Toon posts:

Oude laserprinter print rare tekens.

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag heb ik een Star Laserprinter 4 Starscript van iemand gekregen.
Ik heb deze meteen aangesloten op mijn pc (winxp) via een lpt-port.
Nu was ik erg blij het ding deed het nog, maar helaas krijg ik allemaal vreemde tekens. Ik heb gesearched naar google naar eventuele andere drivers, op got en naar relevante topics en in windows verschillende drivers.

In Windows XP zelf kan ik de exacte driver vinden, die standaard in Windows XP zit. Namelijk de driver voor Star Laserprinter 4 Starscript.

Als ik nu bijv een document wil afdrukken van 1 pagina dan komen er wel 8 pagina's uit met rare tekens ipv het gewenste document.

Met de Generic Driver Tekst krijg ik wel de tekst erop, alleen is deze text allemaal in courier. (ik had verschillende lettertypes gekozen op het test doc.)

Wie o wie weet een oplossing voor mij? (Misschien heeft iemand de exact zelfde printer en kan mij op weg helpen?)

• ErHa
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-04-2022

ErHa

(more) RPM equals (more) fun

Zit er op die printer geen self-test pagina functie of zoiets...

als daar ook allemaal vage tekens uit komen weet je van tevoren al dat het niet gaat werken.
Of heb je nog een andere printer geinstalleerd en conflicteren de drivers misschien :?

"When the flag drops, the bullshit stops" by Olav Mol.

Verwijderd

dan heb je de verkeerde driver te pakken.

Installeer de printer eens met de HP laserjet 4 drivers die ook standaard in windows zitten. Dan gaat het waarschijnlijk wel goed.

• DefaultUser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-07-2025
Misschien kan je op de printer een emulatie type selecteren.
Bijvoorbeeld HP Laserjet II of III. of een IBM laser printer. Die driver moet je dan installeren.
Als de generic printer wel goed print, is er met de hardware waarschijnlijk niets aan de hand, denk ik.

Als ik maar een beetje kan computeren

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Het kan ook nog zijn dat de printer default in een afwijkende code-page is ingesteld.
Een test-page zou ook hierover moeten rapporteren.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Topicstarter
ErHa schreef op 29 december 2003 @ 18:52:
Zit er op die printer geen self-test pagina functie of zoiets...

als daar ook allemaal vage tekens uit komen weet je van tevoren al dat het niet gaat werken.
Of heb je nog een andere printer geinstalleerd en conflicteren de drivers misschien :?
De Selftest heb ik ook al geprobeerd, maar ook deze geeft rare tekens. Ook heb ik een andere printer geinstalleerd, dit is namelijk mijn standaard printer de canon bjc3000. Deze werkt gewoon goed.
Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 18:56:
dan heb je de verkeerde driver te pakken.

Installeer de printer eens met de HP laserjet 4 drivers die ook standaard in windows zitten. Dan gaat het waarschijnlijk wel goed.
De HP Laserjet printer driver 4 heb ik nog niet uitgeprobeerd, ik zal het eens proberen straks, alleen heb ik wel de HP Laserjet printer driver 2 geinstalleerd die deed het wel maar zorgde ook voor rare tekens op papier.
DefaultUser schreef op 29 december 2003 @ 19:20:
Misschien kan je op de printer een emulatie type selecteren.
Bijvoorbeeld HP Laserjet II of III. of een IBM laser printer. Die driver moet je dan installeren.
Als de generic printer wel goed print, is er met de hardware waarschijnlijk niets aan de hand, denk ik.
Daar heb je een goed punt, dit ben ik zelf vergeten te vermelden in mn topicstart. Emulatie heb ik ook al geprobeerd. Ik kan kiezen uit Star , Hp laserjet II, Epson FX-850. Deze emulaties heb ik ook geprobeerd, maar allemaal helaas het zelfde resultaat.
mvdejong schreef op 29 december 2003 @ 21:21:
Het kan ook nog zijn dat de printer default in een afwijkende code-page is ingesteld.
Een test-page zou ook hierover moeten rapporteren.
Zelf denk ik ook dat het probleem hier ligt, alleen weet ik dus niet hoe ik dit moet oplossen. Er zijn namelijk wel 30 verschillende codes, die ook hun eigen instellingen hebben. Dus als iemand misschien de betreffende code-page weet, dan zou dat heel mooi zijn :D

• secoh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-02-2025

You are standing in an open field west of a white house, with a boarded front door. There is a small mailbox here.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de handleiding bekeken en heb de standaard instellingen gecontrolleerd en deze stonden allemaal goed. Toen weer opnieuw de hp laserjet IIP geinstalleerd en toen wilde ie op eens wel.

Met deze instellingen werkt het nu, misschien handig voor de mensen die in de toekomst ook dit probleem zouden kunnen krijgen.

Mijn instellingen in de printer:

Emulation: HP LaserJet IIP
Source: R
Number: 1
Symbol: Roman-8
Paper: A4
Paperfeed: Casette Only
Page mode: Full page: Letter/A4
Input buffer: 1k bytes
Interface: PARALLEL

De Pc instellingen:

Papersize: A4
Printer Quality: 300 x 300 dots per inch

Het enige wat het ding soms wil doen is 2 x hetzelfde uitprinten, als ik de opdracht 1 x heb opgegeven. Dit staat ook goed in de printer ingesteld bij copies 1
Pagina: 1