2800+ wil niet sneller, iemand een idee?

Pagina: 1
Acties:

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik heb ook al een tijdje overclocked. Maar het wil nie verder gaan, het maximale wat ik kan op lucht is: 220*10.5.

Systeem:
-Asus a7n8x deluxe
-AMD xp 2800+B
-2x256 ddr sdram, TWINX Cosair.
-Sapphire Radeon 9800 NP met 3.0 geheugen.

CPU:

Steppings: AQXEA-MPMW.

Ik heb al geprobeert:
-175*12.5 Boot, Prime95 en Pifast doen het zonder fouten.
-180*11.5 Boot, Prime95 en Pifast doen het zonder fouten.
-195*11.5 Boot wel, Prime95 en Pifast draaien met fouten.
-200*11, Boot wel, Prime95 en Pifast draaien met fouten.
-215*10.5 Boot, met de ene keer wel een fout en de andere keer geen in Pifast, Prime95 geeft fouten.
-220*10 Is het maximale waar hij op boot, geeft overal fouten in en slaat uit na een paar minuten.

Ik heb aan Voltages gedaan:
-De Vcore op alle mogelijke voltages gezet (Maximaal op Asus bordje is 1.8), helpt wel maar cpu word idle en stressed veel te hoog voor mij(idle 49, stressed 65 op 1.8 Vcore).
-Vdimm heb ik verhoogt naar 2.8, ook dat helpt een beetje maar meer dan 220 Mem-frequence haal ik niet (Geeft op 220 ook fouten en vage reboots).

Ik heb aan FSB;Mem-Freq gedaan:
-Ik heb maximaal 220*10.5 Fsb op 1:1 kunnen booten, gaf wel fouten.
-Ik heb goed op 220*11 Fsb op 6:5 kunnen booten, gaf geen fouten, maar ook niet echt goede resultaten in benchmark's en Pifast.
-Verder hebbik nog hoger geprobeert op 6:5 maar dat lukte niet echt.

De temp's zijn:
-Niet oced, idle 45, stressed 53.
-Beetje oced, idle 47, stressed 56.
-Maximaal oced, idle 49,stressed rond de 65.
-Als koeler heb ik nu een Aero 7+.
-Binnenkort krijg ik WC.
-Ik heb 2 casefans, 1 60mm fan gericht op het geheuge.

Wat kan ik doen om de Cpu hoger te clocken en stabiel te laten blijven.

GPU:

Normaal loopt de 3d kaart op Core:324 Mem-Clock:290 (580).

Hij kan maximaal zonder artifacts op Core:405 Mem-Clock:320 (640) lopen, vind ik niet echt superhoog. In 3dmark01se haalt ik een score van 18400 als ik alles tot de maximale heb oced, ook de cpu, als ik dat niet doe heb ik een score van 15800.

Wat kan ik doen aan de Gpu om heb zonder artifacts sneller te laten lopen?

Ik had al bij een paar mensen gezien dat ze een uitgebeide post hadden gemaakt goed geholpen werden, dus heb ik ook maar heel duidelijk neergezet wat ik geprobeert heb. Hmmz wat een hoop typewerk.

Update 18-01-2004.
Ik heb inmiddels waterkoeling.

• darkdesign
  • Niet online
Un schupske

• LosGieros
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
hogere voltage op je cpu en betere cooling. Ik heb ook een 2800 en draait 11x220 vrij stabiel op 2.0vcore. maar wel flinke temps dan. Max is 11x228 dan krijgt pifast fouten...

Rapapa...

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
darkdesign schreef op 29 december 2003 @ 23:52:
Ik had al bij een paar mensen gezien dat ze een uitgebeide post hadden gemaakt goed geholpen werden, dus heb ik ook maar heel duidelijk neergezet wat ik geprobeert heb. Hmmz wat een hoop typewerk.
Een goede startpost is veel waard :)

Maar om op je problemen terug te komen.. Het is vaak gewoon een kwestie van meer koelen.. Je maximale temperatuur van 65 graden is niet echt perfect om goed te kunnen oc-en.

Voor overclocking geld gewoon hoe koeler hoe beter.. (nouja, binnen de grenzen dan natuurlijk ;))

Als je binnenkort waterkoeling krijgt is het niet zo interessant om te kijken naar een andere koeler..
Je kunt nog het een en ander proberen met je fans om zo nog wat meer koeling naar je proc, je cpu en je gpu te krijgen zodat je iets hoger kunt komen.

Verder zijn inderdaad voltages ook iets om naar te kijken.

En nog een andere tip: Lees op je gemak nog even de faq van doc door. Daar kun je ook nuttige tips in vinden :)

[ Voor 6% gewijzigd door Twynn op 30-12-2003 12:32 ]

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Het lijkt er op dat je proc nog wel hoger wil, maar dat je geheugen het gewoon niet trekt.
Probeer eens wat lossere timings op je geheugen en vermeld tevens even de rating van je geheugen, corsair maakt ook pc2100 :P

Als je nog veel hoger wilt met cpu en gpu, dan zul je idd waterkoeling moeten gebruiken zoals je aangeeft te zullen doen. Dan kom je qua proc en gpu toch weer ca. 10 % hoger, echter als jouw geheugen de bottleneck is, zul je dat ook moeten updaten. Kijk daarvoor maar in het DDR overclock topic, kun je vast wel wat vinden van je gading :9~

Je kunt ook nog volt mods uit gaan voeren, zeker als je waterkoelt, heb je wat meer ruimte voor hogere voltages. Hoger voltage betekent hogere frequenties i.h.a.!

Let dan vooral op de voltages zoals Twynn ook aangeeft, die moeten binnen de 5 % marge blijven, liever nog minder. Dat kun je gewoon bijhouden met een programma als MBM.

Probeer ook nog eens je koeler opnieuw te bevestigen met een heeeel dun laagje AS of soortgelijke zilvergeleidende pasta. Die 65 graden is IMHO way too high voor een Aero 7+.

[ Voor 55% gewijzigd door AaroN op 30-12-2003 12:48 ]

JayGTeam (213177)

• darkdesign
  • Niet online
Ik heb nu watercooling, maar mun cpu wil nog niet veel sneller. De temps zijn ongeveer 30 grade tijdens internetten en muziek luisteren, en 38 grade stressed. Ik kom wel wat hoger, maar nog niet zo superveel. Ik heb nu 200*11.5 kunnen halen op 1.75 vcore, maar dat vind ik met WC nog niet zo echt veel. Omdat het geheuge (pc2700) niet hoger wil als 215 mhz probeer ik de fsb rond de 210 te houden en de MP te verhogen, maar dat wil niet echt. Ik zie 2500+ hoger lopen als mijn 2800+ (dezelfde core, maartoch) dus eigenlijk wil ik mijn 2800+ nog wat hoger krijgen. Heeft iemand een idee?

Mijn SB word ook heet, ik weet niet of het daar door kan komen (denk ik niet) maar misschien kan het er wel invloed op hebben.

Verwijderd

Mss je Vcore iets omhoog?

edit:

Heb je wel je PCI/IDE/AGP gelockt?

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2004 14:40 ]

• darkdesign
  • Niet online
Ja heb ik al mee zitten klooien, maar als ik die hoger zet kan ik niet echt verder, dus niet 200*12 wat ik dus eigenlijk wel wil.

Edit, ik heb alleen de AGP gelocked, en heb geen pci sloten in gebruik, en IDE locken? Wist niet dat dat kon, onder welke naam staat dat in de bios?

[ Voor 26% gewijzigd door darkdesign op 18-01-2004 14:42 ]

Verwijderd

darkdesign schreef op 18 januari 2004 @ 14:40:
[...]

Ja heb ik al mee zitten klooien, maar als ik die hoger zet kan ik niet echt verder, dus niet 200*12 wat ik dus eigenlijk wel wil.

Edit, ik heb alleen de AGP gelocked, en heb geen pci sloten in gebruik, en IDE locken? Wist niet dat dat kon, onder welke naam staat dat in de bios?
Hoe hoog heb je die gezet? In je startpost staat dat je max 1,80V kan. Dit is denk k wel te weinig :| :/

edit:

over die IDE, kweet ook niet precies. Maar als je die niet lockt, ga je HD toch mee?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2004 14:46 ]

Verwijderd

[...]

No offence, maar hij zegt maar wat.. PCI etc is standaard gelocked en daar is geen optie voor in de bios.

De plank die jij hebt gaat standaard zo'n beetje 220MHz en laat dat nou net jouw max zijn ;)

Wat nu jouw probleem is valt niet echt (met zekerheid) te zeggen. Zoiets moet je testen. Wat handig is om te weten is wat elk component aan kan. Begin dus met je cpu. Zet de MP op 12,5 en kijk hoever je komt. Als je max zit dan verhoog je de Vcore. Helpt dat, dan weet je dus wat je CPU kan.

Nu het mem en het mobo. MP naar beneden zeg 10 ofzo of nog wat lager. FSB lekker opvoeren. Als prime fouten gaat geven => meer Vmem. Als prime dan wel goed draait dan weet je dat het je mem is. Geeft prime nog steeds fouten na de Vmem verhoging dan is het waarschijnlijk je mobo. De oplossing daarvoor is een Vdd mod.

En uiteraard alles goed koelen. 65 graden is iig een lachertje als je wil OC'en dus begin daar eerst maar mee. En aangezien je maar 1.85V draait en de temp dan al zo hoog word zul je niet ver komen.

Nog wat: je max is dus wat je stabiel kan draaien. En test dat dan ook op steeds dezelfde manier. Bijvoorbeeld steeds 10 min prime en niet de ene keer 5 min en de andere weer 10 min. Consistentie is belangrijk omdat je anders met 2 maten gaat meten. Overclocken met bsods enzo schiet niet op..dan zit je al veel te ver. Probeer het zo te doen dat je steeds foutjes krijgt in prime en dat je die foutjes weg kan werken met kleine aanpassingen. Dan weet je altijd WAT er aangepast moet worden ipv een beetje in het wilde weg met voltages te smijten ;)

• darkdesign
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 januari 2004 @ 14:44:
[...]

Hoe hoog heb je die gezet? In je startpost staat dat je max 1,80V kan. Dit is denk k wel te weinig :| :/

edit:
over die IDE, kweet ook niet precies. Maar als je die niet lockt, ga je HD toch mee?
Maar op 1.8 vcore moet hij toch wel hoger kunnen, en trouwens mijn cpu krijgt altijd 0.05 tot 0.075 volt meer op een of andere manier. En van dat IDE locken zal ik is opzoeken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 januari 2004 @ 14:55:
[...]

En uiteraard alles goed koelen. 65 graden is iig een lachertje als je wil OC'en dus begin daar eerst maar mee. En aangezien je maar 1.85V draait en de temp dan al zo hoog word zul je niet ver komen.
darkdesign schreef op 18 januari 2004 @ 14:27:
Ik heb nu watercooling, maar mun cpu wil nog niet veel sneller. De temps zijn ongeveer 30 grade tijdens internetten en muziek luisteren, en 38 grade stressed. Ik kom wel wat hoger, maar nog niet zo superveel. Ik heb nu 200*11.5 kunnen halen op 1.75 vcore, maar dat vind ik met WC nog niet zo echt veel. Omdat het geheuge (pc2700) niet hoger wil als 215 mhz probeer ik de fsb rond de 210 te houden en de MP te verhogen, maar dat wil niet echt. Ik zie 2500+ hoger lopen als mijn 2800+ (dezelfde core, maartoch) dus eigenlijk wil ik mijn 2800+ nog wat hoger krijgen. Heeft iemand een idee?

Mijn SB word ook heet, ik weet niet of het daar door kan komen (denk ik niet) maar misschien kan het er wel invloed op hebben.
Ik denk dat je daar overheen hebt gelezen :) En ik denk dat een max van 1,80V te weinig is, helemaal als je waterkoeling heb... Of zit ik hier fout :?

Verwijderd

Het probleem met de A7N8X is de chipset koeling. Probeer eens een zware active of grote koperen passive koeler op je NB te zetten en een passive koeler op je southbridge. Waarschijnlijk zal het probleem nu opgelost zijn.

De NB van dit bordje vind het meestal nie tzo leuk om dual channel te draaien op hogere FSB's omdat de NB het dan warm krijgt ;) Je kan dit testen door 1 van je latjes RAM eruit te halen en kijken wat je dan krijgt....

• darkdesign
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 januari 2004 @ 15:03:
Het probleem met de A7N8X is de chipset koeling. Probeer eens een zware active of grote koperen passive koeler op je NB te zetten en een passive koeler op je southbridge. Waarschijnlijk zal het probleem nu opgelost zijn.

De NB van dit bordje vind het meestal nie tzo leuk om dual channel te draaien op hogere FSB's omdat de NB het dan warm krijgt ;) Je kan dit testen door 1 van je latjes RAM eruit te halen en kijken wat je dan krijgt....
Mijn NB is water gekoelt en is rond de 30 grade, msschien mijn SB die wat koeling kan gebruiken. Maar ik heb het idee dat het niet aan mun SB ligt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 januari 2004 @ 15:00:
[...]

[...]

Ik denk dat je daar overheen hebt gelezen :) En ik denk dat een max van 1,80V te weinig is, helemaal als je waterkoeling heb... Of zit ik hier fout :?
Er staat in de startpost dat het 65 graden word als hij max OC' ed is.. Dan meer Vcore toevoegen lijkt me niet de slimste oplossing of wel.. ;)

Edit:
Overheen gekeken idd |:(

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2004 15:12 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 januari 2004 @ 15:06:
[...]

Er staat in de startpost dat het 65 graden word als hij max OC' ed is.. Dan meer Vcore toevoegen lijkt me niet de slimste oplossing of wel.. ;)
Maar in de startpost had hij nog luchtkoeling, inmiddels heeft hij waterkoeling :)

edit:
Een fout is menselijk :P

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2004 15:13 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 januari 2004 @ 15:10:
[...]

Maar in de startpost had hij nog luchtkoeling, inmiddels heeft hij waterkoeling :)
Zie edit :P

Verwijderd

Verder kun je nog het Uberbios proberen op je A7N8X,kun je Vcore en Vdimm nog 0,1V verhogen.
Meeste zijn te spreken over dit bios maar er zijn ook mensen met slechte ervaringen dus op eigen risico,het is geen officiele bios van Asus maar een getweakte.

http://homepage.ntlworld.com/michael.mcclay/

Verwijderd

Met de A7N8X kom je sowieso alleen hoog als je hem helemaal mod. Dus Vcore, Vdimm, Vdd, 5V mod en 3.3V mod.

Nu je waterkoeling hebt kun je iig aardig wat Vcore draaien want je temps zijn flink lager geworden en dat geeft je dus ruimte voor wat meer juice. Alleen zonder mod kun je dat niet toevoegen.

• darkdesign
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 januari 2004 @ 15:12:
Verder kun je nog het Uberbios proberen op je A7N8X,kun je Vcore en Vdimm nog 0,1V verhogen.
Meeste zijn te spreken over dit bios maar er zijn ook mensen met slechte ervaringen dus op eigen risico,het is geen officiele bios van Asus maar een getweakte.

http://homepage.ntlworld.com/michael.mcclay/
De vdimm heb ik al geprobeert, daarmee kan ik maximaal op 2.8, en als die op 2.8 staat kan hij maximaal 215 fsb (vind ik wel netjes voor pc2700 geheuge). En welk van die biosen moet ik hebben? En kan er iets fout mee gaan met die bios? Niet dat ik dalijk mun Mobo moet opsturen om hem weer terug te flashen.

Edit, ik zie het nou niet echt zitten om alemaal voltmods uit te voeren op mijn mobo, en voor een geheuge volt mod moest je toch ook nog is je voeding modden voor een stabiele 3.3 voltlijn?

[ Voor 13% gewijzigd door darkdesign op 18-01-2004 15:23 ]

Verwijderd

Je moet de bios hebben voor jouw moederbord dus kijken naar welke revisie en model je hebt bv rev2.0 deluxe.

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-02 19:19
[...]

Misschien kan hij gewoon niet harder met deze koeler, met waterkoeling haal je het waarschijnlijk wel.

Maar wat is je vraag nou? Dit is toch duidelijk nu?
Mijn 2400+ loopt met waterkoeling op 2350MHz en meer als 2500Mhz wordt zelden gehaald. (en wil je toch meer dan moet je gaan voltmodden of een prom kopen.).
Verder weet ik niet waar we je nog mee kunnen helpen, succes ermee ;)

//Ik zie het net jah, van de waterkoeling.//

[ Voor 14% gewijzigd door procyon op 18-01-2004 15:32 ]

Verwijderd

Procyon for life schreef op 18 januari 2004 @ 15:27:
[...]

Misschien kan hij gewoon niet harder met deze koeler, met waterkoleing haal je het waarschijnlijk wel.

Mijn 2400+ loopt met waterkoeling op 2350MHz en meer als 2500Mhz wordt zelden gehaald.
(Hij heeft waterkoeling. ;) )

Verwijderd

Procyon for life schreef op 18 januari 2004 @ 15:27:
[...]

Misschien kan hij gewoon niet harder met deze koeler, met waterkoleing haal je het waarschijnlijk wel.

Mijn 2400+ loopt met waterkoeling op 2350MHz en meer als 2500Mhz wordt zelden gehaald.
ik haal met 1.8 volt 160 fsb 2400 mhz ZONDER Waterkoeling (52 idle 58stressed)

• procyon
Verwijderd schreef op 18 januari 2004 @ 15:31:
[...]

ik haal met 1.8 volt 160 fsb 2400 mhz ZONDER Waterkoeling (52 idle 58stressed)
En ja wat is je punt?

Verwijderd

dat waterkoeling niet altijd nodig is :Y)

• procyon
Verwijderd schreef op 18 januari 2004 @ 15:33:
[...]

dat waterkoeling niet altijd nodig is :Y)
Dat heb ik ook niet gezegd, jij hebt waarschijnlijk een goed exemplaar, de topicstarter en ik hebben een mindere helaas. :)

• darkdesign
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 januari 2004 @ 14:55:
[...]

No offence, maar hij zegt maar wat.. PCI etc is standaard gelocked en daar is geen optie voor in de bios.

De plank die jij hebt gaat standaard zo'n beetje 220MHz en laat dat nou net jouw max zijn ;)

Wat nu jouw probleem is valt niet echt (met zekerheid) te zeggen. Zoiets moet je testen. Wat handig is om te weten is wat elk component aan kan. Begin dus met je cpu. Zet de MP op 12,5 en kijk hoever je komt. Als je max zit dan verhoog je de Vcore. Helpt dat, dan weet je dus wat je CPU kan.

Nu het mem en het mobo. MP naar beneden zeg 10 ofzo of nog wat lager. FSB lekker opvoeren. Als prime fouten gaat geven => meer Vmem. Als prime dan wel goed draait dan weet je dat het je mem is. Geeft prime nog steeds fouten na de Vmem verhoging dan is het waarschijnlijk je mobo. De oplossing daarvoor is een Vdd mod.

Nog wat: je max is dus wat je stabiel kan draaien. En test dat dan ook op steeds dezelfde manier. Bijvoorbeeld steeds 10 min prime en niet de ene keer 5 min en de andere weer 10 min. Consistentie is belangrijk omdat je anders met 2 maten gaat meten. Overclocken met bsods enzo schiet niet op..dan zit je al veel te ver. Probeer het zo te doen dat je steeds foutjes krijgt in prime en dat je die foutjes weg kan werken met kleine aanpassingen. Dan weet je altijd WAT er aangepast moet worden ipv een beetje in het wilde weg met voltages te smijten ;)
Ah, hier heb ik wat aan. Ik zal is kijken wat de cpu alemaal aankan, want ik ben eigenlijk nooit verder gegaan, want ik heb een keer 180*12.5 stabiel kunnen draaien, maar ik zal is verder proberen ermee.

Memory kan denk ik niet meer als 215 mhz (of het mobo wil simpelweg niet meer kan ook).

Luchtkoeling is al vervangen door WC, dus daar zal het denk ik niet meer aan liggen.

Prime draaien doe ik eigenlijk altijd na een overclock, en tussendoor (dus als ik steeds wat mhz'jes omhoog ben) draai ik Pifast en prime. En als ik denk dat ik aan de max zit draai ik prime wat langer en neem ik steeds wat kleinere stapjes omhoog, en dan weer prime een tijdje.

Ik ga is proberen wat de max is van de cpu.
Pagina: 1