[versterker] Trap kapot? Waar beginnen met zoeken.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.533 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Heb hier een ouwe Philips versterker nog op de zolder staan, type FA650/00R. Probleem is dat 1 kanaal het niet meer doet. Op het eerste gezicht ziet het er van binnen niet stuk uit (geen dikke zwarte brandplekken, afgebroken onderdelen). Ik heb het vermoeden dat er nog wel wat van te maken valt, alleen waar begin je met zoeken als iets op het eerste gezicht niet stuk lijkt?

de betaler vervuilt

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

-> Audio, Video & HiFi Forum

[ Voor 45% gewijzigd door m-m op 29-12-2003 20:59 ]

Verwijderd

Je kan even simpel kijken of de voeding oke door even met je vinger de eind torren aan te raken terwijl hij aanstaat dan moet je een hoop gekraak door de speakers horen dan is de eindtrap oke en is je voorversterker gaar makelijk te fixen.

je kan ook vanaf in ingang de printsporen volgen richting eindtrapjes. en dan goed kijken naar de solderingen en verbindingen tussen printplaten. is ook vaak een probleem. kun je niet voor ons even een paar foto`s schieten ?

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://gais.demon.nl/var2/IMG_1547.jpg

Klikbaar gemaakt.

by the way, ook de koptelefoon geeft maar 1 kanaal.

[ Voor 61% gewijzigd door GA!S op 29-12-2003 21:13 ]

de betaler vervuilt

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-08 22:32

McFizban

Hackito ergo sum.

Rechts naast de brugcel (vierkante behuizing midden op de grote print, onder de twee grote elco's) zie ik twee transistortjes (to-92 behuizing) waar de print wat donkerder is geworden. Zo'n transistor in dit type behuizing mag niet zo heet worden.
Ik zou daar beginnen met zoeken.

[ Voor 23% gewijzigd door McFizban op 29-12-2003 21:19 ]

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-08 16:59

FlyEragon

Alien Monkeys

Waarschijnlijk heb je ook een schakelaar (linksbeneden) waarmee je de 2 verschillende speakers kan selecteren. check of die goed staat en of die het wel doet ...

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Daar zit het em zeker niet in aangezien ik met een koptelefoon ook maar 1 kanaal hoor. Dat doet me trouwens vermoeden dat het in de voorversterker zit. Ik ga het spul eens wat verder uit elkaar halen, zodra ik meer zie maak ik weer wat pics.

de betaler vervuilt

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:40

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Probeer eens wat contact cleaner spray op de mechaniek van de volumeknop te spuiten. Laatst was bij mijn oude pioneer ook 1 kant geen geluid meer te horen en nu heb ik weer klank van beide kanten :)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Dat is het toch echt niet, er is ergens iets echt kapot in die versterker, niet een verkeerder schakelaar of rotte volumeknop.

OK, nog twee plaatjes:

Afbeeldingslocatie: http://gais.demon.nl/var2/IMG_1548.jpg

Afbeeldingslocatie: http://gais.demon.nl/var2/IMG_1549.jpg

[ Voor 50% gewijzigd door GA!S op 29-12-2003 21:44 ]

de betaler vervuilt

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://gais.demon.nl/var2/IMG_1549copy.jpg

Het is dus het rechter kanaal, de rode lijn volgt de ingang, door de balance-regelaar en de voortrap(?) in. Hier zie ik nog niets vreemds, signaal is met een multimeter te volgen en wordt niet onderbroken.

de betaler vervuilt

Verwijderd

Welke ic's zitten er op de kleinere koelplaten?

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
NEC
1270H
L8936E

de betaler vervuilt

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:33
Als je kunt zou ik een blokgolf op beide ingangen (rechts en links) steken, en dan met een oscilloscoop linker en rechterkanaal volgen en vergelijken. Als je dat niet hebt, vergelijk dan eerst eens de DC waarden van beide kanalen. Als er een redelijk verschil is, weet je ongeveer waar je moet zoeken...

(veel succes)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Oke , ik gok dat de nec1270 defect is .
Draai deze twee ic eens om en je weet het .
De nec1270 staat voor UPC1270H en zijn de voorversterkers.
Ik zou voor de zekerheid ook alle laagohmige weerstanden eens doormeten.
Bv bij doorverbinding U72 zit een laagohmige metaalfilm weerstandje etc......
De transistoren doormeten is ook geen overbodige luxe.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2003 23:03 ]

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
thanks! Voor vandaag is het mooi geweest, ik ga eens kijken of ik ze een keer om kan solderen. Ik ga morgen eens wat schema's proberen te zoeken, zodra ik wat nieuws heb post ik het weer!

de betaler vervuilt

Verwijderd

McFizban schreef op 29 december 2003 @ 21:16:
Rechts naast de brugcel (vierkante behuizing midden op de grote print, onder de twee grote elco's) zie ik twee transistortjes (to-92 behuizing) waar de print wat donkerder is geworden. Zo'n transistor in dit type behuizing mag niet zo heet worden.
Ik zou daar beginnen met zoeken.
dat hoeft geen defect te zijn mijn broertje had dezelfde amp en zelfde defect. en daar was het voorversterker ic dood.

mijn broertje had dezelfde verkleuring op de print rond die transitoren maar deze waren goed. versterker doet het tot op de dag van vandaag oke.

ik zou eens beginnen met inderdaad die ic`s te swapen en daarna eens kijken of die voorversterker ic makelijk [lees goedkoop] te vervangen is.

Verwijderd

http://www.steveselectronics.com/files/uPC1270H.pdf

Wat is internet toch fijn..............

• DefaultUser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-07-2025
Ik zou beginnen bij de eindtrappen... Spanning meten over de grote witte weerstanden als er geen signaal wordt aangeboden. Moet ongeveer gelijk zijn bij elke weerstand.
lossolderen en doormeten met diode tester van een multimeter.

Het mooie is dat 1 kant het doet en de andere niet. je kan dus mooi spanningen of signalen vergelijken tussen de twee kanalen...

De print is ook redelijk symetrisch opgebouwd, dus dat moet kunnen. :)

Schema zoeken lijkt mij niet nodig (knap als je em kan vinden _/-\o_), zo te zien is dit een redelijk standaard opbouw van een eindtrap...

Ik gebruikte eerder altijd een oude versterker met een zelfgemaakte meetpen op een line-in met daarin een condensator tegen gelijkspanning. Dan kan je ook zonder oscilloscoop het grootste deel doormeten. Dus signaal volgen totdat het terugkomt/wegvalt. :) :P

Als ik maar een beetje kan computeren

Pagina: 1