moeilijke beslissing, monopod of tripod voor mn z1

Pagina: 1
Acties:

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-02 13:04
ik kan maar niet beslissen ofwel koop ik een tripod ofwel een monopod

nu zit het als volgt, ik vertrek 15 januari op safari en wil dus tegen die tijd mn keuze gemaakt hebben
ofwel koop ik een monopod, handig om in die jeep te plaatsen want een tripod gaat er naar tschijnt echt niet in, neemt teveel plaats
een beanbag ga ik ook niet gebruiken dat is al zeker uitgesloten
dus ofwel die monopod, ideaal voor wanneer ik mn 10x zoom gebruik
ofwel kies ik voor een tripod, wat dan wel heel onhandig is voor in die jeep te plaatsen maar waarmee ik dan misschien achteraf meer plezier zal aan beleven, omdat ik hem kan gebruiken om zonsondergangen te trekken.enz.. bovendien is deze ook stabieler dan een monopod

graag jullie reacties zodat ik de knoop kan doorhakken

groeten

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-02 15:33

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Ik heb net een tripod voor kerst gekregen en ik ben er erg bij mee. Het ding weegt 500 gram en is tot een zeer klein formaat in te klappen, het wordt dan zo klein als een anderhalve liter pak melk. Is dat nog te groot?

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:02

samo

yo/wassup

Zo'n tripod heeft ook meer ruimte nodig om te staan natuurlijk.... een monopod kan je desnoods nog op je schoen zetten (of het aan te raden is is wat anders).
Verder is een monopod sneller op te zetten en beweegelijker, wat ook handig kan zijn bij richten.
Een tripod is natuurlijk weer handiger als je met langere sluitertijden werkt, of als je lang moet richten...

denk ik toch

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• skank
Tukk schreef op 29 december 2003 @ 16:45:
Ik heb net een tripod voor kerst gekregen en ik ben er erg bij mee. Het ding weegt 500 gram en is tot een zeer klein formaat in te klappen, het wordt dan zo klein als een anderhalve liter pak melk. Is dat nog te groot?
het is inderdaad de bedoeling dat ik dan die tripod uitzet in de jeep, en dit zou echter teveel plaats innemen
maar idd een tripod is dan wel beter voor bv zonsondergangen en lange sluitertijden,
de vraag is ook
is dat dan wel de moeite om een monopod te kopen voor enkel die ene reis... en kan ik op 10x zoom niet uit de hand trekken want licht zal er toch genoeg zijn veronderstel ik op safari..

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

skank schreef op 29 december 2003 @ 16:56:
[...]

het is inderdaad de bedoeling dat ik dan die tripod uitzet in de jeep, en dit zou echter teveel plaats innemen
maar idd een tripod is dan wel beter voor bv zonsondergangen en lange sluitertijden,
de vraag is ook
is dat dan wel de moeite om een monopod te kopen voor enkel die ene reis... en kan ik op 10x zoom niet uit de hand trekken want licht zal er toch genoeg zijn veronderstel ik op safari..
Je kan een tripod als monopod gebruiken, wel een beetje brede monopod, maar als je hem niet uitklapt staan de poten naast elkaar.

Ik ben zelf twee keer op safari geweest, ja er is genoeg licht, maar als je zonsonderdgang wil fotograferen heb je echt een mono-/tripod nodig. De avond valt daar echt heel erg snel. Van licht, via zonsonderdgan naar donker duurt iets van een kwartiertje.

Daarentegen, wat zijn de kosten van een monopod (als je die toch liever wil hebben voor deze reis) t.o.v. zo'n safari?

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• skank
dit lees ik hier juist op een ander forum:

"Er bestaan ook tripods waar je de (telescopische) middenkolom kan verwijderen om deze als monopod te gebruiken...misschien is dat iets voor jou "

weet er iemand hier meer over? duur?

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-02 17:09

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Ik zou dan gaan voor een goede tripod.
Want zoals gezegt is deze ook ingeklapt, of een klein beetje uitgeklapt te gebruiken.
Een monopod heb je denk ik niet genoeg aan bij vermindere lichtomstandigheden.

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
skank schreef op 29 december 2003 @ 17:16:
dit lees ik hier juist op een ander forum:

"Er bestaan ook tripods waar je de (telescopische) middenkolom kan verwijderen om deze als monopod te gebruiken...misschien is dat iets voor jou "

weet er iemand hier meer over? duur?
Als je alleen die telescopische middenkolom al überhaupt los kan halen, dan is 'ie als monopod wel erg kort. Ik zou voor een lichte tripod gaan, die je ingeklapt gewoon als monopod kan gebruiken. Dus vooral de lichtere, kleinere modellen, waarmee je ingeklapt dus niet 15x15cm vloeroppervlak inneemt.

Dan moet het er wel één zijn die je in dichtgeklapte stand kunt vastzetten, maar anders doe je er gewoon een riempje om.
Ik bedenk me net dat het natuurlijk ook werkt door van een dichtgeklapte tripod gewoon maar één poot uit te schuiven. Dan heb je ook een monopod. Dat deze niet 100% in balans is maakt imho niet uit. Een monopod is NOOIT in balans.

Ooit een monopod gezien die zonder hulp kon blijven staan? :*)

Punctuality is the politeness of kings

Verwijderd

Hmm beetje offtopic, maar misschien dat hier mensen zitten die het weten.

Iemand enig id van een site waar je paar van die dingen kunt bekijken en beetje prijzen vergelijken O+

• ravw
  • Laatst online: 07:23
Verwijderd schreef op 30 december 2003 @ 03:23:
Hmm beetje offtopic, maar misschien dat hier mensen zitten die het weten.

Iemand enig id van een site waar je paar van die dingen kunt bekijken en beetje prijzen vergelijken O+
Ik zou zeggen ge even naar

http://images.google.nl/w...=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nl

En zoek het op.
Zo heb ik het ook gedaan.

Je moet een beetje rekenen op plus\min 40 Euro's

Ik zit er aan te denken om er ook even een Monopod bij te kopen.
Zelf heb ik al een tripod.

Maar die monopod lijk me wel een stuk makkelijker in gebruik.

[ Voor 6% gewijzigd door ravw op 30-12-2003 03:56 ]

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

• skank
ik ga toch voor een monopod gaan denk ik, maar welkeen :(
waar moet ik vooral op letten?

• maker_f
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-06-2025
Denk eraan dat een jeep met draaiende motor altijd een beetje trilt. Misschien wel net genoeg om een foto te laten mislukken.

• skank
maker_f schreef op 30 december 2003 @ 11:05:
Denk eraan dat een jeep met draaiende motor altijd een beetje trilt. Misschien wel net genoeg om een foto te laten mislukken.
die jeep moet zn motor maar uitzetten, daar had ik al aan gedacht

• ravw
  • Laatst online: 07:23
skank schreef op 30 december 2003 @ 12:19:
[...]

die jeep moet zn motor maar uitzetten, daar had ik al aan gedacht
Lijkt me geen pretje voor de motor om dat ding om de 2 min op te starten.
Zeker niet als het erg warm is.

Maar ik hoop als je geweest ben dat je de PIC hier persoonlijk post

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Blackhole schreef op 30 december 2003 @ 12:45:
[...]

Lijkt me geen pretje voor de motor om dat ding om de 2 min op te starten.
Zeker niet als het erg warm is.

Maar ik hoop als je geweest ben dat je de PIC hier persoonlijk post
De pics wil ik ook zien, ja. ;)

Als je op safari bent rijd je soms meer dan een half uur ergens heen om daar dan weer een 10 minuten stil te staan.

Er zijn niet zoveel leeuwen/olifanten/panters dat het er helemaal vol zit met dieren. Alleen Gnoe's en zebra's, die zie je echt continu. Wat ik wil zeggen is dat de jeep makkelijk zijn motor kan afzetten.

• skank
de pics gaan hier zeker en vast komen te staan
niet alle 500 maar toch veel :)
Pagina: 1