Netwerk maken met de buurtjes met maar 1 PC zichtbaar

Pagina: 1
Acties:

• GeBas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-06 21:56
Na al veel informatie gezocht te hebben o.a. hier op GoT heb ik mijn gewenste situatie nog niet kunnen vinden.

De volgende situaties er zijn momenteel:

Ik:
Kabel internet-> Modem-> Draytek Vigor2200E met daar aangekoppeld 4 PC's

Buren:
ADSL-> Modem-> Draytek Vigor 2104P met daar aan gekoppeld 2 PC's

Nu zitten beide netwerken in de 192.168.1.x reeks, dat is dus zowiezo onhandig omdat er maar 1 PC gezien mag worden (deze staat bij mij). Deze PC(file server) moet door beide netwerken gezien kunnen worden, maar ik draai ook nog een andere www/email server en deze mogen ze absoluut niet kunnen bereiken en dat geldt ook voor m'n 2 werkstations.

Dus een cross kabel tussen de 2 routers is niet voldoende, want volgens mij zie je dan alles. Is wel een tijdelijke oplossing. Maar werkt dit zo als ik denk? interne IP reeks ongelijk maken en kan je dan je netwerk zien?

Ik heb geen zin om een extra PC met 2 NIC's in te zetten(er draait al genoeg) een extra router er tussen is dat een oplossing? En zo ja welke is eenvoudig, maar wel goed genoeg, een draytek is vrij prijzig(al valt een vigor 2104p ook wel weer mee.)

Nu lees ik net een reactie over een route tabel, heeft iedere router, bijv. een vigor standaard dit in zich?
maakt het uit aan welke kant de router komt te staan? Ik wil deze namelijk gaan beheren.

[ Voor 33% gewijzigd door GeBas op 29-12-2003 22:39 . Reden: exytra info ]

| Apple iMac 27" 2012 | Apple McBook Pro 13" 2010 | qnap ts-112 |

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-08 21:40

yGiDoRp

Sawasdee

router buren -> jouw pc (2e NIC)

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:12

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je moet beide netwerken een ander adres geven. Bijv jij 192.168.1.x/24 en je buren 192.168.2.0/23. En dan een router er tussen en daar een routetabel opnemen van de PC die jouw buren bij jouw mogen zien. Bijv als je wilt dat ze 192.168.2.1 mogen zien, alleen deze opnemen in de tabel.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Idd, een pc met 2 nics, met firewall instellen dat ie niet gaat routen.

• GeBas
Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 22:35:
Idd, een pc met 2 nics, met firewall instellen dat ie niet gaat routen.
ik wil dus geen extra PC inzetten

• Oet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-08 16:16

Oet

[DPC]TG & MoMurdaSquad AYBABTU

Ik begrijp maar half wat je precies wilt bereiken, maar dat kan aan mij liggen. Als ik het zo zie dan moet je iig een router(of een pc als router) hebben die doet firewallen. Ook moet je de beide netwerken in een ander subnet hangen (de ene in bv. 192.168.0.0 en de andere in bv. 192.168.1.0) dan ga je routeren met die router. Als dat allemaal naar behoren werkt, gooi je er een firewall op, die stel je zo in dat er niemand vanaf het 192.168.1.0 netwerk(jouw buren dus) naar het 192.168.0.0 netwerk mag. Tenzei het naar het ip van je server is (192.168.0.2).
Het is maar een voorbeeld, ik weet alleen niet of dit alles mogelijk is met een draytek router.... misschien is het toch makkelijker om een 486 te pakken er daar ff een simpele linux variant op te smijten. Met iptables is het gauw gepiept. Maar er zijn vast meer mensen die jou het beter uit kunnen leggen ivm die draytek!
Succes!

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan

• eXcyle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-08 07:45
als die file server niet de zelfde pc is als je webserver kan je hier toch gewoon 2 netwerkkaarten in stoppen en 1 daarvan naar de router van de buren laten gaan, als het goed is kunnen beide netwerken die server dan wel bereiken, maar elkaar niet

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-08 15:24
Ik zou ook gewoon kiezen voor 2 NIC's als ik jou was.
offtopic:
Kun je ook nog eens dataverkeer bij je buren oplsorpen als je er om verlegen zit. :P

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
eXcyle schreef op 29 december 2003 @ 23:15:
als die file server niet de zelfde pc is als je webserver kan je hier toch gewoon 2 netwerkkaarten in stoppen en 1 daarvan naar de router van de buren laten gaan, als het goed is kunnen beide netwerken die server dan wel bereiken, maar elkaar niet
Ik neem aan dat het wel om dezelfde machine gaat, maar dan heb je alleen een extra filewall nodig.

• eXcyle
als het de zelfde machine is kan je idd gewoon met een firewall, desnoods dat standaard ding van XP poort 80 en 110 op 1 van de nic's dicht zetten

• GeBas
OlafvdSpek schreef op 29 december 2003 @ 23:44:
[...]

Ik neem aan dat het wel om dezelfde machine gaat, maar dan heb je alleen een extra filewall nodig.
de file server en www/mail server zijn 2 verschillende PC's.

• eXcyle
dan kan je gewoon in je fileserver 2 netwerkkaarten stoppen, 1 naar jou netwerk, 1 naar die van de buren.

als het goed is kunnen dan beide netwerken de server zien, maar niet elkaar.

en dan maakt het veder ook niet uit in welke IP range je zit

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
eXcyle schreef op 30 december 2003 @ 14:24:
dan kan je gewoon in je fileserver 2 netwerkkaarten stoppen, 1 naar jou netwerk, 1 naar die van de buren.

als het goed is kunnen dan beide netwerken de server zien, maar niet elkaar.

en dan maakt het veder ook niet uit in welke IP range je zit
Jawel, anders weet het OS niet welke NIC er gebruikt moet worden om een packet te versturen als beide NICs in hetzelfde subnet zitten.
Pagina: 1