Toon posts:

soundblaster emuleren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is er iemand die weet heeft of het lukt om een soundblaster te emuleren ofzo in een dos-box onder win2k?
't zou nl. leuk zijn om de oude dos-games nog eens te kunnen spelen. Maar ik vroeg me af hoe het zat met geluid. Velen van deze games kunnen met een soundblaster-kaart overweg, maar dan moet je de dos-drivers laden, niet? En eigenlijk heb ik een Via AC97 geluidskaart, dus een soort van emulatie in dos-modus zou leuk zijn. Of heb ik hier een verkeerd zicht op?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

je moet ff in de Autoexec.nt en Config.nt zetten wat je normaal in de Autoexec.bat en Config.sys van DOS zou zetten.
dus je moet de driver starten, en het Set Blaster= commando er in zetten, zodat de spellen naar de goede IRQ zoeken.
dat is iig de theorie.
helaas gebeurt het maar altevaak dat Win2K en XP virtuele IRQ's maken, waardoor je soundkaart bijvoorbeeld op IRQ22 zit.
onder DOS bestaat dat IRQ niet, en je spellen zullen de soundkaart dan ook niet zien.

in geval van de virtuele IRQ heb je ook het probleem dat Win2K en WinXP geen wijzigingen toelaten aan de IRQ's (je kan niet kiezen voor handmatige config, zoals in Win9X)
dus je zal dan gewoon een multibootsysteem moeten maken, DOS en Windows.
als je dan oude DOS games wil spelen, boot je gewoon naar DOS.

[ Voor 26% gewijzigd door McKaamos op 29-12-2003 16:58 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Ik zelf gebruik VDMSound voor geluid bij oude DOS spellen. Werkt simpel, alleen zou het wat meer kanalen mogen emuleren.
Hier te vinden bijna onderaan: http://www.dosgames.com/essential.php

Verwijderd

Topicstarter
VDMSound werk echt leuk! bedankt voor de tip, en laat die dos-nostalgie nog maar eens zegevieren :-)