Toon posts:

Wat is het nut van een netwerkje?

Pagina: 1
Acties:
  • 48 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoop dat ik in het goede forum zit, anders hoor ik het wel.

Het volgende heb ik begrepen van een netwerkje: (gewoon, simpel 2 pc's bijvoorbeeld)
Als ik dus 2 pc's heb, en ik wil vanaf beide pc's kunnen werken met dezelfde programma's, dan zullen die programma's dus op beide pc's geïnstallerd moeten worden. Dat geldt dan ook voor PSP, Word, noem maar op.
Afgezien van legaal of illegaal, lukt dat dan wel? Is het niet zo dat Microsoft niet wil dat 1 programma op meerdere pc's komt te staan?

En de belangrijkste vraag: Als je dan toch een bepaald aantal programma's op beide pc's moet installeren, wat is dan eigenlijk het nut van een netwerk?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

als je applicaties over het netwerk wilt draaien moet die applicatie dat ten eerste ondersteunen.
Echter het nut van een netwerk is dat je niet met floppy's/cd's/dvd/whatever moet gaan lopen om een bestandje op een andere pc te krijgen, om nog maar te zwijgen over email en internet.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Bestanden, printer en internet delen tussen de PC's misschien?
Heel erg basic trouwens, zal wel snel op slot gaan....

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Alle proemn in n drek

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:25

SmartDoDo

Woeptiedoe

Voor een programma als Word zul je gewoon 2 licenties moeten hebben voor 2 computers :)

Het nut van een netwerk is o.a. voor gamen, backups verzenden, internet delen, eenvoudig files overzenden (documenten, foto's etc.)

Verwijderd

euhm.. Volgens mij zie je een netwerk een beetje te bekropt..

Ik heb men netwerk zo--> PC1 staat beneden, en daar komt ADSL binnen. PC2 staat boven op men kamer. Ik leg netwerk aan tss die 2pc's ---> Ik kan met PC2 ook op internet + ik kan aan de bestanden op PC1 en omgekeerd. Zeer makkelijk dus

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Wat denk je van printen? Printertje delen, en je kunt die mooie laserprinter op beide pc's gebruiken.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Nut heeft het wel want je kunt vanaf iedere pc bij alle bestanden zonder dat je moeilijk hoeft te doen met diskette's of CD's en dat is wel handig. En het illegale hiervan? Microsoft wil ten alle tijde dat je per PC een aparte licentie hebt maar technisch gezien zijn er geen belemmeringen want er is geen check dat de software die je wilt installeren al op een andere pc binnen een netwerk al aanwezig is. :)

Windows Milennium had zoiets trouwens wel. Je kon niet twee dezelfde licenties in een netwerk hebben tijdens het installeren van het OS, om dit toch te doen moest je de netwerkkabel even ontkoppelen. :)

Edit:
En weer spuit 11 zoals gewoonlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door bazs2000 op 29-12-2003 15:37 ]

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

jah dat lukt, illegaal volgens mij, maar het lukt wel.

Voordelen genoeg!!!
- Data sharen (als een HD vol zit, gooi het gewoon op de andere comp)
- Gamen tegen elkaar
- Internet delen
- Printer delen

En noem maar op. Als je dit allemaal niet interressant vindt dan heeft een netwerk idd geen nut voor jou.

edit: B'tje laat

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2003 15:37 ]

Verwijderd

ik denk dat je een aantal zaken door elkaar aan het halen bent...

als jij een professoineel netwerk opzet, met een flinke server daarin, die een aantal werkstations bediend, dan hoef je software enkel op de server te installeren, dan kan je booten van je netwerk enz, en dan hoef je maar 1x de software te installeren. Dan werk je met 'domme terminals'. Dom in die zin, dat ze enkel kunen booten, en zelfs niks aan opslagcapaciteti fo wat dan ook nodig hebben, alles wordt door de server afgehandeld.

Een tweede vorm is een 'peer' netwerk. Dit houd in dat je gewoon je bronnen deelt. Je kan mekaars bestanden inkijken/wijzigen, je kan printers delen, enz.
verder kan je ook makkelijk 1 internetverbinding delen.
je kan 1 groot opslagvolume maken, en alle pc's daar hun belangrijke data op laten zetten, of bij wijze van backup...
kortom, waarom zou je geen netwerk willen? :+

pff wat gaat dat snel hier :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2003 15:39 ]

Verwijderd

Je kan gewoon programma's installeren, bij Windows XP moet je iig Windows activeren (de legale versie), PSP en andere programma's moet je installeren op meerdere pc's, maar ik denk niet dat je er veel van zult merken met een netwerk.

Het nut van een netwerk is best wel simpel, het is er om bestanden uit te wisselen (je kan in windows/linux bestanden delen) en/of een internet verbinding te delen (via één van de 2 pc's of een router).

[niet echt relevant, maar toch nuttig]
Op mijn werk (ik ben daar hoofd-systeembeheer) moetten alle gebruikers bestanden op de server (hoofdcomputer) opslaan, ook het inloggen met hun eigen gebruikersnaam doen ze via die server. Maar dan moet je wel Windows 2000 Server / Advanced Server / Small Buisness Server of Windows 2003 Server hebben.

[edit]
f*ck, voordringers :/ :>

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2003 15:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Erkens schreef op 29 december 2003 @ 15:35:
als je applicaties over het netwerk wilt draaien moet die applicatie dat ten eerste ondersteunen.
Echter het nut van een netwerk is dat je niet met floppy's/cd's/dvd/whatever moet gaan lopen om een bestandje op een andere pc te krijgen, om nog maar te zwijgen over email en internet.
Prachtig, en hoe kom ik erachter of mijn applicaties daar geschikt voor zijn? Ja, voor jullie misschien een open deur, maar voor mij als netwerkbeginner.......

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2003 15:41 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 15:40:
[...]

Prachtig, en hoe kom ik erachter of mijn applicaties daar geschikt voor zijn? Ja, voor jullie misschien een open deur, maar voor mij als netwerkbeginner.......
trial&error ;)

Verwijderd

Topicstarter
Henk007 schreef op 29 december 2003 @ 15:35:
Bestanden, printer en internet delen tussen de PC's misschien?
Heel erg basic trouwens, zal wel snel op slot gaan....
Ja, dat zal wel, dat basic. Daar loop ik wel meer tegenaan. Maar ik dacht dat je ook gewone vragen kon stellen, als je eerst maar moeite hebt gedaan om zelf te zoeken, en ik heb de search gedaan. Ook bij de faq zag ik niets. Je hoeft toch niet eerst een super-kenner te zijn voor je vragen mag stellen?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 15:44:
[...]

Ja, dat zal wel, dat basic. Daar loop ik wel meer tegenaan. Maar ik dacht dat je ook gewone vragen kon stellen, als je eerst maar moeite hebt gedaan om zelf te zoeken, en ik heb de search gedaan. Ook bij de faq zag ik niets. Je hoeft toch niet eerst een super-kenner te zijn voor je vragen mag stellen?
Henk007 heeft gewoon je start post niet gelezen ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 15:40:
Stel jezelf eens de vraag:
Als ik op computer 2 een programma heb staan en wil dat uitvoeren vanuit computer 1 en computer 2 staat uit, wat dan?

Ik denk dat het niet echt nodig/handig is voor een thuisnetwerk om programmas centraal vanuit 1 computer te draaien. PSP, Word, Excel, photoshop, etc kan je beter lokaal installeren en niet via het netwerk laten draaien, dat moet altijd laden met 10 of 100mbit/s (100mbit = 8,5mbyte ongeveer, incl storing). Dus het zal er niet sneller op worden. Op de computer zelf draaien is het iig een stuk sneller.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 15:48:
[...]

Stel jezelf eens de vraag:
Als ik op computer 2 een programma heb staan en wil dat uitvoeren vanuit computer 1 en computer 2 staat uit, wat dan?

Ik denk dat het niet echt nodig/handig is voor een thuisnetwerk om programmas centraal vanuit 1 computer te draaien. PSP, Word, Excel, photoshop, etc kan je beter lokaal installeren en niet via het netwerk laten draaien, dat moet altijd laden met 10 of 100mbit/s (100mbit = 8,5mbyte ongeveer, incl storing). Dus het zal er niet sneller op worden. Op de computer zelf draaien is het iig een stuk sneller.
Ik moet het stuk van bierkameel nog lezen, maar toch maar even deze reactie naa jou toe. Ja, dan zal het niet werken natuurlijk, als pc 2 uitstaat.
OK, locaal installeren dus. Dat was nu juist ook een achterliggende vraag, ik heb van iemand anders begrepen dat diverse softwareleveranciers dit niet prettig vinden. Ik zal even die 'iemand anders' quoten:
ja, het simpelste antwoord is het programma moet op beide staan. Je kunt er wel 1 als server instellen, en daar al je proggies opzetten, maar veel (Commerciele) proggies zoals quarkxpress, photoshop, kijken in je netwerk of er niet nog een kopie draait onder hetzelfde serienummer, en starten dan gewoon niet op.
Maar goed, jij zegt dit ook al, en ik kan dan dus wel via het netwerkje bij de bestanden komen die op beide pc's staan?

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Het is heel makkelijk, als je het nut van een netwerk niet weet heb je er waarschijnlijk ook geeneen nodig..

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Topicstarter
Bor_de_Wollef schreef op 29 december 2003 @ 15:57:
Het is heel makkelijk, als je het nut van een netwerk niet weet heb je er waarschijnlijk ook geeneen nodig..
Flauwekul natuurlijk. We willen gewoon vanaf beide pc's met dezelfde progs kunnen werken. Maar aangezien ik wat -mij verwarrende- info kreeg, dacht ik maar even bij de experts op bezoek te gaan.

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:06

AMDFreak

Intel is zo..

Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 16:01:
[...]

Flauwekul natuurlijk. We willen gewoon vanaf beide pc's met dezelfde progs kunnen werken. Maar aangezien ik wat -mij verwarrende- info kreeg, dacht ik maar even bij de experts op bezoek te gaan.
Denk niet dat het echt gemakkelijk zal gaan om software te booten vanaf een andere pc. Lijkt me eigenlijk ook niet echt handig ofzo.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

Verwijderd

Topicstarter
AMDFreak schreef op 29 december 2003 @ 16:09:
[...]

Denk niet dat het echt gemakkelijk zal gaan om software te booten vanaf een andere pc. Lijkt me eigenlijk ook niet echt handig ofzo.
Nee, dus jij zegt ook: locaal installeren, en de data sharen via het netwerk. Daar komt het op neer wat jij bedoelt?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

AMDFreak schreef op 29 december 2003 @ 16:09:
[...]

kan wel hoor, alleen je haalt een veel hogere performance door local te installeren.
Echter als je krap zit kwa opslagruimte kan het wel lonen om op alle clients de extra software te installeren op een netwerkdrive.
Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 16:12:
[...]

Nee, dus jij zegt ook: locaal installeren, en de data sharen via het netwerk. Daar komt het op neer wat jij bedoelt?
dat is wel het beste, zeker voor beginners ;)

Verwijderd

Topicstarter
OK!

Nou, van mij mag het draadje eventueel dicht als jullie je er aan ergeren, ik heb voldoende info gekregen zo tussen alle replies in!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als je maar twee computers hebt loont het helemaal niet om een application server op te zetten. Ik gewoon alles lokaal instaleren en werken met netwerkdrives.

Zelf heb ik hier een netwerkt met 7 computers en ook ik installeer alles lokaal (unattended install via netwerk).

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-08 00:34
Wat denken jullie van remote een andere pc overnemen?? Ook ideaal hoor!
Ik gebruik hiervoor VNCviewer voor mijn 3 pc's.
Ook een van de voordelen van een netwerk. Zo hoef ik niet helemaal naar een pc te lopen die in een andere ruimte staat, en daar mijn mail ophaalt ofzo.

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:00

Predator

Suffers from split brain

Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 15:48:
[...]

Heb ik toch niet goed genoeg de search gedaan! _/-\o_
Je moet dan ook eerst in de FAQ kijken, en dan pas in de search.

De FAQ's zijn de topics bovenaan dit forum met 1 van deze 2 iconen:
Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/Sticky_off.gif of Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/Sticky_on.gif

Verder lees je misschien best even deze FAQ door.
Het is geen probleem dat je een beginner bent, maar er zijn fora die beter geschikt zijn voor beginnersvragen, zoals bv www.beginnersweb.nl

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.