Toon posts:

Aansluiten digitale camera op PC

Pagina: 1
Acties:
  • 281 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de search gebruikt, maar kwam er echt niet uit.

Ik heb een digitale videocamera gekocht, een JVC GR-DX300e.
Met wat moeite software enzo geinstaleert. Nu kan ik via de bijgeleverde software op me PC opnemen. Probleem is dat de kwaliteit erg slecht is. 30 sec. video 15mb is toch erg weinig. Bij de bijgeleverde programma staan 2 `manieren` hoe de camera aangesloten kan worden. USB en 1394. USB pakt ie wel en kan je daarmee opnemen, maar bij 1394 lukt het niet. Is USB wel de goede optie. Moet toch via firewire aangesloten zijn. Is dat nu wel het geval ????

2de vraag. Als ik het filmpje wil importen om met Movie Maker te bewerken krijg ik een foutmelding. Ook kan ik niet rechtstreekt via Movie maken importeren. Zegt dat er een fout is bij de camera verbinding.

Kan iemand met helpen ??

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-02 16:59

megaleo

Special member

Je moet je cam iig aansluiten via 1394 (firewire).
Usb is daar veels te traag voor.
En ik weet niet hoe die software is die erbij zit. Maar je kunt vast wel ergens instellen met wat voor kwaliteit je wilt opnemen van je cam.
Probeer anders eens een ander bewerkingsprogramma.

Verwijderd

Topicstarter
megaleo schreef op 30 december 2003 @ 12:51:
Je moet je cam iig aansluiten via 1394 (firewire).
Usb is daar veels te traag voor.
En ik weet niet hoe die software is die erbij zit. Maar je kunt vast wel ergens instellen met wat voor kwaliteit je wilt opnemen van je cam.
Probeer anders eens een ander bewerkingsprogramma.
Thnx. Via 1394 pakt ie hem op een of manier helemaal niet. Maar via USB werkt ie gewoon goed. Alleen de kwaliteit waarmee ie opneemt is gewoon slecht en zijn nergens instellingen te vinden om dat te veranderen. Kan het dan zo zijn dat de slechte kwaliteit te verklaren valt omdat ie vis USB gaat en niet via 1394 ?

Verwijderd

Topicstarter
Nog een vraagje. Hoe herken ik uberhoupt of ie via firewire of USB is aangesloten. Heb het kabeltje gewoon gestoken in een standaard gleuf waar zo`n teken met drie pijltjes naar rechts staan. Dat is toch gewoon firewire. Of heb ik hem toch via USB aangesloten ????

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-02 20:01
Verwijderd schreef op 30 december 2003 @ 13:36:
Nog een vraagje. Hoe herken ik uberhoupt of ie via firewire of USB is aangesloten. Heb het kabeltje gewoon gestoken in een standaard gleuf waar zo`n teken met drie pijltjes naar rechts staan. Dat is toch gewoon firewire. Of heb ik hem toch via USB aangesloten ????
Kijk in de handleiding hoe de kabeltjes eruit zien. Het lijkt me dat we je dat niet hoeven uit te leggen.

Als het net zo is als bij sony, betekend het dat je via USB een lagere kwaliteit video krijgt. Erg handig als je een filmpje op cd wilt branden of emailen. Dan hoef je niet zelf te knoeien met comprimeren ed. Bovendien hebben ook meer pc's een USB aansluiting dan firewire, kan je ook nog eens bij vriendjes een filmpje op hun pc zetten.

Via de firewire aansluiting krijg je de volledige kwaliteit. Controleer nog eens of je wel alle drivers en software hebt geïnstalleerd. Neem daarna nog eens een kijkje op de JvC website, die hebben ook nog het eea aan info.

Verwijderd

USB is een rechthoekig, vrij plat, stekkertje, firewire ook, echter aan één kant afgerond en wat dikker als USB.
Hier kun je er wat meer over lezen;
http://www.apple.com/nl/firewire/

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2003 13:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry als ik domme vragen stel, maar wordt hier helemaal gek.

Afbeeldingslocatie: http://groups.msn.com/_Secure/0RgAYAykUiazH6q6wwOtXydXNfQp3J8Gg1YA0l5Q*mxOMw2fkKbrGL81UClMQtE0JprSqLLz2TPiISJEAc0DHf34tU9FWS*mJ7H0v2h0EOHU/DVC00015.JPG?dc=4675453461311500306

Dat is mijn PC, heb de stekker in de bovenste gleuf gestoken. Is dat nou een firewire of een USB aansluiting ??????????????????????????????????

Verwijderd

Dat is USB, als je naar dat linkje bij Apple gaat zie je het firewire sybool op de pagina staan.

Verwijderd

Topicstarter
Oke thnx. Nu nog de aansluitingkabel. Die heb ik bijgekregen toen in de camera kocht. Is dat wel een goede ( firewire ) kabel.
Ik moet dus nu een firewire kaart kopen toch ??? Kan ik die stekker daar wel bij gebruiken ? Of moet ik ook een speciale kabel bijkopen ??

Afbeeldingslocatie: http://groups.msn.com/_Secure/0RgD2AlEUvrb!C*0Hj9exIcm90wJNfUIjN90pAHoQt7h19x7sby4gKroRbcExXv71HQV29fedu8MH6KfSHGumQo3altcj2nU7VqJ2p*PnD8I/KIF_0002.JPG?dc=4675453462650028455

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:22

-ET-

Phone Home

Dat is een USB aansluiting

firewire ziet er zo uit
Afbeeldingslocatie: http://www.greatlink.european-rep.com/images/firewire.jpg

• jevn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Bij veel digitale camera's krijg je leuk een usb kabeltje, maar voor firewire zul je toch nog even naar de winkel moeten.

Die usb kabels is over het algemeen voor foto's op je pc zetten. Kijk even of je een firewire aansluiting op je pc hebt (plaatje hierboven én er is nog een tweede variant). Wanneer je camera via firewire aansluit, wordt deze eigenlijk direct herkend (iig met winXP). Dan kan je ook bv moviemaker gebruiken voor het opnemen

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 12:29
De firewirekabel die hier getoond werd is niet degene die je moet hebben voor je videocamera vermoed ik, meestal hebben die een kleinere aansluiting (4 pins).

Verder idd een firewire kaart kopen en capturen naar DV (Avi), dit is ca. 13Gb per uur. Dat kun je daarna comprimeren naar bijv. MPEG2 (voor DVD's) of Divx.

• tstrik
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Je hebt voor deze camera een 4 punts firewireaansluiting nodig.
De USB kabel die je bij deze camera krijgt is om foto's die gemaakt zijn met de camera er af te halen.
Verder is de USB kabel nodig om de camera te gebruiken als webcam.

Al deze vragen staan in de bijgeleverde Nederlandse gebruiksaanwijzijng, waarvan verwacht wordt dat je deze eerst leest alvorens de camera te gebruiken.

Al deze informatie is ook te vinden op de site van JVC.

Dat de kwaliteit van de film slecht is zal ook wel kloppen als je de USB aansluiting hebt gebruikt om op te nemen, want deze is ook nodig om gebruik te maken van videomail, en die gebruikt niet de hoogste kwaliteit.

Verder is deze camera zeer gemakkelijk in gebruik en het beeld is overdag van zeer goede kwaliteit.

MSI GNB Max-FISR, P4 3,06GHz, MSI Ti4800SE-VTD8X

Verwijderd

Topicstarter
Oke ben al stuk verder. Heb een firewire kaart gekocht en een nieuwe stekker.
Moet ik eerst al de hardware verwijderen en opnieuw via firewire instaleren ?

• tstrik
zit er geen gebruiksaanwijzing bij of zo?
Hierin kan je al je vragen beantwoord krijgen.

[ Voor 37% gewijzigd door tstrik op 30-12-2003 16:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
tstrik schreef op 30 december 2003 @ 16:11:
zit er geen gebruiksaanwijzing bij of zo?
Hierin kan je al je vragen beantwoord krijgen.
Dat was juist het probleem. Niet echt over instalatie, maar meer over bewerken enzo.

Maar het probleem is ( bijna ) opgelost. Firewire aangesloten en kwaliteit is een stuk beter. Dus bedankt iedereen !!!!!

Enigste waar ik nog mee zit te klooien is dat als ik het opneem kwaliteit goed is, maar als ik het daarna bekijk het weer niet goed is. Maar dat moet ik nog ff uitvogelen. Via Movie maker gaat nu ook goed dus ben weer blij

• tstrik
nou ik ben anders nog niet een vraag tegen gekomen die over bewerken gaat.
En al je vragen die je plaatst staan in de gebruiksaanwijzing.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Enigste waar ik nog mee zit te klooien is dat als ik het opneem kwaliteit goed is, maar als ik het daarna bekijk het weer niet goed is.
Ik heb eigenlijk bar weinig verstand van het DV gebeuren, maar IMHO gaan de data gewoon digitaal de PC in precies zoals ze op de tape staan.

• jevn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Houd je er rekenening mee dat als je iets afspeelt op de monitor én op tv, dat de kwaliteit op tv véé'l beter lijkt?

• Bigfoot
Henk007 schreef op 30 december 2003 @ 16:39:
[...]

Ik heb eigenlijk bar weinig verstand van het DV gebeuren, maar IMHO gaan de data gewoon digitaal de PC in precies zoals ze op de tape staan.
Windows Moviemaker heeft de optie om te capturen naar een lagere kwaliteit, bijv. .wmv formaat.

Dit is heel makkelijk maar het is beter om het eerst te capturen naar DV formaat (dus zonder om te zetten) en daarna met een goed programma de stream om te zetten. Ik gebruik Canopus Procoder om om te zetten naar MPEG2 en dit is de beste kwailiteit van alle proggies die ik geprobeerd heb.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, hij slaat ze volgens mij op in MPEG 1 op en niet in DV.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Ik gebruik Canopus Procoder om om te zetten naar MPEG2 en dit is de beste kwailiteit van alle proggies die ik geprobeerd heb.
ProCoder MSRP > $499.00
Ik ga er vanuit dat de TS het hier heeft over hobby gebruik...

Verwijderd

Topicstarter
He he eindelijk. Werd helemaal wappie afgelopen 2 dagen, maar alles werkt nu naar behoren. Ga gewoon via Movie Maker openemen. Dit werkt het makkelijkste lijkt me. Bedankt iedereen voor de hulp _/-\o_

• Bigfoot
Verwijderd schreef op 30 december 2003 @ 17:34:
Hmmm, hij slaat ze volgens mij op in MPEG 1 op en niet in DV.
In de Windows Moviemaker kun je zelf kiezen hoe je het captured. Het aardige is dat ie het realtime ook converteerd. Maar je kunt ook wel bedenken dat het geen goede compressie is, aangezien dat veel en veel langer duurt. Al is het heel acceptabel om een kort internet filmpje mee te maken.
Pagina: 1