Toon posts:

[WinXP Pro] Ik krijg steeds verschillende bsod's

Pagina: 1
Acties:
  • 228 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,
Ik heb een AMD Athlon XP 2100+ met GForce 4 MX 420 en
Creative Soundblaster Audigi. Ik draai op Win XP Professional.

Deze pc sluit alleen om de haverklap af (zelfs als er niemand achter zit!) en dan krijg ik zon blauw scherm. Ik heb de meldingen opgeschreven:
* IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL 0x24 nv4_mini.sys
* "......................................" 0xD1 ".............."
* "......................................" 0x05 win32k.sys
* PAGE FAULT IN UNPAGED AREA 0X50 NETBT.SYS
En nog een paar bsod's zonder specificatie.
het bestand nv4_mini.sys is iets van men videokaart de drivers zijn up to date en zelfs heb ik die speciale versie van deze site erop.

ik ben al ongeveer een maand bezig met de Knowledge Base van XP aan het doorzoeken en met het doorworstelen van het forum op deze site! Ik heb er dus al het voor mij mogelijk aan gedaan! Ik snap er nu langzamerhand niks meer van en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!!!
ps. ik heb 15 uur lang memtest86 gedraaid en kreeg geen error, dus ik neem aan dat het geen brak geheugen is!

alvast heel erg bedankt!!!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2003 18:11 ]

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 16:51

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Heb je al eens zonder alle overbodige hardware geprobeerd? of andere videokaart?
evt. reinstall XP?
Hoelang heb je dit al, hoelang zit je videokaart er al in? is de hardware configuratie veranderd de laatste tijd?

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

Verwijderd

Topicstarter
Deze cofiguratie heb ik al vanaf dat ik de pc heb gekocht.
dus de videokaart zit er ook al vanaf het begin in. Ik heb de laatste tijd alleen een netwerk aangelegd maar daarvoor had ik het probleem ook al en aan deze pc is niks verandert. windows er opnieuw op heb ik ook al 3 keer gedaan maar na een maandje ofzo begint het hele gezeur weer opnieuw.

Al vanaf dat we deze pc hebben waren er problemen mee. we hebben hem al diverse keren teruggebracht maar het probleem deed zich bij hun niet voor. (Hij herstartte telkens en kwam vaak in een lus, vlak na het opstarten gelijk weer enzovoort) Het is toen opgelost door het updaten van de drivers van onze scanner. De scanner is momenteel niet aangesloten en alle drivers zijn eraf.
Ik weet niet of dit hetzelfde probleem was omdat ik pas tot voor kort de autoreboot functie heb uitgeschakeld. Het is voor mij heel erg lastig om onderdelen tijdelijk te vervangen omdat dit de pc van mijn ouders is.

Nu heb ik net vandaag maar even de drivers voor het beeldscherm
(LG Flatron L1510S) erop gezet maar hier heb ik nu ook spijt van; er staan nu vage strepen, ongeveer 3, door het beeld waardoor letters en afbeeldingen licht vervagen. Heel irritant. Met het menu Tracking - Fase van het beeldscherm kan ik de lijnen verplaatsen maar niet verwijderen. een update vanaf de LG site werkt niet. Dit bevat geen exe bestand of iets dergelijks.

Nou weer een hele hoop info erbij, ik hoop dat iemand mij kan helpen!
alvast bedankt trouwens

Verwijderd

Topicstarter
by the way,

naar mijn weten zit er behalve een modem geen overbodige hardware in. Er staan geen drivers van dit modem geinstalleerd volgens mij. Ik zou het binnenkort met een wat deskundigere vriend van mij proberen :)

• NijntjeRocks

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

een netwerkkaart en geluidskaart etc. zijn 'overbodige' apparaten, het gaat erom dat je systeem stabiel draait met minimale hardware, dus enkel HD, videokaart+monitor zo weinig mogelijk geheugen (maar je geheugen is goed dus dat zal niet nodig zijn) en evt. zonder cd-rom/floppydrive.

'IRQ not less or equal' duid erop dat je IRQ-bronnen niet goed verdeeld worden (not less or equal, zegt al genoeg), je zou eens handmatig irq-adressen kunnen aanpassen. En aangezien je al problemen hebt sinds de aankoop kan het misschien aan je voeding liggen, of heb je teveel apparaten op je pc en kan je voeding het niet aan ofzo (ik doe maar een gooi).

[ Voor 3% gewijzigd door NijntjeRocks op 29-12-2003 19:29 ]

• DefaultUser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-07-2025
Wat zijn de temperaturen van je CPU/mobo?

En hoe zijn de spanningen van je voeding??

Als ik maar een beetje kan computeren

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik neem aan dat ik zonder de overbodige apparaten moet kijken of hij blijft rebooten, en dan steeds een apparaat erbij doen? Mocht een apparaat de veroorzaker blijken wat betekend dit dat? dat hij stuk is ofzow?

Die irq's indelen hoe moet dat?

ehm hier de gegevens (er staan allerlei volt dingen dus ik zeg alles maar:

CPU Temp: 61 graden (celcius)
Systeem temp: 60 graden
Spanningen:
Vcore : 1.74V
+3.3V : 3.28V
+5V : 4.99V
+12V : 12.09V
-12V : -12.36
Vbat : 3.23V
Svsb : 5.53

Nou zag ik laatst bij apparaat beheer een aantal dingen met een vraagteken ervoor bij overige apparaten.
Namelijk: mijn printer HP Deskjet 5500
en aan paar uitgeschakelden met vraagteken: Multimedia-audio controller, PCI simple communications controller en USB controller.
Ik heb men moederbord geupdate maar dat hielp dus niks.

• Exe-cuter
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09-2023
deze BSOD heeft me ook al uuuuuuuuuuuuuuuren en uren stress bezorgd. Oplossing :

- Andere , oudere drivers van Nvidia proberen (want ze maken ze brol de laatste tijd)
- Moederborddrivers updaten (deed al veel BSOD's wegvallen)
- Andere , sterkere voeding (en alle problemen van de baan)

Vooral die voeding heeft voor mij alle problemen weggehaald. Het gebruiken van de nieuwe mobodrivers die pas na enkele maanden beschikbaar waren deed veel af.

• NijntjeRocks

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 22:35:
Oke, ik neem aan dat ik zonder de overbodige apparaten moet kijken of hij blijft rebooten, en dan steeds een apparaat erbij doen?
is idd een goede methode om de veroorzaker te achterhalen.
Mocht een apparaat de veroorzaker blijken wat betekend dit dat? dat hij stuk is ofzow?
Dat kan, hoeft niet, kan gewoon zijn dat het betreffende app. bijv. een irq gebruikt die ook al door een ander app. wordt gebruikt.
Die irq's indelen hoe moet dat?
Kan in je bios, staat wel in de handleiding van je mobo.
ehm hier de gegevens (er staan allerlei volt dingen dus ik zeg alles maar:

CPU Temp: 61 graden (celcius)
Systeem temp: 60 graden
Spanningen:
Vcore : 1.74V
+3.3V : 3.28V
+5V : 4.99V
+12V : 12.09V
-12V : -12.36
Vbat : 3.23V
Svsb : 5.53
Ik neem aan dat je deze gegevens uit je bios plukt?
Ziet er goed uit als ik dat zo zie, die 60 graden kan ook wel, hoewel ik dat zelf wat aan de hoge kant vind. Meestal staan deze waarden in error als ze niet overeenkomen met de standaard waarde, maar dat ligt ook een beetje aan de bios.

Vertel overigens ook eens wat voor voeding je hebt.
Nou zag ik laatst bij apparaat beheer een aantal dingen met een vraagteken ervoor bij overige apparaten.
en aan paar uitgeschakelden met vraagteken: Multimedia-audio controller, PCI simple communications controller en USB controller.
app. die zijn uitgeschakeld maken geen gebruik van je systeembronnen en de comp zal ze beschouwen als niet aanwezig, de kans is dus klein dat het aan een van die app. ligt. De reden dat ze uitstaan kan verschillen van onjuiste drivers tot onvoldoende systeembronnen.

overigens lijkt me dit topic meer thuis te horen in HW...

[ Voor 5% gewijzigd door NijntjeRocks op 30-12-2003 09:38 ]

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:28

momania

iPhone 30! Bam!

NijntjeRocks schreef op 29 december 2003 @ 19:28:
'IRQ not less or equal' duid erop dat je IRQ-bronnen niet goed verdeeld worden (not less or equal, zegt al genoeg),
Als je goed leest zie je dat er IRQL_not_or_etc staat.
Deze melding heeft absoluut niets met je irq's te maken, maar duid meestal op of defecte hardware, of rotte drivers.
Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 22:35:
Heb je wel drivers van je moederbord geinstalleerd? Daar zit nml. vaak je usb ondersteuning op etc..

Drivers zal je iig van alles even goed up to date moeten helpen.

En kijk ook eens hier voor meer info over je BSOD's: Windows XP en 2000 BSOD guide

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

Topicstarter
oke, ik heb al men drivers geinstalleerd. Hij sluit volgens mij nu minder vaak af en ik krijg ook geen bestandsnaam van het bestand wat de error heeft veroorzaakt. Alleen dat irql gezeur en zo'n 0xenzovoort code. Vooral deze: 0xD1 en 0XA
die heb ik inderdaad al in de XP Knowledge Base gezien maar ik ben niet zo'n expert, dus daar snap ik niks van.

en ik heb mijn topic niet expres hier neergezet. dat ging vanzelf en nogmaal ik ben dus niet zo'n expert! Excuses...

Allemaal alvast heel erg bedank voor jullie hulp er komt al verbetering in de zaak!

• NijntjeRocks

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Verwijderd schreef op 30 december 2003 @ 23:18:
*knip*

en ik heb mijn topic niet expres hier neergezet. dat ging vanzelf en nogmaal ik ben dus niet zo'n expert! Excuses...
Welnee, ik veronderstelde onterecht, dat het een irq-probleem was door niet goed te lezen. Zoals je zelf ziet is het meeste opgelost door drivers, dus software :)

Probeer eens te googlen naar die specifieke meldingen, evt in de knowledgebase ctr+f zoeken op de termen, dan zul je ongetwijfeld in een van de twee gevallen meer tegenkomen waar je iets mee kan.

• Exe-cuter
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09-2023
Hoeveel Watt voeding zit er in je pc ? Desnoods draai je je voedingsblok er even uit om te kijken , maar ik ben er voor 90% zeker van dat het aan té zwakke voeding ligt.

[ Voor 3% gewijzigd door Exe-cuter op 30-12-2003 23:49 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

en nogmaal ik ben dus niet zo'n expert!
offtopic:
Misschien is GoT dan niet echt de plaats voor je; dit omdat er toch best wat basiskennis wordt verwacht van Tweakers (en/of in ieder geval het leuk vinden om het eerst zelf te proberen & uit te zoeken, maar dat zit wel goed gezien je topicstart dus negeer dit maar :P )

Trouwens heb ik wat uitroeptekens verwijderd uit je topictitel (beetje schreeuwerig) en zet ik voor de duidelijkheid je OS er even bij :)

Oeh en welkom op GoT!

De Windows XP en 2000 BSOD guide is inderdaad een goed uitgangspunt, ook Hangen en Opstartproblemen troubleshooter kan goed helpen bij bepalen waar het fout gaat.

Alles verwijderen en opnieuw de drivers installeren van de apparaten waar nog een vraagteken bij staat zou ik nog even overwegen of ondertussen een schone installatie van je systeem, dan weet je tenminste dat het niet aan een brak OS ligt. Trek eventueel een tijdje alle overbodige hardware er uit, dan weet je dat die niet het probleem veroorzaken.

Zegt je event log trouwens nog iets raars? Start -> uitvoeren -> eventvwr.msc

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• kered
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-01 11:50
ik heb ingesteld dat m'n bios geen irq's moest toewijzen, en sinds dien heb je die bsod niet meer gehad.

Verwijderd

Topicstarter
oke, een vriend van mij is langsgeweest en die vond 60 graden wat teveel.
we hebben hem nu een halve dag draaien met de kap eraf (dit scheelt 15/20 graden!) en bij bepaalde toepassingen die eerder afsluiten hebben we nu helemaal geen enkele bsod meer gehad. ik laat hem nog even draaien en ga binnenkort een extra ventilator halen. men voeding is het niet want die is 400 watt. ik denk dat het probleem nu opgelost is, zodra hij weer bsod't roep ik jullie hulp weer in!

allemaal heel erg bedankt!!!!
i'm not "FRUSTRATED" anymore! THANKS!!!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Als je toch bezig bent - kijk even of je koeler wel goed op je cpu zit, en of er voldoende pasta aanwezig is :)

Tevens is het slim om meteen 2 casefans te kopen (in- en outtake), moderne cases hebben voor onderaan en achter onder je psu vaak een ophangpunt. Let er wel op hoe je ze monteert uiteraard :)
Pagina: 1