[Linux] Error met Slackware 9.0

Pagina: 1
Acties:

• Turmin
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-02 11:50
Hey,

Ik heb een pc van een oom van me gekregen:
Intel Celeron 433mhz
HDD: Quantum fireball ex6.4A
Er zat een 1 mb vga in deze heb ik vervangen door een Nvidia riva TNT2 32mb.
Verder zit er een geluidskaart in, weet niet welke
Een cdrom speler LG CD-ROM CRD-8521B (52 x Max). Er zat een andere in maar die heb ik ff vervangen omdat ik las dat 't ook aan je CD-ROM speler kon liggen maar dit hielp dus niks.
Verder zit er nog niks in omdat ik deze wil installeren en daarna de ethernet kaart enz. van mn oude linux pc over wil zetten en dan moet deze pc mn oude gaan vervangen.
De hdd heb ik als Primary Master en de CD-rom als Secondary Master.
Er zat windows 98 op, deze heb ik geformateert.

Het probleem is dat ik Linux Slackware 9.0 niet kan installeren. Linux Slackware 7.1 werkt wel (draait ook op mn andere linux pc)!
Ik heb een iso bestand van Linux Slackware 9.0 gedownload en gebrand op 2 types cd waarbij ik de zelfde fout kreeg. Toen heb ik een andere iso bestand gedownload en gebrand op een cd (Platinum CD-R) en nogmaals de zelfde error. Ik heb al van alles geprobeerd maar 't wil niet lukken!
De volgende error krijg ik op mn scherm:

Updating ESCD ... Success
Verifying DMI Pool Data .........
Boot from ATAPI CD-ROM :

ISOLINUX 2.01 2003-01-31 isolinux: Disk error 01, AX = 421E,GF

Wie kan me alsjeblieft helpen? B.v.d!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Mjah, het lijkt erop dat je cd fout is, of je image..
Je hebt, neem ik aan, wel de MD5SUM gecontrolleerd van de iso's voordat je ze brandde ?

Als het daar niet aan ligt, dan moet je naar de hardware gaan kijken, zo veel mogelijk proberen uit te sluiten, dus:
1) CDROM speler vervangen
2) IDE kabel vervangen
3) IDE kanaal veranderen

Dan moet het wel lukken lijkt me.. En anders kun je ook nog de hardeschijf uit de machine halen, en op een andere machine de installatie doen, en daarna de hardeschijf terugplaatsen.

Succes :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Turmin
moto-moi schreef op 29 december 2003 @ 22:59:
Mjah, het lijkt erop dat je cd fout is, of je image..
Je hebt, neem ik aan, wel de MD5SUM gecontrolleerd van de iso's voordat je ze brandde ?

Als het daar niet aan ligt, dan moet je naar de hardware gaan kijken, zo veel mogelijk proberen uit te sluiten, dus:
1) CDROM speler vervangen
2) IDE kabel vervangen
3) IDE kanaal veranderen

Dan moet het wel lukken lijkt me.. En anders kun je ook nog de hardeschijf uit de machine halen, en op een andere machine de installatie doen, en daarna de hardeschijf terugplaatsen.

Succes :)
Bedankt voor je reactie!
Ik had het iso bestand niet gecontrolleerd voordat ik het ging brandden.
Eerlijk gezegt wist ik niet eens dat dat kon :$ Maar ik heb nou die MD5 for Windows gedownload (via jou link). Hij heeft wel wat gedaan en vraagt waar ik een bestandje wil opslaan genaamd "slackware-9.0-install" (geen extensie) en als ik deze open in EditPlus (soort kladblok) staat erin:

# MD5 checksums generated by MD5summer (http://www.md5summer.org)
# Generated 29-12-2003 23:09:20

563c1bfff307a16d45f5da04011f07b6 *slackware-9.0-install.iso

Is het bestand dan goed?
CD-ROM speler heb ik al vervangen, daar ligt 't dan denk ik niet aan (hij kan ook Slackware 7.1 wel installeren).
IDE kabel kan ik nog proberen.
Maar wat is een IDE kanaal? En hoe kan ik deze veranderen?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Die MD5 lijkt te kloppen; je ISO is dus wel goed :)
563c1bfff307a16d45f5da04011f07b6 slackware-9.0-install.iso

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Dit is volgens mij een bekend probleem met slackware 9.0.
Bekende oplossingen zijn:
-bios updaten (cd spelers ruilen hoeft dus niet te helpen)
-booten van floppies.

README.TXT in /rootdisk...
These are root-install disks for Slackware 9.0.

If you are unable to boot the Slackware installation CD directly, you'll
need create these floppy disks in order to load the installer. In the
past,
there's only been one rootdisk floppy called "color.gz", but now there
are

2 floppy images (install.1 and install.2), and you'll need both of them.

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• Turmin
Spider.007 schreef op 29 december 2003 @ 23:27:
Die MD5 lijkt te kloppen; je ISO is dus wel goed :)
[...]
Oke bedankt!

• Turmin
Pinball schreef op 30 december 2003 @ 00:06:
Dit is volgens mij een bekend probleem met slackware 9.0.
Bekende oplossingen zijn:
-bios updaten (cd spelers ruilen hoeft dus niet te helpen)
-booten van floppies.

README.TXT in /rootdisk...

[...]
Bedankt voor je reactie!
- Hoe kan ik een bios updaten? Moet ik een bios update kopen of kan ik dat downloaden.
- Waar zou ik boot floppies kunnen downloaden?

Wat bedoel je met README.txt in /rootdisk?

• defl8te
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09-2024

defl8te

weetikkût

Turmin schreef op 30 december 2003 @ 00:10:
[...]
- Hoe kan ik een bios updaten? Moet ik een bios update kopen of kan ik dat downloaden.
Een update kun je meestal vinden op de site van de fabrikant van je mobo.
- Waar zou ik boot floppies kunnen downloaden?
Wat bedoel je met README.txt in /rootdisk?
In de slackware iso staat een dir die heet /rootdisk, dat bedoelt 'ie :) vervolgens kun je met rawrite deze files op een floppy gooien....

btw; als je zulke vragen stelt, weet ik niet of het slim is om met slackware te beginnen. Er zijn diverse andere distro's waarmee je gemakkelijker kan 'opstappen'.

desalniettemin, succes gewenst ;)

Chriet Titulaer is de man

• Turmin
uzer schreef op 30 december 2003 @ 00:16:
[...]

Een update kun je meestal vinden op de site van de fabrikant van je mobo.

[...]

In de slackware iso staat een dir die heet /rootdisk, dat bedoelt 'ie :) vervolgens kun je met rawrite deze files op een floppy gooien....

btw; als je zulke vragen stelt, weet ik niet of het slim is om met slackware te beginnen. Er zijn diverse andere distro's waarmee je gemakkelijker kan 'opstappen'.

desalniettemin, succes gewenst ;)
Ik kon alleen in mijn iso bestand geen rootdisk vinden, daarom vroeg 't maar ff :)
En ook op de gebrande cd is geen rootdisk te vinden.

Nou, ik draai m'n andere server ook op Linux Slackware (7.1) en daar had ik geen problemen mee. Direct geinstalleerd enz. Als 9.0 't niet wil doen kan ik er ook niks aan doen :?

Rawrite staat wel op de cd :)

bedankt ;)

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

Verwijderd

voor installeren met diskettes heb je 2 floppy's nodig.

afhankelijk van je hardware moet je dan een bepaalde boot en rootdisk maken.

dit kan idd met rawrite van de cd, deze staat zowel in de bootdisks en rootdisks directory op je slackware cd als het goed is. bootdsks.144 en rootdsks, o.i.d.

geformateerde floppy erin, rawrite opstarten, image naam opgeven, a: drive opgeven, en gaan.

bare.i is de bootdisk voor een standaard IDE systeem, en color.gz is je standaard rootdisk.

p.s. slackware 9.1 is idd al een poos uit ondertussen

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2003 13:28 ]

• Turmin
Verwijderd schreef op 30 december 2003 @ 13:27:
voor installeren met diskettes heb je 2 floppy's nodig.

afhankelijk van je hardware moet je dan een bepaalde boot en rootdisk maken.

dit kan idd met rawrite van de cd, deze staat zowel in de bootdisks en rootdisks directory op je slackware cd als het goed is. bootdsks.144 en rootdsks, o.i.d.

geformateerde floppy erin, rawrite opstarten, image naam opgeven, a: drive opgeven, en gaan.

bare.i is de bootdisk voor een standaard IDE systeem, en color.gz is je standaard rootdisk.

p.s. slackware 9.1 is idd al een poos uit ondertussen
Bedankt voor jullie reacties! En hulp! En info! etc.
Ik heb Slackware 9.1 niet genomen omdat ik hoorde dat 't 4 cd's waren? 2 cd's die je moet installeren en 2 met van alles en nog wat.
Dus ik heb 9.0 genomen omdat dat 1 cd is :) Maar als dit niet klopt kan ik altijd nog 9.1 proberen.

Ik zal dat van die floppy's eens proberen :) Bedankt!

• zeikstraal
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-12-2025
Als je het als server gebruikt heb je aan 1 cd genoeg. Op cd 2 staan vooral KDE en Gnome (kun je er ook appart opzetten als je dat toch zou willen hebben) en de andere 2 disks bevatten sources.

Quidquid id est, timeo puellas, et oscula dantes

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:10
Andere oplossing:

Harddisk even in een andere pc hangen, daar installeren en harddisk weer terugstoppen.

Linux maakt er weinig problemen van. Wel even opletten dat je dan mogelijk niets hebt aan de autodetectie van bv. de netwerkkaart tijdens de installatie. Dit moet je achteraf even corrigeren.

• Turmin
zeikstraal schreef op 30 december 2003 @ 15:33:
Als je het als server gebruikt heb je aan 1 cd genoeg. Op cd 2 staan vooral KDE en Gnome (kun je er ook appart opzetten als je dat toch zou willen hebben) en de andere 2 disks bevatten sources.
Oke bedankt! Als 9.0 dan echt niet wil lukken kan ik ie altijd nog proberen! Ik wil wel KDE erop hebben :)
jurri@n schreef op 30 december 2003 @ 15:39:
Andere oplossing:

Harddisk even in een andere pc hangen, daar installeren en harddisk weer terugstoppen.

Linux maakt er weinig problemen van. Wel even opletten dat je dan mogelijk niets hebt aan de autodetectie van bv. de netwerkkaart tijdens de installatie. Dit moet je achteraf even corrigeren.
Bedankt voor je reactie! als 't niet wil lukken zal ik deze optie ook eens proberen!

• Turmin
Ik heb nog even een vraag over het updaten van de BIOS.
De pc heeft BIOS v4.60PGMA, an energy star ally. Aopen inc.
Op de website van Aopen heb ik mn moedbord nummer ingevult (AX6BC) en de volgende update kon ik downloaden:
Category: BIOS
Version: R2.59
Language: English
File Size: 197KB
Released Date: 2003/01/09
File: ax6bc259.zip

Ik het zip bestand uitgepakt en er zit in: ax6bc259.bin en AX6BC259.EXE
Het bin bestand kan ik niet openen met IsoBuster 0.99.8. maar wat moet ik nu doen?
Ik wou graag een README bestand ofzo openen maar omdat ik het bin bestand niet kan openen heb ik ook geen README.
En wat als ik de .exe bestand open?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Heb je ook op de aopen website gekeken wat ze er daar over zeggen? Of generieke documentatie gelezen over het flashen van een bios?

[ Voor 34% gewijzigd door blaataaps op 30-12-2003 16:27 ]

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Je hoeft het BIN bestand niet te openen. Maak een opstartdiskette aan en zet hier de exe en de bin op. Herstart je PC vanaf die flop en voer de exe uit. Vaak kun je daarvanuit de BIN in je BIOS zetten :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Turmin
Bedankt voor de reacties :)
blaataaps schreef op 30 december 2003 @ 16:27:
Heb je ook op de aopen website gekeken wat ze er daar over zeggen? Of generieke documentatie gelezen over het flashen van een bios?
Ik kan geen documentatie vinden over BIOS Updaten o.i.d. Alleen een FAQ pagina maar daar is ook niks te vinden over BIOS Update o.i.d.
Spider.007 schreef op 30 december 2003 @ 16:27:
Je hoeft het BIN bestand niet te openen. Maak een opstartdiskette aan en zet hier de exe en de bin op. Herstart je PC vanaf die flop en voer de exe uit. Vaak kun je daarvanuit de BIN in je BIOS zetten :)
Wat voor opstartdiskette moet ik maken? Zijn er programma's voor? En daarna moet ik de exe in de BIOS uitvoeren en dan moet 't lukken?

Ik denk dat ik vanavond ook maar ff rond bel of er iemand is die ervaring heeft met 't updaten van BIOS want ik zelf heb 't nog nooit gedaan en om nou steeds elke vraag hier te stellen is denk ik ook niet erg handig.

• Turmin
Ik wil ff zeggen dat ik mn BIOS nou heb geupdate! En Linux Slackware 9.0 doet 't nou! Allemaal bedankt voor je reacties enz.! Jullie hebben me uitstekend geholpen :D

Bedankt!! _/-\o_
Pagina: 1