[A7N8X Deluxe] mem of voeding brak?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:10
Hallo,

Ik heb het volgende probleem met mijn comp: bij een FSB van 185 krijg ik bij 3dmark01 en 3dmark03 bij de eerste of tweede test een BSOD. Ik heb dit getest met alle mogelijke voltages (cpu: tot max 1,80V mem:tot max 2,8V), maar dit levert geen verschil op. Zoeken op GOT leverde veel hits op, maar niet bruikbaars.

Mijn systeem:

Een gelockte AMD Athlon XP 2800+ (Barton, FSB 333)
Spire Whisperrock IV koeler
A7N8X Deluxe rev. 2.0
2 x 256 MB Twinmos pc3200
High power (= merk) voeding van 300 W
XFX GF4 Ti4200
2 maxtor harde schijven (40 GB en 80 GB)
cd-rom
brander
floppy
1 casefan
externe apparatuur: scanner en printer

zie voor meer info over de voeding: http://www.highpowersupply.com/product-ps-hpc300202.htm

Mijn videokaart is normaal overgeklokt, maar voor de tests hieronder op de standaard snelheid gezet.

Mijn eerste gedachte was dat de BSOD kwamen doordat de CPU of het geheugen het niet aankon en daarom heb ik de opstelling (MP 12,5 en FSB 185) getest met:

- CPU burn-in van Sisoft Sandra (incl mem-belasting). Dit ging zonder problemen.
- Prime95: 2 uur zonder problemen

Vervolgens met een FSB van 166 memtest laten lopen. Dit ging 20 cycles zonder fouten.

Ik vermoed dat het mijn voeding is, daarom heb ik de comp getest met op vier verschillende manieren:

Test 1: met onnodige hardware en zonder overklok

Idle Stressed
+12 V 12,224 13,352
+5 V 4,865 4,811
+3,3 3,248 3,323
VCore 1,664 1,664
CPU temp 38 41
MB temp 28 30

Test 2: met onnodige hardware en met overklok

Idle Stressed
+12 V 12,352 12,608- 12,480
+5 V 4,784 4,730-4,977
+3,3 3,322 3,248
VCore 1,808 1,808
CPU temp 43 48
MB temp 28 30

Test 3: zonder onnodige hardware en met overklok

Idle Stressed
+12 V 12,416 12,544
+5 V 4,784 4,703
+3,3 3,232 3,232
VCore 1,808 1,808
CPU temp 45 50
MB temp 28 30

Test 4: zonder onnodige hardware en zonder overklok

Idle Stressed
+12 V 12,224 12,416
+5 V 4,838 4,784
+3,3 3,248 3,248
VCore 1,664 1,664
CPU temp 38 41
MB temp 28 30

Alle tests zijn met de zijkant van mijn case open.
Zonder onnodige hardware: 2 harde schijf, beide cd-romstations, casefan en alle externe apparatuur staan uit/zijn verwijderd
Met overklok: MP 12,5 en FSB 185

Enkele opmerkingen:

De FSB staat hier op 185, maar voor 175 geldt hetzelfde.

Nadat ik de FSB op 185 heb gezet krijg ik de melding bij het opstarten: Failed memory test.

Met een normale FSB heb ik geen problemen met 3dmark01 of 3dmark03.
De timing van het geheugen heb ik niet veranderd, dit omdat ze op 400 mhz zonder problemen zouden moeten kunnen lopen.

Mijn vragen zijn:

Is mijn systeem instabiel door de voeding (mn. de fluctuaties bij test 3 wijzen erop)? Of kan het ook komen door het geheugen?!?

Heeft het zin om memtest met een FSB van 185 uit te voeren of is het genoeg om hem alleen bij 166 uit te voeren?

Heeft er iemand in Nijmegen een zwaardere voeding waarmee ik het een en ander kan proberen?

Zijn er nog andere dingen/progs die ik kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
In principe zou je geheugen het gemakkelijk af moeten kunnen als het tenminste op te timings draait die spd aangeeft. Strakker moet in de meeste gevallen ook nog wel kunnen, maar dat is een beetje afhankelijk van wat voor chippies erop zitten.

Hoogstwaarschijnlijk is het inderdaad je voeding die de zaak instabiel maakt. De voltages die ik zie in test 3 en test 2 stressed zijn erg aan de lage kant. Vooral je 5V bedoel ik dan. Daar mag een marge van 5% op zitten, wat inhoud dat ie minimaal toch wel zo'n 4.75V moet zijn. Met minder spanning kan het zijn dat de condensatoren op het bord niet voldoende worden opgeladen, en dus af en toe niet op tijd weer stroom vrij kunnen geven, wat resulteert in een instabiel systeem.
Ook je 3.3V is wat aan de lage kant. Dit voltage wordt o.a. gebruikt voor de chipset en wordt op de agp poort gezet, maar hier zou je nog geen last van moeten hebben.

Het heeft zeker zin om ook bij 185 fsb memtest te draaien. In jouw geval zal het denk ik fouten gaan opleveren, omdat de 5V gewoon niet voldoende is in een overgeklokte situatie. De a7n8x haalt het voltage voor het geheugen van de 5V lijn af.
In een normale situatie kun je met memtest kijken tot hoever je geheugen stabiel is. Zeker als je dadelijk boven de 200 mocht komen kan het wel eens zijn dat je fouten gaat krijgen doordat het geheugen het dan niet meer aankan. (Valt op te lossen door meer spanning erop, of lossere timings).

Er zal vast wel iemand in Nijmegen een zwaardere voeding hebben, alleen kom ik daar zelf niet vandaan :P, wat je ook kan doen is ff een nieuwe zwaardere voeding halen bij een computerzaak. Bevalt ie niet dan kun je 'm altijd binnen zoveel dagen ruilen.

Wat ook nog wel eens wil helpen voor dat System failed memory test het uizetten van het leuke scherm bij het booten. Ook het uitzetten van het stemmetje wil nog wel eens helpen. Ik heb 't zelf wel eens ooit meegemaakt dat ie met die 2 dingen uit wel wou booten, terwijl ie dat daarvoor niet deed.

mooie startpost verder _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik gok erop dat het bios instellingen zijn:

heb je wel je AGP op 66mhz gezet?
heb je wel mem op 100%?
probeer eens met 11-5-3-2.5 timings?

loop ff zorgvuldig je settings door ik heb het ook wel eens gehad dat me systeem vet onstabiel omdat ik een klein dingetje was vergeten (kijk je erg gauw overheen).

voeding:
voeding ligt het denk ik niet aan omdat je geen radeon hebt en ook geen hoge voltages door je cpu duwt... 300watts voldoen meestal prima, maar rond de 2v vcore zijn ze niet te harden..

Geheugen:
prima geheugen dat, al zijn de twinmos chipjes stukken minder dan de bh-5jes van winbond maar tot 200FSB moeten ze allebij ZEKER onder strakke timings kunnen functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
even een quote van de site van die voeding:
Recommend by AMD for AthlonTM XP systems up to 2000+
Ik denk niet dat deze voeding 't lang vol gaat houden met die 2800+. Ik heb zelf ook ooit een noname 350W voeding gehad, maar die hield er op een gegeven moment mee op, omdat ie 't gewoon niet aankon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan ff niet ontdekken of je op 166MHz ook deze problemen hebt...

Verder lijkt het op de voeding, maar met 100% zekerheid valt het niet te zeggen. Ik kan ook niet ontdekken welke timings je gebruikt. De Twinmos van tegenwoordig wil niet op ras2cas 2, dus als je die op 2 heb dan kan dat het zijn, maar dan zou prime ook fouten moeten geven na een tijdje.

Een ding staat iig vast..die voeding is te licht voor dat systeem.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2003 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:10
@YoupY:

de system failed memory test heb ik al uitstaan. Doe ik dit niet dan crasht de computer bij het rebooten (nadat ik de FSB in de settings heb veranderd).

Boven een FSB van 200 zal ik niet komen ivm met de gelockte MP. Dit zou betekenen dat mijn Barton 2500 mhz moet draaien. Dit is niet haalbaar met mijn cpu-koeler.

Ik zal memtest eens laten lopen bij een FSB van 185. Jammer dat ik bij fouten nog niet zeker weet of het mijn geheugen is of mijn voeding.

@DaWanz:

De AGP staat op auto, dus dat moet goed zijn.

Mijn vraag is juist kan het mijn mem zijn.

ik kan mijn mem wel op 11-5-3-2.5 zetten, maar dat is niet de bedoeling van dit geheugen. En ik heb hem al een keer op 3-4-4-7 gezet, dit loste de problemen niet op.

@Serenity:

Met een FSB van 166 heb ik geen problemen. Geen vastlopers, alle benchmarks en burn-in-wizard draaien zonder problemen.

edit: mijn mem is cas 2,5, de preciese getallen weet ik niet uit mijn hoofd (2,5-3-3-? dacht ik)

Ik had al gelezen dat mijn voeding maar tot 2000+ ging -> nog een bewiijs dat het mijn voeding is.

Ik hoop dat er zich nog een Nijmegenaar meld... Ben een beetje door mijn budget heen en wel testen of het echt daaraan ligt, voordat ik een nieuwe koop.

[ Voor 9% gewijzigd door L.N. op 29-12-2003 21:52 ]

Pagina: 1