Toon posts:

[RPM-build] Andere compressie dan 'gzip -9'

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn persoonlijke voorkeur bij het maken van een RPM gaat uit naar bzip2 compressie, aangezien dit behoorlijk compacter is als gzip. Het bronbestand waar ik vanuit ga is 1091185 bytes groot in bzip2 formaat (.tar.bz2). Ter vergelijking: het brondbestand in gzip formaat (.tar.gz) wordt 1833218 bytes. Dit kan dus behoorlijke bandbreedte schelen bij de distributie. Beide bronbestanden zijn gemaakt met de '-9' optie.

Het maken van de RPM (rpm -ba programma.spec) verloopt verder zonder errors, welk bronbestand ik in de .spec ook aangeef. Tijdens het maken van de RPM wordt overigens niet gecompileerd. Het RPM bestand is in beide gevallen ongeveer 1850000 bytes groot. Hierbij is dus duidelijk in beide gevallen gebruik gemaakt van de 'gzip -9' procedure. Dit is volgens alle documentatie die ik heb kunnen vinden namelijk de standaard optie.

Hoe kan ik forceren dat de RPM gecomprimeerd wordt met behulp van de 'bzip2 -9' methode?

Verwijderd

Source RPM? Je moet dan als source bestand in de .spec file een .bz2 bestand aanduiden. Autotools kan je dan bzip2 packages laten maken. Hoe dat moet, wist ik ooit maar ben ik helaas vergeten (make dist_bzip2 ofzo, zie de autotools manuals op http://gnu.org/).

Verwijderd

Topicstarter
Source RPM?
Het zijn wat PHP-scriptjes voor een specifieke distro. Install en werken :*) (noarch)
Je moet dan als source bestand in de .spec file een .bz2 bestand aanduiden.
Dat had ik al gevonden en dat werkt gelukkig wel. Heb ik overigens ook aangegeven in de openingspost.
Autotools kan je dan bzip2 packages laten maken. Hoe dat moet, wist ik ooit maar ben ik helaas vergeten (make dist_bzip2 ofzo, zie de autotools manuals op http://gnu.org/).
Die pagina doet het helaas even niet. Ik zal van de week even een kijkje gaan nemen.

Edit: met www ervoor werkt het wel |:(

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2003 17:08 . Reden: Zie edit ]

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Als je automake gebruikt (en dat doe je toch? ;) ) kan je in de automake init aangeven dat je bzip2 distributies wilt hebben. Hoe dit dan weer doorwerkt in RPM weet ik niet, maar misschien heb je er wat aan.

code:
1
AM_INIT_AUTOMAKE([dist-bzip2])

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Topicstarter
mbravenboer schreef op 29 december 2003 @ 17:25:
Als je automake gebruikt (en dat doe je toch? ;) ) kan je in de automake init aangeven dat je bzip2 distributies wilt hebben. Hoe dit dan weer doorwerkt in RPM weet ik niet, maar misschien heb je er wat aan.
Wordt automake niet alleen gebruikt als er wordt gecompileerd? Dat gebeurt namelijk niet...

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
NiGhTsPiRiT: Wordt automake niet alleen gebruikt als er wordt gecompileerd? Dat gebeurt namelijk niet...
Nee: Automake helpt ook bij het installeren, maken van distributies, checken enz. Automake kan bijvoorbeeld helpen het het mogelijk maken van een installatie op een prefix die door de gebruiker wordt opgegeven. Het zijn allemaal kleine details, maar dat het allemaal details zijn is juist het grote probleem. Voor het maken van RPMs wil je bijvoorbeeld met een DESTDIR kunnen werken. Ook dit handelt Automake voor je af.

Omdat automake dus ook distributies voor je kan maken, kan je in dit geval aan Automake opgeven dat je bzip2 wilt gebruiken.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Pagina: 1