hoe weggewerkte kabel aansluiten op surround-speaker

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:52

MrScratch

I am rubber, you are glue

Topicstarter
Ik heb al flink in AV gezocht, maar ik kan niet vinden of wat ik wil proberen nu kwaad kan of niet. Vandaar dat ik hier de vraag stel.

Ik ben dagen beziggeweest om mijn surround-speaker kabels weg te werken. Nu moet ik ze aansluiten, maar 1 kabel is helaas niet gemerkt. Ik weet dus niet welke ader aan de versterkerkant overeenkomt met de ader aan de speaker-kant. Nu kan ik het gewoon op de gok aansluiten, maar ik weet niet of het kwaad kan. Blaas ik dan mijn speaker misschien op? Het betreft een compleet surround systeem, dus versterker en speakers horen bij elkaar.

Het komt dus neer op:

Kan verkeerd aansluiten kabel op versterker fataal zijn?
Hoe kom ik erachter welke ader bij welke ader hoort op een kabel?

Look behind you! A three headed monkey!

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-08 10:42
Ten eerste, het kan geen kwaad als je een speaker op de verkeerde uitgang aansluit, zolang je + op + aan sluit en - op - is er niets aan de hand. Wel zou ik de versterker niet te hard zetten, voor het geval het een speaker met weinig vermogen is. Ten tweede kan je het testen door gewoon een simpele AA batterij te pakken, de speaker aan te sluiten op een willekeurige draad, dan aan de kant van de versterker de twee draaduiteinden (dus de + en - van één speakerkabel) tegen de batterij te houden, uiteraard de + aan de ene kant en de - aan de andere kant.

Ik zie dat het nu een beetje een warrig verhaal is geworden, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:52

MrScratch

I am rubber, you are glue

Topicstarter
thoomie schreef op 29 december 2003 @ 19:46:
Ten eerste, het kan geen kwaad als je een speaker op de verkeerde uitgang aansluit, zolang je + op + aan sluit en - op - is er niets aan de hand. Wel zou ik de versterker niet te hard zetten, voor het geval het een speaker met weinig vermogen is. Ten tweede kan je het testen door gewoon een simpele AA batterij te pakken, de speaker aan te sluiten op een willekeurige draad, dan aan de kant van de versterker de twee draaduiteinden (dus de + en - van één speakerkabel) tegen de batterij te houden, uiteraard de + aan de ene kant en de - aan de andere kant.

Ik zie dat het nu een beetje een warrig verhaal is geworden, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.
Ik vrees dat ik het niet helemaal snap. Aansluiten op het verkeerde kanaal kan dus, daarmee bedoel je waarschijnlijk surround speaker op centerkanaal aansluiten is geen probleem, je hoort alleen het center-geluid door de surround-speaker. Je zegt echter dat belangrijk is dat + op + gaat en - op -. Dat is nu juist het probleem. Als ik aan 1 kant de speaker aansluit, dan weet ik aan de andere kant niet wat nu plus en wat min is.

Je geeft een test met een batterij aan, maar niet hoe ik nu zie welke ader welke is. Kun je het misschien wat gedetailleerder uitleggen? Ik vrees dat ik niet zo snugger ben met polen en dergelijke.

Look behind you! A three headed monkey!

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 17:18

Boekster

Naimoholic

Het maakt niets uit of je je speaker verkeerd aansluit, het klinkt alleen vreemd. Weinig bas, raar stereobeeld. Gebruik je surround maar even als fronts (gewoon even op je receiver als front) en dan muziek erover heen. Klinkt het voor geen meter, dan zit hij verkeerdom. Gewoon proberen, er gaat niets stuk!

Music Addicted

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-08 10:42
Bij, naar mijn weten, alle speakerdraden is er een verschil tussen de ene ader en de andere ader van de draad. Dit zal hoogstwaarschijnlijk bij jou ook wel zo zijn. Ik neem aan dat je aan de speakerkant toch wel een klein stukje draad kan zien? Er moet, zoals eerder gezegd, een onderscheid zijn tussen de ene ader van de draad en de ander. Dus als ik jou was zou ik daar ff naar kijken

• Tco
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-08 14:12

Tco

En anders kun je natuurlijk ook gewoon met een multimeter meten welke uiteinde bij welk begin hoort :) Maar het kan weinig kwaad als ze verkeerd zitten zoals Boekster zei dus gewoon aansluiten en luisteren kan ook.

Verwijderd

met een batterij even testen ! hoe ?? nou de plus en de min van de batterij op de kabel van de versterker, en dan zie je de speaker naar buiten of naar binnen gaan.
zorg dat je het zo aansluit dat ze allemaal naar buiten of naar binnen gaan, dan zit het goed.
het maakt namelijk niet uit welke kant de speaker op gaat voor het geluidsbeeld, maar als er dus verschil inzit de een naa buiten en de andere naar binnen dan worden de bassen en dergelijke en stuk minder.

• Kres817
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-07 19:33
Wat is nou je probleem?

Je weet niet bij welke speaker de kabel hoort ?

Of je weet niet wat de plus en wat de min is ?

Bij een speaker kabel is een ader altijd gekemerkt door middel van een kleurtje of een dun zwart streepje die over een van de ader loopt.

<EDIT>
Je moet gewoon heel goed naar de kabekl kijken en je zult het verschil zien tussen twee aders.

Als je niet meer weet wat de plus en wat de min is kan je ook in de handleiding kijken daar staat het vast in.

[ Voor 32% gewijzigd door Kres817 op 30-12-2003 00:45 ]

Ach ja..........

• mymind*
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-08 22:18

mymind*

A Beautiful Mind

Het testen met een batterij kun je wel doen met een multimeter. Als je aan de ene kant een batterij hangt (en meteen de draden merkt welke aan de + hangt) en de dan aan de andere kant even meet welke de plus is dan zou het wel moeten lukken lijkt me.

Bij gebrek aan een multimeter zou je ook een led kunnen gebruiken, ik noem maar een dwarsstraat.

Ik denk dat je geen echt spreakerdraad gebruikt hebt, anders zou je niet met dit probleem zitten :)

[ Voor 13% gewijzigd door mymind* op 30-12-2003 00:44 ]

Pagina: 1