[linux newbie] hoe start programma op boot

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

• BasXcore
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-11-2025
Ik ben bezig linux (mandrake 9.1) te verkennen. Dit wil ik doen door een paar services te gaan draaien. Ik heb veel ervaring met Microsoft NT/2000/XP/2003 server niveau, dus ik denk ook op die manier.

Ik ben al evne bezig met linux, en begin het goed door te krijgen. Het punt waar ik nu tegen aan loop is, hoe start ik (zoals bij NT) een service/programma op boot.

In de /etc/rc.d/init.d staat het één en het ander met betrekking tot het opstarten van "services" van linux. Is het de normale gang van zaken dat ik hier een entry in maak voor een Quake 2 server / Shoutcast server / ext... En dit allemaal in een aparte shell. En kan ik deze dan nog op een manier benaderen? SSH?

Ik zoek eigenlijk naar een opzetje, en wil het graag verder allemaal uitzoeken maar ik zit nu vast.

[ Voor 12% gewijzigd door moto-moi op 29-12-2003 23:22 ]

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:52
Hier staat een mooie uitleg over runlevels en over hoe ze kunt gebruiken.

Mandrake gebruikt SysV stijl opstartscripts.

[ Voor 16% gewijzigd door Mior op 29-12-2003 23:13 ]

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:41
In de /etc/rc0-6.d dir's staan links naar de bestanden die in /etc/init.d staan die in het desbetreffende runtime worden gestart. Als je in bijvoorbeeld rc3.d dus een link naar je Quake2 opstart script zet, word deze tijdens het opstarten gestart :)

/edit
ow..ben ik weer te behulpzaam ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Tomaat op 29-12-2003 23:14 ]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Inderdaad, daar hebben we een mooie faq voor om dat soort dingen uit te leggen, verder denk ik dat je met de term 'runlevel' ook een hoop bij google kunt vinden, nu je die term eenmaal kent :)

Dicht dus.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Dit topic is gesloten.