Radeon 9800 PRO: Crash + Gloeiend heet

Pagina: 1
Acties:

• Ajunne
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-09-2025
Dag mensen

Ik heb nu al sinds 4 maanden een PowerColor Radeon 9800 PRO (128 meg) en tot een paar dagen geleden nooit geen enkele problemen mee gehad. Alle versies van de catalyst werkten, AGP 8X, Fast Writes, Write Combining, liep als een tiet.

Nu sinds een paar dagen geleden dus gaat alles na een uur of 3-4 redelijk de mist in: eerst wat artefacts, beeldscherm valt uit, geluid blijft nog wel doorgaan maar toch niet 100% en de kaart is daarna gloeiend heet. De fan draait wel nog. Resetten is noodzakelijk, daarna werkt ie weer maar soms blijven er zelfs in windows nog wat artefacts over bij het booten. Daarna gebeurt het na een tijdje weer.

Probleem gebeurt zowel in games (nu heb ik de laatste paar dagen bijna niks anders meer gedaan als gamen) en ook in windows.

Vanalles al geprobeerd: AGP op 4X zetten (in de bios), fastwrites uit, write combining uit, VPU recover uit, oudere drivers geinstalleerd, kast open gelaten, ... probleem blijft.

iemand een idee of zal ik maar meteen terug naar de winkel crossen?

• tweakduke
  • Laatst online: 22:24

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Had een maat van me ook.

Kaart was niet helemaal goed en maakte het zichzelf wat te heet.

Naar de winkel crossen, kun je zo een nieuwe krijgen.

Tweakers Discord

Verwijderd

heb je h'm overgeclockt?

• Ajunne
vergeten erbij te zeggen: kaart is nooit overclocked geweest

• Smattie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-09-2024
Kennis van ook gehad maar die heeft er een Zalman passief cooling op laten zetten en heeft nu 1 geen lawaai 2 niet meer zo warm.

Verwijderd

Probeer eens met de kast open en er een extra fan op te zetten. Je zegt zelf al dat de kaart ontzettend heet wordt. Hierdoor krijg je artifacts en crashes. Gewoon terug naar de winkel gaan en een nieuwe vragen.

• Ajunne
Dat was ik zowiezo al van plan, eerst eens naar de winkel, proberen een nieuwe te scoren, als ze daar omwille van weet ik wat voor reden dwarsliggen, dan wilde ik zo'n Zalman koelsysteem met heatpipes gaan halen en zo'n kleine Zalman fan erop. Zou toch voldoende moeten koelen denk ik.

Persoonlijk verdenk ik de koeler, die zat er vanaf het begin af redelijk losjes op en misschien is die nu niet meer 100% vast ofzo...

Verwijderd

doet je fan op je kaart t nog?
ik heb zo hier en daar gelezen dat die dingen op de
9800 pro bij bosjes toedeledokie zeggen...
ik zou lekker naar de winkel gaan en hun maar uit laten zoeken O-)

• Smattie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-09-2024
Gewoon een nieuwe halen + meteen een Zalman erop en klaar is kees!! 8)

• Ajunne
<snip>kast open gelaten</snip>

<snip2>De fan draait wel nog.</snip2>

• Hazuki
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 19:02

Hazuki

On my Suzuki

Probeer eerst eens of een beetje nieuwe koelpasta het oplost. Sommige Radeon's maken nl. geen goed contact met de koeler vanwege de spacerring die onder de heatsink zit. Ik heb die er zelf maar helemaa afgehaald.

Koekie?

• Dubbeldrank
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Wat is nu eigenlijk een goed alternatief voor die standaard koeler, dan heb ik het dus over actieve koeling. Wie levert er kant en klaar oplossingen ?

-edit-
Dus geen heatpipe oplossing.

[ Voor 12% gewijzigd door Dubbeldrank op 29-12-2003 17:24 . Reden: Aanvulling ]

It takes one to know one...

Verwijderd

De zalman koelblokken. Bij een radeon 9800 pro moet er zowieso de optionele fan bij geinstalleerd worden. Heb ik ook gedaan op mijn sapphire en de fan op 5 V. Ding loopt als een tiet.

• Ajunne
Ik zal eerst maar wachten met de koeler eraf te slopen totdat ik in de winkel ben geweest anders garantie foetsie

Persoonlijk dacht ik aan deze: http://www.zalman.co.kr/english/product/ZM80C-HP.htm

80mm fan is niet absoluut nodig op een 9800 Pro, maar wel aangeraden volgens hun

• Hazuki

Hazuki

On my Suzuki

Ik zal eerst maar wachten met de koeler eraf te slopen totdat ik in de winkel ben geweest anders garantie foetsie
Als je het normaal doet niet hoor. Makkelijkste is met z'n 2en, de een knijpt die pinnetjes dicht met een tangetje en de ander trekt ze er doorheen met een ander tangetje. Heatsink eraf, nieuwe thermal paste (AS3 zorgde voor een overclock van 12MHz extra bij mij, en zonder spacer ging ie nog 10MHz hoger), koeler terug, pinnetjes er weer door en klaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Hazuki op 29-12-2003 17:40 ]

Koekie?

Verwijderd

En trouwens, zo'n kaart kan nog aardig wat hebben. Even geleden heeft mijn broertje mijn pc met radeon 9700pro "geleend" voor een lanparty en binnenin de ruimte was het ook snikheet (geen (fatsoenlijke) ventilatie). Ik heb letterlijk mijn linkerwijsvinger verbrand toen ik even aan het ijzertje wilde voelen hoe warm de kaart was :)

• Hazuki

Hazuki

On my Suzuki

Ja zo'n kaart kan idd aardig wat hebben... maar die van de TS wordt toch echt té heet, vandaar de artifacts ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Hazuki op 29-12-2003 21:04 ]

Koekie?

• Bliep
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-08 23:39
Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 21:02:
En trouwens, zo'n kaart kan nog aardig wat hebben. Even geleden heeft mijn broertje mijn pc met radeon 9700pro "geleend" voor een lanparty en binnenin de ruimte was het ook snikheet (geen (fatsoenlijke) ventilatie). Ik heb letterlijk mijn linkerwijsvinger verbrand toen ik even aan het ijzertje wilde voelen hoe warm de kaart was :)
Mwah lijkt me niet lekker voor je broertjes pc :) Radeon's worden over het algemeen wel warm, maar zo warm niet...

@ TS, gewoon naar de winkel, defect.
Ook bij je volgende kaart zou ik geen andere koeler erop zetten, aangezien je niet overklokt win je er nix mee, met nieuwe koeling. Je verliest alleen je garantie.

offtopic:
Wie dit leest heeft goede ogen :p /me heeft goede ogen :)

Verwijderd

Ik vermoed dat de spacer-ring zorgt voor een gat tussen de gpu en koeler dat koelprut niet goed kan opvangen. Het verwijderen van aleen de ring zorgde bij mij voor een duidelijk hogere overclock en werd ineens het koellichaam een stuk warmer. Ofwel het koelblok maakt duidelijk beter contact.

• Hazuki

Hazuki

On my Suzuki

He spuit 11 :P

Koekie?

Verwijderd

ik las ergens dat cat 3.8 problemen met hitte kan geven en dat kaarten doorbranden.
Pagina: 1