in de topic's en kwam wat dingen tegen. Het proggie cpu-z eens geprobeerd. ik heb daar wat screens van genomen en daarbij zien jullie ook wat mijn processor zou moeten doen. Nu zie ik dat bij de L1 en L2 cache 128 en 256 staan maar als ik met cpu-z kijk zie ik iets anders bij mijn L1 cache staan. L1 64kb.
Mijn vraag: klopt dit of is mijn processor niet goed??
In memtest gaf ie trouwens bij L2 cache niks aan alleen bij L1 zei ie 128 12799mb/s
Beetje tegenstrijdig vind ik zo.

Jullie moeten mij goed begrijpen dat ik een beetje een leek ben op dit gebied en dat ik hoop dat jullie even willen kijken en jullie mening hierover willen geven zodat ik misschien een goede beslissing kan nemen wat te doen.
Ik zit eraan te denken om toch een nieuw moederbord te kopen omdat ik zo denk dat het probleem daar vandaan komt. Kijk even naar me screens en zeg me jullie mening, ik hoor hem graag.

gegevens van pc:
xp2600 333
gigabyte vaxp
voeding enermax 350
ATI 9500 pro
2 maxtor schijven
brander
cdrom
alle drivers up to date en bios is F14 en niet F4 zoals cpu-z zegt.
ook de laatste via 4in1 staan erop.
Ik weet het, het is een heel verhaal, heb het weekend erover nagedacht of ik het zou plaatsen maar ik vind dit een perfect forum met goeie mensen dus daarom heb ik het dus gedaan.

Alvast bedankt

Afbeeldingslocatie: http://server2.fs2002.com/uploaded/dec03/ss0_5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://server2.fs2002.com/uploaded/dec03/ss1_4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://server2.fs2002.com/uploaded/dec03/ss2_3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://server2.fs2002.com/uploaded/dec03/temp.JPG

de screens kan ik zo gauw niet op de server krijgen maar als het lukt zet ik ze er meteen op. Heb hier nog wel een foutmelding die hij vanmorgen even gaf

BCCode : d1 BCP1 : 8BADF020 BCP2 : 00000002 BCP3 : 00000000
BCP4 : F8820EA7 OSVer : 5_1_2600 SP : 1_0 Product : 256_1

inhoud van foutenrapport

C:WINDOWSMinidumpMini122903-01.dmp
C:DOCUME~1RonnieLOCALS~1TempWER1.tmp.dir00sysdata.xml

zo, even de plaatjes erbij gezet zoals ik had gezegd

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2003 11:27 ]

• AdB
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-04 17:17

AdB

Ik heb ook al eens rare dingen gezien bij het testen van de cache. Memtest geeft bij mij aan dat de L2 unknown is (asus A7n8x-x mobo, 2500+ Barton). Echt verder kan ik je er dus niet mee helpen.

Wat betreft het echte probleem (doorfikken van mobo/CPU): Hoe hebben ze je voeding getest? Blijkbaar zijn er toch enkele weerstandjes op je mobo doorgefikt en dat moet een oorzaak hebben. Voeding lijkt me reeel om mee te beginnen.
Hoe is de stroomvoorziening thuis? heb je een geaard stopcontact?

AdB

Verwijderd

Topicstarter
nee, ik heb niet een geaard stopcontact want normaal heb je die ook niet in de woonkamer of slaapkamer. Geaarde stopcontacten kom je meestal in natte ruimtes of schuren tegen maar niet in een huiskamer. Ik heb ook geen radiator in de buurt. Zou niet weten hoe ik een geaard iets kan maken. Ik moet er wel bij zeggen dat ik al jaren op deze manier werk.

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Bij CPUz moet je dus de l1data- en de l1codecache optellen, waardoor je toch op die 128KB uitkomt, dus dat zal het probleem niet al te snel zijn.

• koraks
  • Niet online
grote weerstanden naast me voeding waren bloedheet en helemaal bruin.
Weet je zeker dat je hier 'weerstanden' bedoelt? Ik vermoed dat je de elco's bedoelt die naast (inde buurt van) de CPU socket staan. Deze willen nog wel eens ploffen bij mobo's van o.a. GigaByte en MSI. Controleer ook op je nieuwe mobo of er geen elco's bolstaan of andere tekenen van verregaande slijtage vertonen. Het soort stabiliteitsproblemen kan hier zeker mee te maken hebben.
nee, ik heb niet een geaard stopcontact want normaal heb je die ook niet in de woonkamer of slaapkamer. Geaarde stopcontacten kom je meestal in natte ruimtes of schuren tegen maar niet in een huiskamer.
De bouwvoorschriften zijn op dit gebied in de afgelopen decennia vaak veranderd. Er zijn ook woningen die in huis- en slaapkamers geaarde stopcontacten hebben. Oudere woningen hebben inderdaad vaak alleen in de keuken en de badkamer(s) geaarde stopcontacten.
Ik heb ook geen radiator in de buurt. Zou niet weten hoe ik een geaard iets kan maken.
Geen radiator, da's lastig...ook geen waterleiding (die zijn ook altijd geaard)? Het is toch wel raadzaam om je machine te aarden (er zíjn hier mensen die daar anders over denken; ik wil hier nu geen discussie over uitlokken), al is het alleen maar voor je eigen veiligheid.

Verwijderd

Topicstarter
koraks schreef op 30 december 2003 @ 15:16:

Geen radiator, da's lastig...ook geen waterleiding (die zijn ook altijd geaard)? Het is toch wel raadzaam om je machine te aarden (er zíjn hier mensen die daar anders over denken; ik wil hier nu geen discussie over uitlokken), al is het alleen maar voor je eigen veiligheid.
Ik ga er dan toch eens over denken om in de meterkast een geaard stopcontact te maken en daar van uit naar me pc aanleggen. Ik hoor het vaker dat het beter is een geaard contact maar kan je mij vertellen waarom het beter is, ik zou het graag van je horen.

Op de rest kom ik nog terug met antwoorden, daar ik daar nu even geen tijd voor heb maar ik kom er op terug.

Bedankt en groetjes alvast

• koraks
  • Niet online
Ik hoor het vaker dat het beter is een geaard contact maar kan je mij vertellen waarom het beter is, ik zou het graag van je horen.
Ik ben geen electrontechnicus, maar ik zal een poging wagen.

1. Je eigen veiligheid. Een pc zit (meestal) in een metalen behuizing. In zo'n geval is het zelfs verplicht om een apparaat te aarden. Waarom? Stel dat een van de elco's in je power supply de geest geeft en kortsluit. In dat geval bestaat het risico (en dit risico is niet eens zo onwaarschijnlijk!) dat er direct 230V op je behuizing komt te staan.
2. Stabiliteit. Ongeaarde machines blijken vaak instabiel te zijn. Berucht zijn onverklaarbare lockups (moeilijk aan te tonen dat dit door aarding komt, maar ik heb meerdere situaties meegemaakt waar het toch zeer aannemelijk was; jouw situatie kan ik echter niet op afstand beoordelen, dus kan ik niet garanderen dat aarding nu jouw probleem is) maar ook spontaan verbroken modemverbindingen.
3. Defecten. De huidige generatie ATX power supplies gebruikt de aarde niet alleen als aarde (dus een nulpunt voor de metalen behuizing) maar ook als virtueel nulpunt. Als er geen aarding aanwezig is, 'zweeft' dit virtuele nulpunt. Dit kan accute defecten in je power supply veroorzaken (dit heb ik zelf meerdere malen meegemaakt).

Zoals ik al zei bestaat er geen consensus over het wel of niet aarden van een machine, maar persoonlijk ben ik er zéér van overtuigd dat aarden beter is. Reële argumenten die ervoor pleiten om je pc níet te aarden heb ik eenvoudigweg nog niet gehoord.

edit:
Waarom jouw pc nou instabiel is weet ik niet; 't kan van alles zijn. Maar ik ben ervan overtuigd dat het probleem níet je CPU is. In mijn ervaring is een CPU binair: hij doet 't wel of hij doet 't niet ;) Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik met name met Intels werk, dus met AMD heb ik minder ervaring.

[ Voor 12% gewijzigd door koraks op 30-12-2003 20:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
even een kleine update
Ik heb de stap genomen en een ander mobo gekocht: MSI KT4AV

Na wat opstart problemen (ide kabel die erbij zat voor de schijven is volgens mij niet 80 pins wat je nodig hebt voor ata133 maxtors) loopt ie nu als een zonnetje....afkloppen :D . Ik heb nu ook maar eens een officiele versie xp erbij genomen om daar de rottigheid ook mee uit te sluiten.
Heb ook al zitten kijken met oog op de stroom en ik denk dat ik vanuit de meterkast wel een kabel kan leggen naar mijn pc zodat ik netjes een geaard stopcontact heb.
Maar voorlopig draait de pc goed alleen zie ik met het proggie van MSI dat mijn cpu temp op gemiddeld 51 graden staat en dat met artic silver. Is wel wat hoger als de 40 graden die hij aangaf met het andere mobo. Misschien toch niet voldoende artic erop. Ik heb het nu gedaan met zo'n sticker die je op je cooler plakt en dan artic erin en afstrijken met een kaart. Dan heb je een vierkantje van een bepaalde dikte. Maar als ik dat vergelijk met wat er standaard op de cooler zit als je hem koopt is het veel dunner. Er zat standaard een dikkere laag op de cooler. Hij bedekte zelfs de vierkantjes die om je proc heenzitten (je L1 en L2 somss??) Ik weet niet of ik het nu juist heb gedaan maar ik hoor graag als jullie een ander en beter idee hebben.

Groetjes en alvast bedankt voor de reacties _/-\o_

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-08 23:20

DaRoot

Some say...

Ik zou als ik jou was die kauwgom-achtige sticker onder je koeler er af halen, met wasbenzine en wc-papier, zodat de onderkant helemaal glad en schoon is.

Dan een beetje artic silver op de kern van je cpu doen (die kun je eerst ook voorzichtig schoonmaken met wasbenzine en wc-papier). Dan dat spul er heel dun overheen strijken, zodat er een dun laagje over de gehele kern zit. Vervolgens de koeler plaatsen, dan is dat voor elkaar.

Verder verschillen de moederbords onderling nog wel eens bij het uitlezen van temperaturen.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

* BalusC onderbouwt even Tweakertje wat betreft L1 cache
Je moet inderdaad alle L1 cache-delen bij elkaar optellen B) 64 + 64 = 128 :Y)

Wat betreft windowssystem32configsystem, heb je al een beetje gegoogled? Ik kwam wel aardig wat info tegen: [google=windowssystem32configsystem]. Maargoed, je hebt jezelf al geholpen met een nieuw mobo :)

[ Voor 44% gewijzigd door BalusC op 31-12-2003 08:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
DaRoot schreef op 30 december 2003 @ 23:40:
Ik zou als ik jou was die kauwgom-achtige sticker onder je koeler er af halen, met wasbenzine en wc-papier, zodat de onderkant helemaal glad en schoon is.

Dan een beetje artic silver op de kern van je cpu doen (die kun je eerst ook voorzichtig schoonmaken met wasbenzine en wc-papier). Dan dat spul er heel dun overheen strijken, zodat er een dun laagje over de gehele kern zit. Vervolgens de koeler plaatsen, dan is dat voor elkaar.

Verder verschillen de moederbords onderling nog wel eens bij het uitlezen van temperaturen.
Je hebt mijn verhaal niet helemaal begrepen maar op het oude bord zat ie met de orginele kaugom erop maar nu op mijn nieuwe bord heb ik alles schoongemaakt met wattestaafje met een klein beetje alcohol. Toen zo'n sticker erop met een vierkantje eruit en die gevult met Artic silver en afgestreken, sticker eraf en je hebt een mooi vierkantje op je kern van je koeler. Zo heb ik het dus gedaan.

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 31 december 2003 @ 08:38:
* BalusC onderbouwt even Tweakertje wat betreft L1 cache
Je moet inderdaad alle L1 cache-delen bij elkaar optellen B) 64 + 64 = 128 :Y)

Wat betreft windowssystem32configsystem, heb je al een beetje gegoogled? Ik kwam wel aardig wat info tegen: [google=windowssystem32configsystem]. Maargoed, je hebt jezelf al geholpen met een nieuw mobo :)
Ik heb heel veel gelezen over dit maar als je bijv. kijkt op de site van MS zelf en wat je dan moet doen allemaal om het te kunnen herstellen :X laat mij dan maar ff een nieuwe setup ernaast zetten om me boel te redden en daarna een hele clean install te doen. Want ik ben bang dat als je gaat doen wat MS zegt en je maakt 1 fout dat je dan helemaal niks meer hebt. Goed, dat is mijn idee, en er zijn manieren om alles te redden maar toch. Jammer dat je niet zoals vroeger dat als je toen fouten had windhoos er gewoon overheen liet zetten en alles was weer A-oke :*)

Verwijderd

Topicstarter
Over de temp even.
MSI heeft een proggie bij het mobo genaamd PC alert 4. Daar zit een knop op waarmee je coolerxp opstart. Als ik die aanzet dan valt me temp terug naar 40 graden, idle. Heb al zitten kijken op Google en ik lees er meer over dat het een soort proggie is wat schijnt je cpu terug te zetten als ie niet vol word gebruikt waardoor ie koeler blijft. Nice toch ;)
Pagina: 1