Toon posts:

Problemen met AGP op een oud bakkie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben voor mijn dochter een oud pc-tje aan het opknappen.

Moederbord: asus P5 a-b, met die vervelende ali alladin V chipset
cpu: amd k6 II 400 mhz
videokaart: asus geforce 2 MX model V7100, agp
systeem: windows XP
geheugen: 384 mb-tjes 100 mhz

Het probleem: in eerste instantie zat er een RivaTnt m64 pci in, dat liep stabiel, hoewel niet echt vlot natuurlijk. Kreeg ik die Asus geforce2 mx agp, dus denk ik, beetje snelheidswinst pak ik ff. Nou mooi niet. Ik krijg die kaart wel aan het werken met d3d maar niet met OpenGl-spellen zoals Gl-Quake en Quake3. In een andere computer doet hij het overigens wel.

Nu las ik al problemen met geforce en ali-chipset (jaja, opgezocht met search) maar de antwoorden betreffen allemaal systemen met win98 of winME en niet met winXP ( en die wil ik er toch echt ophebben omdat dat zo handig is voor het netwerk )

Ik heb verschillen ALI_agp-drivers geprobeerd. Onder versie 1.63 wil XP ze niet installeren. Boven versie 1.68 krijg ik in openGL enkel foutmeldingen. De versies ertussen zijn zo verschrikkelijk traag dat ik beter die TNT weer terug kan zetten. Vreemd is dat bij DX-testen de dx7 test fouten geeft maar de dx8 en dx9 dat niet doen.

Verder heb ik allerlei combinaties van de Nvidia drivers geprobeerd vanaf zeg maar de bijgeleverde 15.xx versie (die wil xp trouwens niet) Verder de 30.xx en de laatste de 53.xx versie. Geen van allen geven de juiste oplossing.

Kan iemand me op weg helpen? (ander mobo kopen heb ik al zelf bedacht :) )
Maar het lijkt me wel aardig deze combinatie draaiend te krijgen.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-08 13:47
Heb ook zo'n moederbord gehad en had problemen met de TNT 2. Die ALI drivers werkte toen wel. Maar pas na een BIOS update. Misschien dat je je BIOS daarom eens moet upgraden.

Verwijderd

Het handigste is denk ik om een oudere versie van windows te installeren (als je die tenminste hebt liggen). met windows xp zit je namelijk net aan de minimimum eisen en xp vraagt toch behoorlijk wat. Als het kan ga dan voor windows 2000, windows98 of windowsME want die zijn bedoelt voor dat soort oudere pc's. Ik verwacht dat je dan ook een stuk minder problemen hebt met dat moederbord want die komt ook uit die tijd.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2003 15:30 ]

Verwijderd

Bij Geforce2MX kaarten nooit hoger dan de 2x serie drivers installeren. Alles hoger is nl. geoptimaliseerd voor de Geforce3 en Geforce4 TI. Ik zou het bijvoorbeeld houden op bijv. Detonator 28.32 en nooit de huidige Forceware 53.03 installeren.

De P5A kon gerust met Ali AGP Gart driver v1.68 werken (Win98SE) - voor Windows XP drivers zul je idd even goed moeten kijken welke het beste functioneren. Alternatief zou je naar een Windows 2000 driver kunnen grijpen. (iig werkt een P5A systeem perfect onder Windows 2000 icm Geforce2MX/Geforce2GTS en Matrox G200/450 - zo heb ik het nl. lange tijd 24/7 werkend gehad en staat het nu nog te draaien bij een maat van mij).

Op de P5A moet je in de bios instellen dat de AGP primaire kaart is. Tevens moet je deze een IRQ laten toewijzen en Fastwrites/Sidebanding uitschakelen (waar mogelijk). De verschillen tussen AGP1x en AGP2x zijn te verwaarlozen op dat bord ivm de lage membus (als je dat zou vergelijken met PC3200 op de huidige XP bordjes om precies te zijn) - een Geforce2MX zit iig de helft van de tijd uit zijn neus te *** op de CPU/Memorybus te wachten.

Zet in ieder geval de laatste bios erop die bij de fabrikant te vinden is en houd je handen af van Windows ME. Beter is het om terug te grijpen naar Windows 2000 of Windows 98SE - vooral met je > 360MB RAM ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2003 04:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, bedankt voor de tips. Ze werkten niet helemaal maar hebben me wel op het juiste spoor gebracht. Met andere woorden, het werkt nu :)

Na half het internet te hebben uitgepluisd kwam ik de volgende melding tegen:
Nvidia-drivers vanaf 27.xx zetten bij de Ali-chipset de agp uit. Niet te geloven toch!!
advies was om de 23.11 te downloaden.

Dat was voor een deel dus de oplossing. De rest bestond uit het opzoeken van een oude aliagp-driver. Ik heb de 1.60 gevonden en die geinstalleerd. Dat bleek ook nog niet voldoende. Acerlabs had ook nog ergens een tooltje staan om de AGP-bus op 1x te zetten, side-band uit. Dan alles in de juiste volgorde installeren, en ja hoor, gl-spellen deden het weer. Niet supersnel maar toch voldoende: GlQuake draaide met een 90 fps en quake3 in 800x600, 32 bits, medium quality kwam toch nog op een kleine 40 fps. Voldoende om het een tijdje vol te houden dacht ik zo. Tnx for all :9~

Verwijderd

Goed te horen dat het toch nog goed gekomen is. Dat de 27.xx de AGP functies uitschakelt heb ik dan net gemist omdat ik toen al over was gestapt op een andere PC (met andere chipset) - en dat die maat daar nog geen problemen mee heeft gehad is omdat hij is overgegaan op die Matrox kaart ivm 2D kwaliteit.

Overigens kan Sidebanding ook uitgeschakeld worden in de bios van de Geforce (met een Geforce bios editor - en dan opnieuw flashen) - en kun je de AGP rate ook tweaken met Matrox Tweak Utility (al staat mij niet bij of die weigert op een non Matrox systeem).
Pagina: 1