Toon posts:

[Postfix] Queue van 4,7 GB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb een probleempje.....

Postfix heeft 3 dagen gedraaid nadat er een verkeerde instelling was gedaan. Alle mail werd gebounched en zie het resultaat na 3 dagen.... 4,7 GB in de spool directory van Postfix!!

De situatie is al volgt:

Linux mailserver ---- Exchange mailserver ---- netwerk

Al het mailverkeer gaat dus door de Linuxmachine die de mail ook gaat scannen. Inkomend en uitgaand.

Het starten van Postfix lukt niet... blijft hangen en zie geen verkeer op poort 25.
Het probleem is nu dat k nie alle mail weg wil gooien. Ik kan dus niet simpelweg de queue flushen.
Alle mailtje 1 voor 1 nagaan lijkt me ook geen optie voor 4,7 GB aan mail.

Hebben jullie enig idee hoe ik dit aan zou kunnen pakken?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-02 22:40
Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 16:13:
Heb een probleempje.....

Postfix heeft 3 dagen gedraaid nadat er een verkeerde instelling was gedaan. Alle mail werd gebounched en zie het resultaat na 3 dagen.... 4,7 GB in de spool directory van Postfix!!
Welke mail werd gebounced, vanaf waar en hoe staat het nu dan in de spoolfile? Moet alles wat in de spoolfile staat nu gewoon alsnog verzonden worden, of wat is het idee :?
Het starten van Postfix lukt niet... blijft hangen en zie geen verkeer op poort 25.
Foutmeldingen, logmeldingen? Is de configfile correct (er is vast een optie waarmee postfix dat test).
Het probleem is nu dat k nie alle mail weg wil gooien. Ik kan dus niet simpelweg de queue flushen.
Je wilt ze dus niet weggooien maar (nadat de configfile hersteld is) alsnog allemaal laten verzenden, of .... :?

Hoeveel mailtjes zijn het eigenlijk en hoe kom je ooit ter wereld aan 4,7 GB in 3 dagen :? 'k bedoel 4,7 GB voordat iemand doorheeft dat er iets mis is klinkt heeeeeeeeeeeeeeeel apart om eerlijk te zijn :/

Verwijderd

postfix flush ?

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:10

Petuhr

FreeBSD

Schrijf een klein scriptje wat de 'bounce header' uit het mailtje filtert, dan weet je welke mail
er allemaal gebounced is, en kan je rm'en ?

Verwijderd

Topicstarter
Wilke schreef op 29 december 2003 @ 16:18:
[...]

Welke mail werd gebounced, vanaf waar en hoe staat het nu dan in de spoolfile? Moet alles wat in de spoolfile staat nu gewoon alsnog verzonden worden, of wat is het idee :?
Alle mail werd gebounced.
[...]

Foutmeldingen, logmeldingen? Is de configfile correct (er is vast een optie waarmee postfix dat test).
Configfile is nu helemaal perfect!! heb weer gerestored hoe het eerst werkte.
[...]

Je wilt ze dus niet weggooien maar (nadat de configfile hersteld is) alsnog allemaal laten verzenden, of .... :?
Ehhh.... alle uitgaande mail moet nog verzonden worden, maar niet alles.
In komende mail.... tsja er zijn veel mailtjes afkomstig van double-bounce@aragorn.host.nl met de bounche foutmeldingen. Deze morgen allemaal verwijderd worden.
Probeer nu een lijst te maken met alle spool ID's van de mails die afkomstig zijn vanaf het double-bounce adres.
Hoeveel mailtjes zijn het eigenlijk en hoe kom je ooit ter wereld aan 4,7 GB in 3 dagen :? 'k bedoel 4,7 GB voordat iemand doorheeft dat er iets mis is klinkt heeeeeeeeeeeeeeeel apart om eerlijk te zijn :/
Er is 3 dagen niet intensief gemonitord. Het zijn nogal wat mailtjes ben nu een lijst aan het maken maar duurt echt een HELE tijd!
Het is een bedrijfsoplossing, waar veel met mail wordt gewerkt. En als je mailserver dan niet goed ingesteld staat en je krijgt doucble-bounce meldingen.... dan gaat het snel ;)

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu de volgende regel om de spool ID's eruit te filteren:

code:
1
mailq | grep double-bounce@aragorn.host.nl | awk '{print $1}' | grep -e ^[0-9A-Z]

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2003 17:07 ]

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
Ik ben een newb, en vanuit die postitie zou ik zeggen: maak een 2e server aan (beetje snelle natuurlijk :P ), kopieer daar heel dat gedoe naartoe. En dan ga je daar experimenteren totdat het werkt. Je slaat al je bestanden in die queue op, en verwijderd daarna alles, zodat de zaken in het bedrijf gewoon doorgaan zoals altijd. En voortaan na een wijziging goed kijken of alles werkt :P

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Robert
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-02 09:11

Robert

You have your answer..

Wat is de reden dat postfix niet start ? Als het de hoeveelheid mail is die er nog staat zou je ffe in delen alles kunnen versturen. Geeft postfix helemaal geen output als je hem verbose probeert te starten ?

Misschien een beetje flauw achteraf maar je test ook niet ffe of de nieuwe config werkt als je iets gewijzigd hebt aan een live-server :? (dmv een e-mail versturen )

omg..

[ Voor 40% gewijzigd door Robert op 29-12-2003 22:19 ]

Just 'cause I'm paranoid doesn't mean they're not after me | The only operating system that does what you want: LFS

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem ligt hem bij de hoeveelheid mail die hij wil gaan versturen. De postfix configuratie is het niet (is NU weer goed, was fout).
Tijdelijk iets uit de queue halen lijkt me niet zomaar mogelijk.

M'n script is van 17:00 tot 00:30 uur bezig geweest de queue ID's met bovenstaande regel op te zoeken en in een bestand te zetten.
Ik heb dus 488099 ID's in een file. Dus 488099 mailtjes van double-bounce meldingen.

Ben nu de 488099 mails aan het verwijderen.

Verwijderd

Topicstarter
Robert schreef op 29 december 2003 @ 22:17:
Misschien een beetje flauw achteraf maar je test ook niet ffe of de nieuwe config werkt als je iets gewijzigd hebt aan een live-server :? (dmv een e-mail versturen )
Ik heb een kleine test gedraaid.... verder vond ik kerst wel een mooie test periode. Niemand hoeft de mailserver te gebruiken en niet aankomende mail wordt bijgehouden op de backup mail server. Maar dat is iets anders uitgepakt... alles kwam dus wel aan maar postfix kon er niets mee omdat de host niet bestond (aragorn.host.nl). Het moest gewoon zijn host.nl.
Sommige mailserver willen namelijk een FQDN anders accepteren ze geen mail. Dacht het zo op te lossen maar is geen wildcard voor host.nl

Heb nu de DNS van host.nl aangepast zodat de host aragorn.host.nl wel bestaat. Zodra de wijziging door is zal ik de boel eens zeer goed testen!!
Pagina: 1