[XP] dos spel too big to fit in memory

Pagina: 1
Acties:
  • 170 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• blaatbeest
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-12-2017
Ik heb dus een behoorlijk vaag probleem vind ik zelf.
Ik probeerde uit pure nostalgie weer eens Theme park te spelen, nee niet de nieuwere suffe versies maar de lekkere oude versie uit 1994. :)
Op winxp met alle belangrijke updates die er zijn.

Eerst probeerde ik met dosbox het spel te starten maar later bleek dat dit spel beschermd was ofzo? dos4gw onzin. en dat dosbox dit dus niet kon.

Toen probeerde ik mbv de rechtse muisknop in windows zelf het spel te starten (sja, ik heb de faq niet helemaal op volgorde gelezen :)) maar kreeg toen "program too big to fit in memory"
Ik denken dat 256MB geheugen wel genoeg zou zijn voor een spel wat vroeger draaide met 8 ofzo maarja.

Daarna heb ik ook nog VDMSound geprobeerd maar ook die vond dat ik niet genoeg geheugen had (precies dezelfde error message)

Dus nou vroeg ik me af hoe dit kan? Vroeger kon je gewoon himem en dat soort vage progjes runnen waardoor die het dan wel deed maar dit werkt toch niet meer in winxp en horen die emulators dat niet zelf te doen? Als ik in windows naar de properties van het .exe bestand kijk, kan ik ems en xms op auto en waarde zelf selecteren maar het blijft niet werken.
Moet ik nou echt 1 gyg geheugen gaan aanschaffen om dit spel weer te kunnen spelen? :)

[ Voor 3% gewijzigd door blaatbeest op 29-12-2003 15:21 ]

x

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-01 13:48

M.I.G.

[like an alien]

• blaatbeest
en als ik me niet vergis gaat dat over "theme park world" en dus niet over het origineel "theme park"

en "sim theme park" is weer hetzelfde als "theme park world" als ik me niet vergis, maar die moet ik beide dus niet hebben :)

[ Voor 44% gewijzigd door blaatbeest op 29-12-2003 15:51 ]

x

Verwijderd

Probeer het eens met Dosbox. Het zit nog in het ontwikkelingsstadium en niet veel spellen werken er mee, maar je weet maar nooit :)

• blaatbeest
blaatbeest schreef op 29 december 2003 @ 15:21:
Eerst probeerde ik met dosbox het spel te starten maar later bleek dat dit spel beschermd was ofzo? dos4gw onzin. en dat dosbox dit dus niet kon.
...

:)

x

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

blaatbeest schreef op 29 december 2003 @ 15:21:
Ik denken dat 256MB geheugen wel genoeg zou zijn voor een spel wat vroeger draaide met 8 ofzo maarja.
dat boeit ook helemaal niet, het probleem waar jij nu op stuit komt omdat iemand in het verleden vond dat 640KB genoeg was :P

gewoon net als vroeger weer gaan prutsen met bootflops en zo veel mogelijk mem vrij krijgen *nostalgie*

• blaatbeest
lol, als dat de enige optie is krijg ik wel veel nostalgie voor mijn geld :D

(alhoewel ik er geen geld aan uitgegeven heb en ook dat is dan weer nostalgie ;))

pff als ik mijn boot disk pak dan heeft ie nog steeds niet genoeg geheugen dus ik moet echt die extended memory en himem progs weer hebben.
Weet iemand nog zo welke dat zijn en waar je die kan vinden?

aaahh damn en dan krijg je natuurlijk ook weer geluidskaart problemen aangezien je geen mooie emulator hebt en theme park vast mijn sb live niet kent.

dis bijna geen nostalgie meer maar puur doorzettings vermogen :)

[ Voor 63% gewijzigd door blaatbeest op 29-12-2003 16:43 ]

x

• HuggyB
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-12-2025
De nieuwste Dosbox kan wel omgaan met Dos4gw (32 bit protectie) :)

• blaatbeest
hmm, dan zal er wel een andere reden zijn dat dosbox het niet doet.
als ik namelijk de exe probeer te runnen doet ie helemaal niks meer.
(ook al zou dosbox het wel doen lijkt me niet dat ie goed zal werken, de install kan ik namelijk wel draaien en dan beweegt er een poppetje en dat doet ie erg traag in dosbox maarja)

ohhnee, ik kan met ctrl-f12 dat ding sneller laten bewegen vetjes!! (jammer dat het nog steeds niet werkt :))

[ Voor 15% gewijzigd door blaatbeest op 29-12-2003 18:25 ]

x

• DroogKloot
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

DroogKloot

depenisvanjezus

Erkens schreef:
[...]

dat boeit ook helemaal niet, het probleem waar jij nu op stuit komt omdat iemand in het verleden vond dat 640KB genoeg was :P
Idd. Het gaat om de eerste 640K, en die verrekte 4GW extender was er juist om dat gehannis in DOS te omzeilen. :D
blaatbeest schreef:
pff als ik mijn boot disk pak dan heeft ie nog steeds niet genoeg geheugen dus ik moet echt die extended memory en himem progs weer hebben.
Weet iemand nog zo welke dat zijn en waar je die kan vinden?

aaahh damn en dan krijg je natuurlijk ook weer geluidskaart problemen aangezien je geen mooie emulator hebt en theme park vast mijn sb live niet kent.

dis bijna geen nostalgie meer maar puur doorzettings vermogen :)
Ghehe, ja, kun je nagaan hoe hard het vroeger werken was. :P

Je hebt iig. himem.sys nodig, EMM386.exe voor de overige zut, en, uh, daar bestond het management-gedeelte van DOS min of meer uit. Als je daarnaast ook nog memmaker.exe opspoort maak je een goede kans. :+

• blaatbeest
sja op www.bootdisk.com
kan je die mooie progjes wel vinden (door gewoon een bootdisk te maken :))
maar dan moet je dus ook echt een oude dos partitie gaan maken omdat die geheugen progjes niet in de dos versie willen werken waarin ik ook daadwerkelijk bij mijn harde schijf kan :)

en om nou echt een dos partitie te gaan maken, waarin waarschijnlijk dan toch dat geluid niet werkt waarna ik er dan toch achter kom dat theme park minder tof en iets meer achterhaald is dan ik mij herriner (net zoals dune 2 :))

Nou ja als het niet lukt heb ik toch weer een dag van mijn vakantie iets te doen gehad :)

[ Voor 5% gewijzigd door blaatbeest op 29-12-2003 18:31 ]

x

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

je zou het ook nog in een virtual pc achtige omgeving kunnen proberen?
virtualpc/vmware/bochs etc

geen idee of het daarmee wel gaat, maar het is te proberen iig :)

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:29

virus.elektro

profesionele monitor sloper

ik krijg sommige oude spelletjes nog wel eens aan de praat door met met EMS en XMS, te klooien. Op auto werken de meeste spellen trouwens niet. beter is een waarde in te stellen. Vaak zit er een leesmij, readme bestandje bij de spellen waarin staat hoeveel geheugen er van elke soort nodig is. ik heb trouwens nog wel windows 98.

Virus elektro zou graag weer Wingcomander willen spelen (1990 ofzo)

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• HuggyB
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-12-2025
http://dosbox.sourceforge.net/comp_list.php?letter=W

Zoals je ziet is Wingcommander 1 (1990) ondersteund door de huidige DosBox :Y)

• oVRoM
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
blaatbeest schreef op 29 december 2003 @ 18:22:
hmm, dan zal er wel een andere reden zijn dat dosbox het niet doet.
als ik namelijk de exe probeer te runnen doet ie helemaal niks meer.
(ook al zou dosbox het wel doen lijkt me niet dat ie goed zal werken, de install kan ik namelijk wel draaien en dan beweegt er een poppetje en dat doet ie erg traag in dosbox maarja)

ohhnee, ik kan met ctrl-f12 dat ding sneller laten bewegen vetjes!! (jammer dat het nog steeds niet werkt :))
Heb even voor je getest, maar bij mij werkt Theme Park prima in Dosbox...

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/20096/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/20097/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/20098/full.jpg

Ik draai Dosbox 0.60 op FreeBSD 5.1 (hoewel dat laatste niets uit zou mogen maken)...

• blaatbeest
hmm vaag, bij mij doet de dosbox helemaal niks meer nadat ik de main.exe probeer te runnen. (dus ook geen "to big to fit in memory")

zal morgen weer eens een paar pogingen wagen. die dos partitie werkt namelijk ook niet echt, kon niet zomaar een fdisk vinden die wel overweg kon met mijn 120 gyg harde schijf en ook nog met dos 6.22 kon werken maarja ik had het op dat moment ook wel weer een beetje gezien :)

TOFFE PLAATJES TROEWENS!!! :9~ _/-\o_

x

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:29

virus.elektro

profesionele monitor sloper

gek, het duurde bij mij ook even voordat ik snapte hoe dosbox werkte. maar ik ben er uit.
het was bij mij niet nodig om een dos partitie te maken.
gewoon dosbox opstarten, je krijgt dan een soort dos in een windows scherm. schijf aanduiding staat in eerste instantie op z:\
mount c [schijf waar spel opstaat]:\, zo dus mount c C:\
vervolgens op de oude wetse dos manier naar de goede directory wandelen
en vervolgens het exe bestand starten.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Pagina: 1