[Windows Server] Domein inrichting + performance

Pagina: 1
Acties:
  • 61 views sinds 30-01-2008

• Massiefje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-05 14:14
Goedenavond allemaal,

Ik heb denk ik 2 redelijk eenvoudige vragen, voor de kenner welteverstaan.

De situatie: ik heb hier 2 Windows 2003 servers. 1 (server1) als eerste geinstalleerd met domein en exchange. de 2e (server5) is mijn 2e Windows 2003 Server machine.

Nou heb ik server3 als 2e domeincontroller ingesteld. WErkt allemaal prima, repliceren gaat goed en geen foutmeldingen. Maar nu het volgende:

Deze server3 is ook mijn fileserver, welke ik regelmatig meeneem naar lanparties. Echter, ik kand aar niet inloggen op mijn domein. Wat moet er op server3 ingericht worden om dit toch voor elkaar te kunnen krijgen ? Server1 moet onaangetast blijven, aangezien die blijft staan voor overige netwerkgebruikers die uiteraard ook moeten kunnen blijven inloggen.

En dan het tweede. Het is mij opgevallen, dat de netwerkperformance op een domaincontroller DRASTISCH achteruit gaat, als het gaat om filesharing. Dit komt mede door de diskcache die op dat moment uit wordt gezet, maar ook als deze weer aangezet wordt (volgens de procedure uit de knowledgebase) is de snelheid NOOIT hoger dan 55% (als ik het al haal).

Wat moet ik hier doen om deze performance zo hoog mogelijk te laten zijn en TOCH deze server als "backup" domaincontroller te blijven gebruiken.

Hoop dat iemand van jullie antwoord weet. Ik heb me al kapot gezocht, maar kon tot nu toe niets vinden.

Bedankt alvast.

Verwijderd

Ik denk dat je DNS (op je client) verwijst naar je eerste server. Die kun je dus niet bereiken zodra je op een lan-party bent. Oplossing: 2e DNS server op je server3 draaien :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2003 23:27 . Reden: kromme zinsopbouw ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Maak de server ook d.m.v. het vinkje aanzetten in de properties van de server in de snap-in Active Directory Sites and Services zoiezo een Global Catalog server. Als er geen GC is kunnen aleen administrators zich aanmelden.

Ook zijn er nog de RID Master, welke er voor zorgt dat er in het domein geen duplicaat namen voorkomen

Een PDC Emulator die voor clients met een OS ouder dan win2k aanloggen een NT4 PDC emuleert.

Infrastructure Master, welke onderandere m.b.v. de GC replicatie aanstuurt binnen een domein (voor optimale replicatie niet op een global catalog server plaatsen)

Domain naming master, welke voor het forest de naamspace beheert

Schema master welke het primaire schema bevat

Tezamen de 5 FSMO (Flexible Single Master Operations) rollen die voor een Windows 2000/2003 domein bestaan. De Domain Naming Master en Schema Master bestaan 1 maal in een forest. Het ontbreken van deze rollen geeft problemen met het creeren, verwijderen en wijzigen van objecten in Active Directory. Ook geeft dit ernstige toegangsproblemen voor non-admins.

Wat je kan doen is de dc voordat je naar een LAN gaat, de dc naar een andere site te verplaatsen en dan via een vpn-tunnel o.i.d. verbinding te houden met je netwerk. Anders zou je de fileserver de member server kunnen maken, of houder van de FSMO rollen als je thuisnetwerk down mag zijn als je op een LAN bent ;) Let wel het is zeer verstandig om de server, indien DC in een andere site, een Global Catalog te maken. Dit versnelt aanmeldprocedures.

Ook is het imho niet verstandig om Exchange op je primaire DC met DNS te draaien. Mocht er dan eens iets misgaan met de het domein en DNS, ligt niet meteen Exchange eruit :) Liefst op een member server of een additionele dc :) Ik heb hier op de fileserver ook Active Directory geinstalleerd, merk het qua performance niet.

Dit is waar je voordat je aan performance denkt eerst even over zal moeten buigen....

FSMO Roles

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:07
Massiefje schreef op 29 december 2003 @ 22:44:
Wat moet ik hier doen om deze performance zo hoog mogelijk te laten zijn en TOCH deze server als "backup" domaincontroller te blijven gebruiken.

Hoop dat iemand van jullie antwoord weet. Ik heb me al kapot gezocht, maar kon tot nu toe niets vinden.

Bedankt alvast.
Zorgen dat je een goed werkende DNS hebt en dat je die vanaf je client ook gebruikt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Massiefje
StevenK schreef op 30 december 2003 @ 08:08:
[...]

Zorgen dat je een goed werkende DNS hebt en dat je die vanaf je client ook gebruikt.
Dus zodra ik de DNS die op de fileserver draait primair instel op mijn client, zal ik daar kunnen aanmelden ?

zo ja, is dat uiteraard zo geregeld. En als reactie op een voorgaande post: thuisnetwerk mag NIET plat!!!!!

• StevenK
Massiefje schreef op 30 december 2003 @ 09:18:
[...]

Dus zodra ik de DNS die op de fileserver draait primair instel op mijn client, zal ik daar kunnen aanmelden ?

zo ja, is dat uiteraard zo geregeld. En als reactie op een voorgaande post: thuisnetwerk mag NIET plat!!!!!
Mits die DNS goed werkt, ja.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Massiefje
StevenK schreef op 30 december 2003 @ 09:24:
[...]

Mits die DNS goed werkt, ja.
Op het normale netwerk werkt hij prima.............

Hoeft er verder HELEMAAL niets gedaan te worden joh ? Verbaast mij een beetje eigenlijk..............

En het zit het met mijn netwerksnelheid op de 2e DC ? Is daar iets aan te doen dattie hoger is dan 50% ?

[ Voor 38% gewijzigd door Massiefje op 30-12-2003 10:27 ]

• StevenK
Massiefje schreef op 30 december 2003 @ 09:36:
[...]

Op het normale netwerk werkt hij prima.............

Hoeft er verder HELEMAAL niets gedaan te worden joh ? Verbaast mij een beetje eigenlijk..............

En het zit het met mijn netwerksnelheid op de 2e DC ? Is daar iets aan te doen dattie hoger is dan 50% ?
Andere NIC, waarschijnlijk; één die minder van de CPU vergt.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:50

Predator

Suffers from split brain

PNS -> WOS

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Zie bovengenoemde tips - overigens denk ik dat je dit allemaal wel makkelijk had kunnen vinden als je wat moeite had gedaan.

Zie o.a. mutsje's howto's in dit forum. Voor je 2e vraag - hierover zijn ook vaker topics geweest, en ik raad je aan om die eerst er eens bij te zoeken - mocht je er dan niet uitkomen, open dan gerust een nieuw topic.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.