Toon posts:

[NT4 Workstation] Standalone met users en shares

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een hele goedenavond.

Ik heb een probleempje hier wat niet op te lossen lijkt. Het komt ook niet in de search naar voren.

Ik heb hier een wat oudere P166MMX laptop. Daar heb ik Windows NT4 Workstation opgezet. De laptop gaat gebruikt worden door meerdere gebruikers.
De laptop is niet verbonden met een netwerk, server of het internet.

Nu heb ik een aantal accounts aangemaakt en wil ik graag dat iedere gebruiker niet op de C: schijf (NTFS) van de laptop kan en allemaal wel een (fictieve) D: schijf hebben met een eigen home. Ook wil ik iedereen een eigen startmenu geven met hun eigen programma's. Ook wil ik rechten toekennen wat er wel en niet kan in bijvoorbeeld de verkenner.

Ik heb al wat zitten stoeien met de beveiliging van NTFS en de gebruikersrechten. Het lukt dus niet om dat voor elkaar te krijgen. Ook het programma Poledit (heb ik van de SP4 cd die bij de originele cd zat gehaald) werkt wel, maar je kunt er niets concreets mee opslaan.

Wie weet hoe ik de shares en het startmenu kan maken en de rechten op de juiste manier kan toekennen?

(Dit is dus NT4 Workstation met SP4, niet de server editie!)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Lukt het met vanaf de command prompt : net use {driveletter} \\computernaam\share ?

Denk overigens dat je het hele share gebeuren niet echt zult kunnen gebruiken op een stand alone pc ? Je kan in ieder geval wel iedereen een eigen map geven op de D drive, en deze schijf met NTFS rechten dichttimmeren :) Bijvoorbeeld D:\user1 , user2, user 3 etc :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

shares zijn mogelijk maar waarom lastig doen.

Maak een aanlog script die voor iedereen geld (zet het in de startup van al users bv) en substitute een drive letter naar de dir waar ze mogen schrijven.

Meer dan iets in de zin als: subst x: y:\users\%username% hoeft er niet in te staan. Waarbij X: de 'drive' wordt waar geschreven mag worden en Y: de drive waar de dir staat. %username% is een systeem variable die overeenkomt met de logon naam. E.e.a. moet je nog wel even met ntfs rechten dichttimmeren dan.

*edit*
Voor een eigen startmenu zou je gewoon in de profiles directory per gebruiker e.e.a. aan snelkoppelingen kunnen neer gooien.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2003 21:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de replies.

Helaas is dit maar ten dele de oplossing waarnaar ik op zoek ben.

Op deze manier kunnen de gebruikers nog wel op de C: schijf kijken (de D: schijf waar de shares opstaan heb ik dichtgetimmerd met NTFS-rechten). Als ik de C: schijf dichttimmer met NTSF rechten dan will Windows niet meer opstarten (fout in IExplore.exe) :+

Ik wil de gebruikers echt "dom" houden, ze mogen de computer alleen gebruiken voor office (eventueel internet) en een paar andere applicaties. Ze mogen dus niets zelf installeren of veranderen in de settings. Hoe krijg ik dat voor elkaar met Windows NT4 Workstation?