nvidia soundstorm vraagje

Pagina: 1
Acties:

• taz3d_nl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02 12:08
ik ben op zoek naar een moederbord dat nvidia soundstorm mogelijkheden heeft.
heb het forum al afgezocht maar van geen enkel topic wordt ik eigenlijk wat wijzer :(
het zit zo, heb nu al een asus a7n8x deluxe (pcb 1.04) maar die is defect, en dus zoek ik een bordje wat dezelfde digitale uitgang heeft als mijn huidige asus ( tulp aansluiting in dit geval )
nu zijn er wat moederbord fabrikanten die claimen dat hun bord die mogelijkheden heeft maar als je wat reviews bekijkt met daar bijbehorende foto's dan zit er geen digitale uitgang op.
wie o wie kan me helpen om het juiste moederbord te vinden

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-08 18:49
de meeste moederborden doen deze aansluiting los erbij.
ik weet niet hoe je het noemt maar je krijgt dan zon ding wat je bij de uitgangen van de PCI sloten duwt. en die sluit je dan aan op het mobo.

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mjin shuttle XPC (SN41G2) heeft Soundstorm, maar de digitale poorten moet je er los bij kopen. Er is wel een optische digitale uitgang.

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:10
de abit nf7-s heeft geloof ik een digitale uitgang erop zitten en is ook nog eens een supergoed mobo, geloof dat de DFI lanparty het ook heeft

[ Voor 4% gewijzigd door Fanatic_FS op 29-12-2003 21:43 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

SoundStorm zit tegenwoordig standaard op een nForce2 mobo... Mits je de laatste revisies neemt natuurlijk...

Maar als ik je een advies mag geven, dan zou ik voor de Abit NF7-S (Rev 2.0) gaan. Ik heb dit bordje zelf, en ik moet zeggen, hij is goed. :) Kan goed overclocken, en is negen van de tien keer superstabiel...

En de digitale uitgang, bedoel je de SPDIF mee? Zo ja, dan zit deze op de Abit NF7-S (Abit schijnt trouwens ook nog een ander moederbord uit gebracht te hebben... Ook met nForce2 (de ultra geloof ik) ben alleen de naam kwijt...

[ Voor 27% gewijzigd door CH4OS op 29-12-2003 21:46 ]

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-08 11:02
Waarom niet een nieuw asus bordje? Neem de deluxe uitvoering revisie 2 en je hebt alle audiouitgangen er ook weer opzitten.

Verwijderd

De meeste Nforce2 mobo's hebben inderdaad alleen optische uit(ook de Abit NF7-S).
Ik raad je gewoon aan een nieuwe Asus A7N8X-Deluxe te pakken, deze heeft die uitgang wel gewoon.
Een andere mogelijkheid is het kopen van een optical->coaxial converter, deze kun je neem ik aan wel bij Conrad kopen

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-08 00:19
abit heeft ook al een opvolger voor de nf7 v2.0 namelijk de an7. Deze heeft spdif in/out en soundstorm

edit: is wel optical zie ik net

[ Voor 15% gewijzigd door Emcee op 29-12-2003 22:06 ]

Verwijderd

Wat is er mis met dat bord als ik vragen mag, ik zag namelijk een oud topic van je waarin constateerde dat je het geheugen in de verkeerde banken had zitten.
(heb Deluxe-e versie 1.01 vorige week binnen gekregen)

• taz3d_nl
Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 23:53:
Wat is er mis met dat bord als ik vragen mag, ik zag namelijk een oud topic van je waarin constateerde dat je het geheugen in de verkeerde banken had zitten.
(heb Deluxe-e versie 1.01 vorige week binnen gekregen)
klopt en dat probleem heb ik nog steeds :(
sinds ik een 3000+ heb wil loopt de pc telkens vast met 1024 mb geheugen ( 2x 256mb samsung - 1x 512mb samsung )
de 256 mb modules zitten op bank 2 en 3 en de 512mb op bank 1
heb het geheugen al in een andere combinatie gehad maar de pc loopt telkens vast, spontane reboots, of een blauw scherm.
als ik een xp 1800+ of xp 2400+ op het moederbord zet is er niets aan de hand en ook met 2x 256 mb samen met de 3000+ loopt de pc stabiel.
je zou toch zeggen dat het moederbord niet goed is :?
dit is nog niet het einde van het verhaal, een maand geleden heb ik een nieuw moederbord gekocht op een pc beurs maar niet gekeken of er nu een soundstorm chipset op zat ( gigabyte ga7-n400 pro 2 )
dit was dus niet het geval, realtek chippie 8)7
op dit moederbord liep alles wel goed, weet echter niet of dit nu te maken had met de 4 geheugen banken die het gigabyte moederbord heeft of iets anders ........

Verwijderd

Vaak wordt er alleen naar de SPD van de eerste bank gekeken. Om deze reden is het aan te raden om de traagste strip in de eerste bank te zetten (of handmatig in de bios op deze timings te zetten [die door elke geheugenstrip ondersteund wordt]).

Daarnaast kan het zijn dat de snellere CPU de voeding meer belast waardoor de geheugenspanningen droppen. Deze een tandje hoger zetten of een zwaardere voeding is dan meestal de oplossing.

Bij revisie 1.04 bordjes is het belangrijk om de laatste bios erop te zetten, vooral voor goede CPU en geheugenondersteuning.

In ieder geval kan de Asus A7N8X Deluxe gewoon een 3200+ met 1GB ram aan, een maat van me heeft dat nl. 24/7 draaien aan een Enermax 450W voeding. :Y)

Soundstorm zit op alle bordjes met MCP-T (behalve Chaintech bordjes)

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2004 11:19 ]

• taz3d_nl
Verwijderd schreef op 30 december 2003 @ 14:49:
Vaak wordt er alleen naar de SPD van de eerste bank gekeken. Om deze reden is het aan te raden om de traagste strip in de eerste bank te zetten (of handmatig in de bios op deze timings te zetten [die door elke geheugenstrip ondersteund wordt]).

Daarnaast kan het zijn dat de snellere CPU de voeding meer belast waardoor de geheugenspanningen droppen. Deze een tandje hoger zetten of een zwaardere voeding is dan meestal de oplossing.

Bij revisie 1.04 bordjes is het belangrijk om de laatste bios erop te zetten, vooral voor goede CPU en geheugenondersteuning.

In ieder geval kan de Asus A7N8X Deluxe gewoon een 3200+ met 1GB ram aan, een maat van me heeft dat nl. 24/7 draaien aan een Enermax 450W voeding. :Y)

Soundstorm zit op alle bordjes met MCP-T
aan me voeding zal het niet liggen ( sirtech 450w ), heb de spanning nagekeken in de bios en die blijft stabiel.
zal eens proberen om hem 1/10 volt omhoog te zetten
bedankt voor de info :)

• taz3d_nl
heb het geprobeerd maar krijg nog steeds foutmeldingen :(
blauw scherm met de melding --> fastfat.sys
ook loopt me pc vast zodra ik internet explorer wil opstarten, zo'n popupscherm met de melding of je de fout wil verzenden naar microsoft :?
dit alles met een geheugen setting van :

7
3
3
2.5

2.7volt

Verwijderd

Probeer eens:
  • alleen het 512 stripje
  • met 2,8 en 2,9 Volt memory
  • met 1,75V Vcore
  • Op timings 8-3-3-2.5
  • met extra koeling op je Northbridge
  • test de opstelling eerst met memtest
Op hoeveel FSB/mem probeer je dit eigenlijk?

Worden jouw Samsung stripjes überhaupt vermeld op de Asus pagina als zijnde ondersteunde rammodules?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2003 18:59 ]

Verwijderd

Ik heb weinig tijd ivm visite vanavond maar volgens mij moeten die 256 in bank 1 en 2 en die 512 in bank 3.
Ik heb mijn machine even naar 200 Mhz geramd bij memory op optimal en memtest 20 min laten draaien, ging goed, de north/south bridge word naar mijn smaak iets te warm.
timings stonden 7-3-3-2.5 en op 200 Mhz ging die op 8-3-3-2.5 staan.
Mem is Twinmos 400. proc is Barton 2500 mp gelocked.
Vcore is 1.65Volt, DDR is 2.6 Volt

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2003 18:35 ]

• taz3d_nl
Verwijderd schreef op 30 december 2003 @ 16:47:
Probeer eens:
  • alleen het 512 stripje
  • met 2,8 en 2,9 Volt memory
  • met 1,75V Vcore
  • Op timings 8-3-3-2.5
  • met extra koeling op je Northbridge
  • test de opstelling eerst met memtest
Op hoeveel FSB/mem probeer je dit eigenlijk?

Worden jouw Samsung stripjes überhaupt vermeld op de Asus pagina als zijnde ondersteunde rammodules?
heb ff getest met memtest v3.0

2x 256 mb op bank 2 en 3 - 0 fouten na 7 tests ( +_ 16 minuten )
1x 512mb op bank 1 - 4130 fouten ( bij test 4,5 en 6 )
1x 512mb op bank 2 - meer dan 40000 fouten ( bij test 4,5 en 6 )

dit alles op memory 166 fsb met default instellingen in de bios
dus geen tweaks e.d

je zou toch haast gaan denken dat het geheugen gewoon brak is, dit is echter raar want de vorige 512mb module die ik had deedt precies het zelfde.
heb hem toen omgeruild voor een nieuw exemplaar

Verwijderd

Ik heb nog even snel gekeken, je moet beide strips in A1 en B1 zetten(blauwe sloten) voor dual channel de zwarte is A2
A1 en A2=2maal 256
B1=1 maal 512
Het middelste blauwe slot is A1 en de zwarte ertegen aan is A2.
Als ik jou was zou ik de 512 maar over de schutting kieperen en vooralsnog alleen doorgaan met die beide 256 om je bord + software maar eens op elkaar afstemmen.
SPD in mem-bios maar eens niet gebruiken, zet hem maar op auto.

Verwijderd

SPD in mem-bios maar eens niet gebruiken, zet hem maar op auto.
Als hij op auto staat pakt hij waarschijnlijk gewoon de SPD (of default) instellingen.

Als het 512MB stripje in een andere PC ook memtest errors geeft is die gewoon brak - of ongelooflijk incompatible met je bordje. Ruil hem anders om voor een Corsair XMS3200-512-C2 oid.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2003 21:58 ]

• Lord_Gaav
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-05 13:13
Als hij op auto staat pakt hij waarschijnlijk gewoon de SPD (of default) instellingen.
de asus gebruikt standaard niet de SPD instelling, maar de auto instelling. Als je per se de SPD instellingen wil gebruiken moet je hem op "By SPD" zetten. (Auto != By SPD)

• xabre16v
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 december 2003 @ 14:49:
Soundstorm zit op alle bordjes met MCP-T
Bullshit, alle Chaintech nForce2 mcp-t borden hebben allemaal een CMedia 8738. :{

Voor digitale uitgang met tulp stekker moet je de DFI Lanparty NFII Ultra B nemen:

Afbeeldingslocatie: http://img.hexus.net/dfinf2ub/backplane.jpg

Neem voor optische digitale uitgang de Abit NF7-S.

Afbeeldingslocatie: http://www.digital-daily.com/documents/3435/abit-nf7s-power_conns.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door xabre16v op 31-12-2003 20:47 ]

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
offtopic:
Superaars... ik dacht dat ik dit wel eens eerder aan je had uitgelegd... ah, ja, gevonden: [rml][ Ervaringen] DFI LanParty NFII Ultra 400[/rml].

De sounstorm is een APU geïntergeerd in de MCP-T southbridge. Dit zorgt ervoor dat je de CPU niet belast voor het geluid, zoals dat bij MCP bordjes het geval is. nVidia heeft een lijstje van Soundstorm-certified bordjes waarbij de regel is dat je ook digitale uitgangen op het bord moet hebben. Sommige borden hebben geen digitale uitgangen, maar die kunnen nog wel prima gebruik maken van het SoundStorm systeem; de MCP-T chip wordt nog gewoon gebruikt. Hierbij heb je ook nog andere handige features zoals de handige features in het SoundStorm control panel.

Waarom er dan toch een CMedia chipje op veel moederborden zitten? Als codec voor de analoge uitgangen, dit plaatje maakt denk ik wel het e.e.a. duidelijk:

Afbeeldingslocatie: http://www.nforcershq.com/images/forum/apu_bandwidth.gif

Vervang hierbij dat Realtek-stukje met een CMedia-stukje.

[ Voor 5% gewijzigd door Laurent op 01-01-2004 01:14 ]

• xabre16v
  • Niet online
Nope niet waar, ik heb dat bord zelf gehad, 't geld inderdaad voor de DFI wel maar niet voor de Chaintech, hier installeer je ook gewoon de drivers van CMedia en krijg je ook mooi hun mixetje etc.

Ik heb 't bord zelf gehad.

Zie bijvoorbeeld ook deze review: http://www.monkeyreview.c...review.php?num=237&page=1
The board offers a few integrated components, integrated Ethernet controller is welcomed. One thing which kind of struck me as odd was that Chaintech opted to go with the C-Media's 8738 over the better sounding Nvidia MPC-T SoundStorm.
of deze:
http://www.hardocp.com/article.html?art=NDE0
Now that you’re excited about the exceptional features the MCP-T chipset offers, I must inform you that Chaintech has decided to make a few changes. The Dolby Digital APU has been disabled in favor of the inferior C-Media CMI8738 6-channel audio chipset. This onboard solution has limited 5.1 functionality, as using any more than two speakers will negate the possibility of using the S/PDIF optical output. In addition, Chaintech has decided to utilize only one of the two onboard Network Interface Cards. Here, the 3Com NIC has been disabled, leaving the user with the “NVIDIA” NIC as the sole solution.
En lees deze bladzijde: http://www.hardocp.com/article.html?art=NDE0LDM=

[ Voor 90% gewijzigd door xabre16v op 01-01-2004 01:28 ]

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hmmm, raar van Chaintech om de APU te disabelen. Nouja, de MCP-T chip beschikt iig. wel over een APU, ik kom er ook pas net achter dat er mobo's zijn waarbij die APU is uitgeschakeld. Bijna in alle gevallen zie je wel dat de APU gewoon werkt bij MCP-T bordjes.

I stand corrected. :)

Dit is wel een interessant nieuwsartikel hierbij: Invloed van geluidskaarten op gameprestaties getest @THG.

[ Voor 26% gewijzigd door Laurent op 01-01-2004 02:11 ]

• xabre16v
  • Niet online
Dat is niet eens zo heel raar, om SoundStorm te hebben moeten ze dikke licentie gelden betalen aan zowel NVidia als aan Dolby Labs ook al is de APU met Dolby encoder en al WEL aanwezig (fysiek!), het is dan goedkoper om er een CMedia chippie op te prikken. Kosten drukken.

Verwijderd

De enige Chaintech nForce2 bordjes met MCP-T zijn de Zenith bordjes:
- 7NJS Ultra ZENITH
- 7NJS ZENITH
Wat wel raar is dat ze in de driverpacks de Nvidia audiodrivers includen. De CMI 8738 drivers moet je los downloaden. :/

In ieder geval 1 reden te meer voor mij om met een boog om Chaintech heen te lopen (al hebben ze soms leuke bordjes):
Comparing the results above with the scores illustrated by the ABIT nForce2, we see that NVIDIA’s APU absolutely puts less strain on the system than the CMedia chipset. Throughout the benchmark, the SoundStorm APU scores significantly better than the 8738. In some cases, the CMedia chipset has double the CPU-utilization. In addition, the Chaintech’s chipset only calls upon 16 hardware voices versus the 32 hardware voices used by the NVIDIA APU. Without question, the Cmedia 8738 is grossly outclassed here and seems out of place here on such a high performance motherboard.

[...]

For one, the bundled SPDIF bracket is not mentioned at all within the reference manual. When I initially encountered issues connecting the Logitech Z-680 speakers, I came across the DIP switches on the back of the SPDIF bracket. Figuring that the settings were wrong, I began looking for the proper configuration. After a brief amount of research, I discovered that the SPDIF would only provide a digital signal when used with a two-speaker setup.

Bron: http://www.hardocp.com/article.html?art=NDE0LDM=
Dubbele CPU load, halve performance, slechte geluidskwaliteit, brakke digital en dan ook nog duurder (€ 50,- duurder zelfs :/) dan een true MCP-T Soundstorm bordje zoals de Asus A7N8X-Deluxe (digitaal tulp) en Abit NF7-S (digital optisch) :X

Kosten drukken ivm licenties? Dat is in ieder geval niet af te zien aan de eindprijs voor de consument...

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2004 11:42 ]

• xabre16v
  • Niet online
Nee idd dat is zo maar ze moeten d'r weer die andere rommel van betalen zoals die berg goodies die erbij zit, rounded cables, front box, hoofdtelefoon, etc.

• taz3d_nl
Een berg reacties zeg, toch niet uit m'n duim gezogen dat niet alle bordjes gewoon een standaard tulp aansluiting hebben zoals asus dat heeft :)
Nog even over dat geheugen, het kan dus geen kwaad dat ik bv een 512 corsair stripje erbij zet op bank 1 ? werkt alles dan gewoon nog op dual channel mode ?
Of is het vereist dat je gelijkwaardige geheugens moet gebruiken van het zelfde merk met de zelfde chippies ?

Verwijderd

De traagste RAM bepaald de snelheid/timings.

Je kunt verschillende groottes combineren, alleen als je maar 2 strippen insteekt moeten ze even groot zijn afaik. Download anders de handleiding van 1 van de bordjes die je op het oog hebt - dan heb je gelijk een goed idee alvorens je dat bord in huis hebt ;)
Pagina: 1