Toon posts:

Vraag over NTSC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit met het volgende; ik ben in bezit van een Harman Kardon DVD21 dvdspeler, deze is door middel van een firmware upgrade regiovrij gemaakt. Als ik een NTSC dvd in de speler doe zwart-wit beeld (wel goed van kwaliteit), het geluid doet het verder perfect en de rest (menu's en de film zelf) doet het ook. Ik heb de dvdspeler op een oudere Philips TV (wel een model met scart aansluitingen e.d.)aangesloten door middel van de super video aansluiting.

Nu heeft een vriend van mij laatst dezelfde speler gekocht en dezelfde firmware upgrade gedaan, het enige verschil zit hem in de televisie. Hij kan wel probleemloos NTSC dvd bekijken.

Mijn vraag: kan ik dit probleem mogelijk verhelpen door de dvd speler aan te sluiten d.m.v. van scart (of heeft het hier niets mee te maken), of is het iets met de TV.

Alvast bedankt voor de eventuele reacties.

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 14:55

dominic

will code for food

Ligt meestal aan de Televisie, welke een NTSC signaal moet kunnen interpreteren.

Download my music on SoundCloud

Verwijderd

je tv doet waarschijnlijk alleen PAL da's het probleem, ik kan me ook niks bedenken hoe je dat kunt omzeilen

Verwijderd

Topicstarter
Maar kan een RGB scart kabel dit niet oplossen (dit is niet mijn eigen advies).. Weet niet eens wat een RGB scart kabel is..

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

-ET-

Phone Home

RGB is een Red Green Blue kabel. Dat is alleen voor gescheiden kleuren. NTSC is 60hz en als je tv dat niet kan weer geven is dat het probleem.

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

De regiocode heeft feitelijk niets met PAL of NTSC te maken.
Het probleem zit 'em inderdaad in de televisie die het NTSC-signaal niet kan vertalen.

Verwijderd

Topicstarter
Heel vreemd, als ik namelijk een Nintendo GameCube aansluit en een spel opstart vraagt ie of hij in 50hz of 60hz moet draaien. Als ik 60hz kies doet ie het perfect. Ook als ik met een TV-out naar mijn TV ga staat ie op 60hz.

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 23:01:
Heel vreemd, als ik namelijk een Nintendo GameCube aansluit en een spel opstart vraagt ie of hij in 50hz of 60hz moet draaien. Als ik 60hz kies doet ie het perfect. Ook als ik met een TV-out naar mijn TV ga staat ie op 60hz.
Dat heeft ook niets met NTSC te maken.

• Snijkoek
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-02 17:21

Snijkoek

Metal up your ass

Dan moet je als test je output van je computer eens op ntsc zetten, geeft ie dan hetzelfde beeld weet je iig dat het niet gaat werken.

Verwijderd

Ik dacht tot op heden ook dat het alleen aan de TV kon liggen maar bij een kennis van mij hebben we ontdekt dat het ook aan de DVD speler kan liggen. In zijn geval bleek namelijk dat zijn DVD speler gewoon de mogelijkheid had om het NTSC signaal als PAL naar de TV te sturen waardoor hij het wel in kleur kon kijken ondanks het feit dat zijn TV geen NTSC ondersteund.
Zou dus maar eens gaan spitten in de handleiding van je DVD speler.....

Verwijderd

En is "aangesloten door middel van de super video aansluiting" met een scart verloop ?

Verwijderd

Topicstarter
Nope, die S-video aansluiting (ronde 9-polige)...

Heb net trouwens het set-up menu van dvd speler bekeken en gezien dat ik de keuze heb tussen pal, pal60 en ntsc. Pal en Pal60 doen het prima alleen bij ntsc is ie weer zwart-wit.

Is er misschien een verschl tussen het aansluiten met s-video en de aansluiting met scart ?

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:36

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op 30 december 2003 @ 00:19:

Heb net trouwens het set-up menu van dvd speler bekeken en gezien dat ik de keuze heb tussen pal, pal60 en ntsc. Pal en Pal60 doen het prima alleen bij ntsc is ie weer zwart-wit.
Hier heb je dus je oplossing.
Is er misschien een verschl tussen het aansluiten met s-video en de aansluiting met scart ?
Lijkt me wel, maar dat is op te zoeken.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 12:30

GaMeOvEr

Is een hork.

Verwijderd schreef op 30 december 2003 @ 00:19:

Theoretisch is het enige verschil met S-video en Scart de manier waarop het signaal getransporteerd wordt, uiteindelijk staat het "soort" signaal hier los van.

RGB Scart is wel het beste qua beeldkwaliteit overigens.

Als ik jou was zou ik hem middels scart aansluiten, sommige DVD spelers doen wel eens iets met het "soort" signaal als ze het over de ene of andere output sturen. Proberen kan nooit kwaad. :)

(Bijvoorbeeld wel NTSC -> Pal conversie over Scart, maar niet over S-video, dat soort geintjes zie je wel eens.)

Aannames zijn fataal.

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

weet je zeker dat je oude TV wel Svideo ondersteunt? als je wel scherp maar zwartwit beeld krijgt, vermoed ik eerder dat het Svideo signaal maar half doorkomt.
Officieel moet PAL en svideo beide door scart heen kunnen, maar in sommige gevallen wordt svideo niet in de kabel, of in de TV aangesloten. Als je een oude TV hebt, zou het best eens kunnen dat die sowieso geen Svideo ondersteunt. Zet je DVDspeler daarom eens op PAL, of probeer het met deze schakeling of lees de TV-out FAQ daarin staan een aantal dingen die ook voor DVDspelers kunnen gelden.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• TD-er
  • Laatst online: 16-02 22:16
Het verschil tussen Pal, Pal60 en NTSC is dat bij Pal en Pal60 (de gewone europese standaard qua kleurcodering). Bij NTSC wordt de kleurinformatie anders meegestuurd..
Pal heeft 50 (halve) beeldjes per sec en PAL60 en NTSC 60 (halve) beeldjes.

Kortom PAL60 is bedoeld voor TVs als die van jou, die niet NTSC kleuren snappen, maar wel 60Hz aankunnen.
Let wel je kunt PAL60 dus niet opnemen met de videorecorder.

Een RGB-scartkabel zou ook een oplossing zijn geweest, mits je TV RGB-scart accepteert.

Ik zou gewoon Pal60 gebruiken voor de amerikaanse DVDs en PAL voor de europese.
Wanneer je NTSC-DVDs geforceerd op 50 beeldjes per sec gaat afspelen beweegt het beeld niet zo vloeiend meer.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
"Als je een oude TV hebt, zou het best eens kunnen dat die sowieso geen Svideo ondersteunt."

De dvdspeler is nu middels svideo aangesloten (direct in de TV geprikt), dus dat kan het niet zijn. Ik ga morgen maar een RGB-scart kabel kopen om het te proberen (en ik hoorde van meedere personen dat het aansluiten via scart een beter beeld geeft)

Ik hou jullie op de hoogte en alvast bedankt.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Verwijderd schreef op 30 december 2003 @ 00:40:
"Als je een oude TV hebt, zou het best eens kunnen dat die sowieso geen Svideo ondersteunt."

De dvdspeler is nu middels svideo aangesloten (direct in de TV geprikt), dus dat kan het niet zijn. Ik ga morgen maar een RGB-scart kabel kopen om het te proberen (en ik hoorde van meedere personen dat het aansluiten via scart een beter beeld geeft)

Ik hou jullie op de hoogte en alvast bedankt.
Een RGB scartkabel bestaat niet. ;) Je moet gewoon een volledig bedrade scartkabel hebben, overal wel te scoren voor max 10€. :)

Aannames zijn fataal.

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-02 17:33

jasjenl

Liab A Tymo

GaMeOvEr schreef op 30 december 2003 @ 00:46:
[...]

Een RGB scartkabel bestaat niet. ;) Je moet gewoon een volledig bedrade scartkabel hebben, overal wel te scoren voor max 10€. :)
RGB scartkabels bestaan wel hoor: QED maakt deze ;). Maar een volledig bedrade scart werkt natuurlijk ook.

• TD-er
jasjenl schreef op 30 december 2003 @ 01:16:
[...]
RGB scartkabels bestaan wel hoor: QED maakt deze ;). Maar een volledig bedrade scart werkt natuurlijk ook.
Dat ziet er (te) duur uit.
* TD-er haalt de scartkabels altijd bij die dumpwinkeltjes voor max 2 euro/stuk.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

jasjenl schreef op 30 december 2003 @ 01:16:
[...]
Ja, als je maar genoeg zoekt in de exotische kabelhoek vind je voor alles wel een kabel ja. :P

Ik hield even het budget van de TS in de gaten. ;)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
Hoera...

Heb gisteren een vrij dure scart kabel gekocht waarbij alle pinnen zijn aangesloten, tevens kreeg ik bij de winkel (Correct) het advies om te proberen te wisselen van de scart aansluiting op de tv. Het schijnt zo te zijn (merk afhankelijk) dat er maar een scart aansluiting is die de omzetting van ntsc naar pal kan. Na het aansluiten van de nieuwe scart en alle scart aasluitingen te hebben geprobeerd, had ik plotseling kleur bij een ntsc dvd...

Probleem opgelost :P

Bedankt voor de goede tips en advies..

• TD-er
De gebruikte scart-ingang heeft niets te maken met de omzetting van NTSC naar PAL, maar wel met het feit dat vaak maar 1 scartaansluiting RGB aankan.

Maar mooi dat het nu werkt :)

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem met mijn TV en vraag me af of een duurdere/betere scartkabel bij mij ook zou helpen. Volgens mij kan mijn TV alleen PAL of PAL60 goed weergeven, maar mijn DVD geeft alleen de keuze PAL of NTSC, dus helaas geen PAL 60. In gewoon PAL is het beeld schokkerig en NTSC is het zwart-wit (maar beeld en geluid verder wel helemaal goed). Royal - nadat jij die scartkabel had gekocht, speelde je TV toen ook puur NTSC in kleur af? Want zo ja dan moet ik ook maar eens zo'n kabel gaan kopen.

• TD-er
Als je TV een RGB-signaal snapt, dan zou je een volledig bedraadde scart-kabel kunnen/moeten gebruiken. Dan heb je geen last meer van het verschil tussen NTSC en PAL60. Het enige verschil tussen die 2 is namelijk de manier waarop de kleuren worden doorgegeven en via RGB-scart is het dus duidelijk hetzelfde :)
Zo'n volledig bedraadde kabel hoeft niet duurder te zijn hoor, ik heb ze in zo'n faillisements winkeltje gekocht voor zo'n 2 euro/stuk.
Maar nogmaals dan moet je TV wel RGB-scart snappen (en je DVDspeler dat weergeven) anders kun je het wel vergeten om kleur- èn soepel beeld te krijgen met die combinatie van TV en DVDspeler.

Pagina: 1