XMMS & Gekraak in Slack 9.1

Pagina: 1
Acties:

• roan
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hallo, kheb een probleempje. Als ik 192KBPS MP3tjes afspeel in XMMS gaan deze na enkele minuten kraakgeluiden maken... Andere mediaplayers (Noatun bijvoorbeeld) hebben dit probleem niet. Is er hier iemand die dit probleem kent of enig idee heeft hoe ik dat kan oplossen?
Ik zie trouwens wel bij de instellingen van XMMS staan dat de output via OSS emulatie gaat? Kan het hier aan liggen? Ik heb dit op beide Slackware 9.1 systemen en ze hebben beide een VIA onboard geluidskaart...

Bedankt :)

Oja, ik draai

Laptop met het probleem:
Slackware 9.1
Kernel 2.4.22
Intel 82801DB-ICH4 (Chipset?)
VIA Technologies VIA1612A

PC met het probleem:
Slackware 9.1
Kernel 2.4.22
VIA 82C686A/B rev50
Analog Devices AD1885

[ Voor 20% gewijzigd door roan op 29-12-2003 17:21 ]

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-02 09:20
Je kunt het in ieder geval proberen of hebt met de ALSA output plugin beter gaat, volgens mij kun je die gewoon downloaden van www.xmms.org

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• roan
  • Niet online
Deze staat standaard in XMMS geinstalleerd, maar als ik die selecteer geeft XMMS aan:

Please check that:
1. You have selected the correct output plugin
2. No other programs is blocking the soundcart
3. Your soundcart is configured properly

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-02 09:20
hmm.. Dan moet je OSS emulatie uitzetten en native ALSA gaan gebruiken (ook voor al je andere programma's)

Is misschien een beetje een grote stap alleen om XMMS aan de praat te krijgen, maar (native) ALSA is sowieso beter (voor mij iig)

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• roan
  • Niet online
Oke, dat klinkt erug logisch (ook omdat alsa standaard in de 2.6 kernel zit :))
Maar het probleem is, ik kan XMMS niet via alsa (zonder dat oss emulatie) laten draaien... Dan krijg ik dus de melding die ik hierboven zei.
En voor zo ver als ik kan zien, kan ik in bijvoorbeeld noatun, cd payer en totem niet instellen welke output plugin die gebruikt... Maargoed :)
Nog ideeen?

Of moet ik dan kernel compilen zonder OSS ofsow??

[ Voor 8% gewijzigd door roan op 29-12-2003 17:40 ]

• Sanderfox
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-11-2025
Ja, je moet kiezen, of OSS of ALSA. Die twee gaan niet echt goed samen nl.
Nou moet je natuurlijk voor ALSA gaan :)

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
oss-emulatie moet geen probleem zijn. Bij mij werkt de oss-emulatie van alsa beter dan de alsa output zelf wat xmms betreft. De alsa heeft problemen met een andere samplerate (bijv. 22khz). Is het trouwens altijd krakend of alleen als je wat anders aan het doen bent? Bijv. internetten e.d. In dat geval kan je het waarschijnlijk behelpen door xmms setuid root te draaien (chmod u+s /usr/bin/xmms en bij de options "use realtime priority ehen available" te kiezen). Ik denk dat een onboard geluidskaart sneller last krijgt van pieken in cpugebruik.

[ Voor 34% gewijzigd door sampoo op 30-12-2003 03:36 ]

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-02 09:40

Valium

- rustig maar -

Bij mij heeft het vergroten van de uitvoer-buffer het gekraak verholpen. Overigens gebruik ik ALSA en geen OSS.

Kijk ook eens of er misschien geen IRQ-probleem zou kunnen zijn. Misschien heeft die geluidschip van jou wel een eigen IRQ nodig.
(je kunt je IRQ checken in /proc/interrupts)

• roan
  • Niet online
Het gekraak is alleen bij een 192kbps en 44khz, andere formaten geven geen problemen. Een IRQ conflict is het probleem iig niet, maar wat betreft die buffer, daar ga ik 's fftjes naar kijken :)

Voorderest gebruik ik ook gewoon alsa (ik zou niet eens weten hoe ik oss moet instellen :P), alleen xmms gebruikt volgens mij standaard oss emulatie...
Alleen het rare is dan nog dat xmms alleen via die emulatie kan spelen, via alsa-output geeft ie een error aan.
Pagina: 1