[Win2K server]performance lezen en scrijven over netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:27
Ik zit hier met een redelijk vervelend probleem

Ik ben als stagiaire bij een klein bedrijf bezig om het huidige netwerk (7 clients win2k en een win2k Server) te upgraden/ordenen. Tot nu ging alles vlekkeloos AD geïnstalleerd, alle pc’s + gebruikers ingevoerd, Mdeemon mail servertje voor interne mail opgezet, tot week terug toen ik Service pack 4 op de server heb gezet. In het begin vond ik het al vreemd dat het zo langzaam ging. Het ging echt letterlijk een paar seconden per klein dll bestandje en jpg’tje of what ever die update heeft dan ook het hele weekend gedraaid. Alleen na de update kwam er dus de klacht dat met het inventarisatie/verkoop/bestel programma alles een stuk langzamer is geworden. Het duurt twee sec voor dat ieder stukje data door is gevoerd. Nu zou je zeggen ok met een database van meer dan 2 Gb mag dat wel. Maar het vreemde is dit is dus nooit zo geweest. Het ging altijd redelijk vlot. Aan de hardware kan het gewoon niet liggen. Software betwijfel ik maar een kerninstallatie kan gewoon niet aangezien dit een werk omgeving is waar 7 dagen in de week gewerkt word en dit dus allemaal via de server. Er draait volgens performance manager NIETS dat prestaties wegsnoeit (ik monitor netwerk proc en hdd en niets wijst er op dat er weg gesnoept word.) ik heb alle drives meerdere malen gedefragmenteert (ongeveer 10 X :D) ook dit duurt ongelofelijk lang (kan goed 10 uur hebben geduurd)

Ik ben een beetje ten einde raad (btw service pack weg halen is geen optie aangezien die een serieus probleem verhelpt van Windows 2000 server ( mijn topic hier over : [rml]Shunt in "[ w2k server] na een dag niet meer bij ei..."[/rml]) het zou natuurlijk kunnen zijn dat er nog iets actief zou zijn van het blaster virus dat er op heeft gestaan. Echter na de fix die ik gedraaid heb zou dit tog verholpen moeten zijn ? heeft iemand nog tips of manieren om beter te kijken wat er allemaal gebruik maakt van de server

Specs server:
PIII 1000mhz Coppermine 133mhz fsb
2x Quantum Atlas V 36 WLS (SCSI)
dit op een adaptec aic 7899 Ultra 160/m (PCI SCSI Card)
640 mb SD-133 mem
Windows 2000 Server

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Misschien heeft het SP verkeerde (trage) drivers voor de SCSI kaart geïnstalleerd. Kijk daar eens naar zou ik zeggen. En nog een tip: maak een Ghostimage vóór elke ingrijpende reparatiepoging.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
uninstall die SP4 en kijk of je het probleem dan nog hebt

en: die 2x scsi disken zijn in een mirror config :? check dan even of je mirror nog goed is, trage performance kan ook betekenen dat de mirror stuk is

[ Voor 58% gewijzigd door Zwelgje op 29-12-2003 15:21 ]

A wise man's life is based around fuck you

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:37

Jimbolino

troep.com

een service pack die drivers installeerd, dacht het niet

het klinkt vreemd, maar waarschijnlijk zit er wat fout in je DNS of WINS configuratie...

heb ook bij een bedrijf gewerkt met een 2000 domein, en daar stond iets niet goed ingesteld, waardoor het resolven wel snel ging, maar het inloggen uren duurde... (frofiel kopieren is paar 100 kleine files)

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Zwelgje
Jimbolino schreef op 29 december 2003 @ 15:22:

het klinkt vreemd, maar waarschijnlijk zit er wat fout in je DNS of WINS configuratie...

heb ook bij een bedrijf gewerkt met een 2000 domein, en daar stond iets niet goed ingesteld, waardoor het resolven wel snel ging, maar het inloggen uren duurde... (frofiel kopieren is paar 100 kleine files)
servicepacks updaten wel degelijk drivers :z

• Shunt
geen mirror
gewoon 2 aparte drives 2x 36 Gb C en D
zowel C en D zijn dus langzaam.

service pack 4 de instaleren is geen mogelijkheid aangezien ik dan niets meer kan veranderen monitoren. En daar komt nog eens bij dat dan de server voor zo goed als een hele dag onbruikbaar is omdat hij dan een cpu load heeft van 100% en 100% hard disk usage heeft. niet echt handig als je lekker in een database wil gaan zitten.

over de scsi drivers daar ben ik naar aan het kijken maar dat zijn nog de zelfde als voor de install
Jimbolino schreef op 29 december 2003 @ 15:22:

daar zeg je me iets
Ik heb nog wel de dns ingesteld voor dat ik de service pack ging instaleren.
Maar wat kan die dan met de performance te maken hebben op de pc (lokaal aangezien de instal van de SP ookal zo ultra langzaam ging en ook de defragmentatie. )

[ Voor 42% gewijzigd door Shunt op 29-12-2003 15:27 ]

Game PC

• Zwelgje
post eens de inhoud van je eventlog anders

• Shunt
zwelgje schreef op 29 december 2003 @ 15:30:
post eens de inhoud van je eventlog anders
die is leeg :S stond een beetje vol van 2 jaar non stop draaien :*)
een van de mensen die de server heeft geinstaleerd heeft die dus gisteren leeg gegooit |:( kwam ik net wachter :P

ik ga zo heel even een resetje er tegen aan gooien om te kijken of ik dan

[ Voor 11% gewijzigd door Shunt op 29-12-2003 15:46 ]

Game PC

• Shunt
toepasings logboek
29/12/2003 14:39:07 Perflib Fout Geen 1015 n.v.t. BROTHER-SERVER De time-out die wacht op het voltooien van functie Tcpip voor het verzamelen van prestatiegegevens in DLL-bestand C:\WINNT\system32\Perfctrs.dll, is verlopen. Er is mogelijk een probleem met dat uitbreidbaar item of met de service waarvan gegevens worden verzameld, of het systeem was mogelijk bezet tijdens de aanroep.

systeem logboek

29/12/2003 15:44:25 NETLOGON Waarschuwing Geen 5781 n.v.t. BROTHER-SERVER Dynamische registratie of registratieverwijdering van een of meer DNS-records is mislukt omdat er geen DNS-servers beschikbaar zijn.

29/12/2003 15:36:48 Disk Fout Geen 11 n.v.t.
BROTHER-SERVER Het stuurprogramma heeft een controllerfout gevonden in \Device\Harddisk0\DR0.

29/12/2003 14:50:20 MRxSmb Fout Geen 8003 n.v.t. BROTHER-SERVER De masterbrowser heeft een servermelding ontvangen van computer STATION-600 die meent de masterbrowser voor het domein te zijn op transport NetBT_Tcpip_{D059F779-D83D-42. De masterbrowser wordt gestopt of er wordt een verkiezing afgedwongen.

29/12/2003 13:43:49 NETLOGON Waarschuwing Geen 5781 n.v.t. BROTHER-SERVER Dynamische registratie of registratieverwijdering van een of meer DNS-records is mislukt omdat er geen DNS-servers beschikbaar zijn.

29/12/2003 13:35:20 MRxSmb Fout Geen 8003 n.v.t. BROTHER-SERVER De masterbrowser heeft een servermelding ontvangen van computer STATION-600 die meent de masterbrowser voor het domein te zijn op transport NetBT_Tcpip_{D059F779-D83D-42. De masterbrowser wordt gestopt of er wordt een verkiezing afgedwongen.
29/12/2003 12:53:20 Disk Waarschuwing Geen 51 n.v.t. BROTHER-SERVER Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk0\DR0 tijdens een wisselbestandbewerking.

29/12/2003 12:53:16 Disk Waarschuwing Geen 51 n.v.t. BROTHER-SERVER Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk0\DR0 tijdens een wisselbestandbewerking.

29/12/2003 12:53:16 adpu160m Fout Geen 9
n.v.t. BROTHER-SERVER Het apparaat \Device\Scsi\adpu160m1 heeft niet binnen de tijd voor time-out gereageerd.

29/12/2003 12:53:02 Disk Waarschuwing Geen 51 n.v.t. BROTHER-SERVER Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk0\DR0 tijdens een wisselbestandbewerking.

29/12/2003 12:53:02 adpu160m Fout Geen 9 n.v.t. BROTHER-SERVER Het apparaat \Device\Scsi\adpu160m1 heeft niet binnen de tijd voor time-out gereageerd.

29/12/2003 11:50:20 MRxSmb Fout Geen 8003 n.v.t. BROTHER-SERVER De masterbrowser heeft een servermelding ontvangen van computer STATION-600 die meent de masterbrowser voor het domein te zijn op transport NetBT_Tcpip_{D059F779-D83D-42. De masterbrowser wordt gestopt of er wordt een verkiezing afgedwongen.

29/12/2003 11:43:15 NETLOGON Waarschuwing Geen 5781 n.v.t. BROTHER-SERVER Dynamische registratie of registratieverwijdering van een of meer DNS-records is mislukt omdat er geen DNS-servers beschikbaar zijn.

29/12/2003 9:52:50 MRxSmb Fout Geen 8003 n.v.t. BROTHER-SERVER De masterbrowser heeft een servermelding ontvangen van computer STATION-600 die meent de masterbrowser voor het domein te zijn op transport NetBT_Tcpip_{D059F779-D83D-42. De masterbrowser wordt gestopt of er wordt een verkiezing afgedwongen.

29/12/2003 9:42:39 NETLOGON Waarschuwing Geen 5781 n.v.t. BROTHER-SERVER Dynamische registratie of registratieverwijdering van een of meer DNS-records is mislukt omdat er geen DNS-servers beschikbaar zijn.

:7

dammet quote ipv edit :|

Game PC

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Ziet er niet echt lekker uit :P SP4 weghalen dan maar?

[ Voor 28% gewijzigd door Illegal_Alien op 29-12-2003 15:58 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Shunt
Illegal_Alien schreef op 29 december 2003 @ 15:58:
Ziet er niet echt lekker uit :P SP4 weghalen dan maar?
erm wat ziet er niet lekker uit
aub geef eens wat onderbouwing ipv van die nutteloze reply's dit is nogal vervelend 8)7

Game PC

• TAMW
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-03 13:25
BROTHER-SERVER Het stuurprogramma heeft een controllerfout gevonden in \Device\Harddisk0\DR0.

n.v.t. BROTHER-SERVER Het apparaat \Device\Scsi\adpu160m1 heeft niet binnen de tijd voor time-out gereageerd.

29/12/2003 12:53:02 Disk Waarschuwing Geen 51 n.v.t. BROTHER-SERVER Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk0\DR0 tijdens een wisselbestandbewerking.

29/12/2003 12:53:02 adpu160m Fout Geen 9 n.v.t. BROTHER-SERVER Het apparaat \Device\Scsi\adpu160m1 heeft niet binnen de tijd voor time-out gereageerd

Dit lijkt je performance probleem te verklaren.
Waarschijnlijk rotte disk, scsi controller of drivers die deze aansturen.

:'( NL server versie

ps: Wat draait hier voor OS op: STATION-600

[ Voor 26% gewijzigd door TAMW op 29-12-2003 16:06 ]

• Zwelgje
die server heeft toch wel een dns verwijzing naar zichzelf :? (maw: een verwijzing naar zichzelf) en niet naar een dns server van je internet provider?

en ja lijkt beetje op brakke hardware

scsi kabel is wel goed getermineerd :?

[ Voor 22% gewijzigd door Zwelgje op 29-12-2003 16:34 ]

• Shunt
zwelgje schreef op 29 december 2003 @ 16:33:
die server heeft toch wel een dns verwijzing naar zichzelf :? (maw: een verwijzing naar zichzelf) en niet naar een dns server van je internet provider?

en ja lijkt beetje op brakke hardware

scsi kabel is wel goed getermineerd :?
het was niet voor de service pack en de ad ;)
en tenzij er een gremlin in de server zit is er intern de laatste 2 jaar niets veranderd (aangezien hij 2 jaar nonstop aan heeft gestaan _/-\o_ )
hmmz ja heeft gewoon een verwijzing van [naambedrijf].nl naar 10.10.1.1 (zijn ip dus)
TAMW schreef op 29 december 2003 @ 16:01:

29/12/2003 12:53:02 adpu160m Fout Geen 9 n.v.t. BROTHER-SERVER Het apparaat \Device\Scsi\adpu160m1 heeft niet binnen de tijd voor time-out gereageerd

Dit lijkt je performance probleem te verklaren.
Waarschijnlijk rotte disk, scsi controller of drivers die deze aansturen.

:'( NL server versie

ps: Wat draait hier voor OS op: STATION-600
vergeten te zeggen een pc draait dus windows 98 en dat is dus station-600 :P
en daar draait btw ook nog een proxy server op omdat die het internet even snel moet deelen

[ Voor 68% gewijzigd door Shunt op 29-12-2003 19:06 ]

Game PC

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:43

AirX

Tweak Guru

Het ziet er naar uit dat je schijf met je swapfile (de schijf met windows) rot is :'(.

Je kunt het proberen te verhelpen met checkdisk van Microsoft (schijfcontrole, volledig). Een beter idee is, aangezien je Quantum schijven hebt, even naar www.maxtor.com te gaan (quantum is door Maxtor overgenomen) en daar bij download diagnostic programma te downen.

Die moet je dan van diskette booten, dus de server zal wel even plat moeten, maar je hebt grote kans dat die de schijf kan herstellen.

Verder heb ik even gekeken op www.adaptec.com en daar kwam ik de juiste drivers al tegen :). Jij als ITer zult dus ook wel de goede moeten pakken ;).

Ik zou die drivers even installen, zou veel problemen kunnen oplossen.

// ik hoop dat deze reply niet nutteloos was :Y)

[ Voor 58% gewijzigd door AirX op 29-12-2003 19:18 ]

• Shunt
zeker niet
ik heb er eigenlijk niet echt bij stil gestaan dat het de hdd ook nog kon zijn (dus echt hardwarematig )
even een gedachten spinsel
als er geen internet op een netwerk staat maar wel een blaster virus is dat blaster virus dan nog actief ? dus vertraagt hij dan ook het locale netwerk ?

Game PC

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:43

AirX

Tweak Guru

Shunt schreef op 29 december 2003 @ 20:52:
zeker niet
ik heb er eigenlijk niet echt bij stil gestaan dat het de hdd ook nog kon zijn (dus echt hardwarematig )
als er geen internet op een netwerk staat maar wel een blaster virus is dat blaster virus dan nog actief ? dus vertraagt hij dan ook het locale netwerk ?
Ja, blaster zorgt voor heel veel dataverkeer en 100% CPU load. Ook als je bak niet aan het internet hangt. De enigste vereiste is dat de computer met blaster geinfecteerd is.

Je kunt Antivir even gebruiken. Een klein freeware virusscanner die echt alles detecteerd :). EN loop lekker licht. 1 nadeel: hij heeft geen autoprotect zoals bij NAV (dan moet je betalen).

Als antivir dan blaster pakt, dan weet je dat het daar aan ligt.

Nog even een opmerking: als je de server toch even platgooit moet je ook even het werkgeheugen met http://www.memtest86.com/memt30.zip testen! Want mijn buurman had ook een trage PC, met vaak 100% load, en toen was het niet een virus, maar het was brak geheugen. EN brak geheuegen is het laatste wat je wilt in een database server ;)

[ Voor 47% gewijzigd door AirX op 30-12-2003 09:44 ]

• TAMW

Dit is echt je probleem hoor: rotte disk, scsi controller of drivers die deze aansturen en niets anders, dit kan niet door blaster komen
Shunt schreef op 29 december 2003 @ 15:06:
Ik zit hier met een redelijk vervelend probleem
knip

Aan de hardware kan het gewoon niet liggen.

knip
Waarom niet? Omdat het 2 jaar al goed draait?

Blijkbaar is dat toch je probleem alles kan stuk gaan en op elk moment.
Shunt schreef op 29 december 2003:

Het was niet voor de service pack en de ad
Mischien al wel alleen openbaart het zich nu pas echt omdat de server veel zwaarder wordt belast (AD, Mdeamon) en natuurlijk: alles kan stuk gaan en op elk moment

[ Voor 32% gewijzigd door TAMW op 30-12-2003 10:12 ]

Verwijderd

zeker niet
het was niet voor de service pack en de ad
en tenzij er een gremlin in de server zit is er intern de laatste 2 jaar niets veranderd (aangezien hij 2 jaar nonstop aan heeft gestaan )
hardware fouten openbaren zich vaak pas na het downbrengen van een pc en ik neem aan dat je hebt geboot voor sp4 :).
ik kan me de slimme year2k actie van de uva nog herinneren... alles uit op de 31ste en op 2 jan >33% van de pc's die niet meer opstarten :)

• Shunt
geheugen is getjeckt

blaster is gevonden (nu in eens wel een week geleden al scanner gedraait en hij vond niets ) mare hij is nu bezig met scannen.

over die brakke hardware jah dat is een probleem ik kan aan deze server niet zomaar gaan sleutelen (is onder beheers contract van een bedrijf uit onze onderbuurtjes ik moet het dus 100% zeker weten voor ik ga bellen dat hij defect is.

ik gooi er straks even maxtor tool over heen. (als die blaster scanner er nog niet oplost that is) en dan kijk ik wel weer verder.

Game PC

• TAMW
Verwijderd schreef op 30 december 2003 @ 10:12:
[...]

[...]

hardware fouten openbaren zich vaak pas na het downbrengen van een pc en ik neem aan dat je hebt geboot voor sp4 :).
Dit geld natuurlijk alleen voor een koude start dus niet voor een reboot

[ Voor 25% gewijzigd door TAMW op 30-12-2003 10:17 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Shunt schreef op 30 december 2003 @ 10:14:
over die brakke hardware jah dat is een probleem ik kan aan deze server niet zomaar gaan sleutelen
De disk en controller fouten die hij aangeeft zijn iig iets om je zorgen over te maken. Verder zou ik je wel willen aanraden om eerst je backups eens goed te testen (doe nog even een restore test), voordat je er test programma's op los laat.

Niet dat ik er aan twijfel dat je backups goed werken, maar je had ook al blaster enzo ;)

• Shunt
elevator schreef op 30 december 2003 @ 10:20:
[...]

De disk en controller fouten die hij aangeeft zijn iig iets om je zorgen over te maken. Verder zou ik je wel willen aanraden om eerst je backups eens goed te testen (doe nog even een restore test), voordat je er test programma's op los laat.

Niet dat ik er aan twijfel dat je backups goed werken, maar je had ook al blaster enzo ;)
bacups dat is ook een goeie :*)
heb hier nu een spiksplinter nieuwe dvd brander liggen als bacup unit :P
ze hebben 2 verschillende tapestreamers gehad een 2 gb zip drive
alleen ze kregen het niet aan de praat 8)7
bacup die maak ik eerst even voor dat ik ga kijke met maxtor tooltje
de laatste werkende bacup staat op mijn laptop (uit voor zorg zo van hee ik vertrouw het niet meer :+ )

een van de redenen dat de bacups niet werkte kwam omdat het door ackserver gebeurde daar had ik op mijn vorige stage plek ook alleen maar gezijk mee

[ Voor 9% gewijzigd door Shunt op 30-12-2003 11:02 ]

Game PC

• Shunt
Het is zo ver.

Ik kwam vandaag weer op mijn werk heb dus woensdag donderdag vrijdag niet gewerkt, en daar staat mn baas met zijn handen in de zij voor de server gestrest naar een foutmelding te kijken. En wat blijkt de hardeschijf die dus alles hoste is dood zo dood als een pier. Ik ga zo de server pakken en even dat scsi tooltje van maxtor runnen. Maar ik ben bang dat hij totaal dood is en dat de rest van de schijven zullen volgen. Aan gezien de C schijf ook niet helemaal lekker was (ook heel erg traag). Ik ga zo even wat tooltjes draaien en als de C schijf nog ok blijkt te zijn gooi ik de 3e hdd trug (raid 1 config met schijf 2 :) ) en ga ik windows 2000 server opniew instaleren aangezien die een flink aantal klappen heeft gekregen door die hdd, en andere zooi.

Als iemand nog tips heeft zou ik die graag willen horen want ik ben geen held met scsi :P

Game PC

• elevator
  • Niet online

elevator

Shunt schreef op 05 januari 2004 @ 10:51:
Als iemand nog tips heeft zou ik die graag willen horen want ik ben geen held met scsi :P
Pas een beetje op met de RAID controller (je hebt het over raid 1 dus ga ik ervan uit dat die erin zit?) - de termen zijn vaak niet altijd even duidelijk is mijn ervaring, en verder zorg dat je voortaan pro-actief reageert - je wist al een aantal dagen dat die disk niet goed was - en nu zo laat pas reageren is niet erg handig - als je wat eerder was geweest had je bv. in een zaterdag op je gemak die disk kunnen vervangen en een herinstallatie doen, nu zit je met een gestresste baas die over je schouder meekijkt ;)

[ Voor 5% gewijzigd door elevator op 05-01-2004 12:16 ]

• Shunt
probleem was dus dat er meerdere problemen waren. die niet zo in 1 dag opgelost konden worden. En dus heb ik samen met baas besloten om dus smaandags (nu dus na de vacantie even die hdd's te testen. Echter jah dat ging dus niet meer aangezien ze het nu niet meer doen (of tenminste ik ben nu de hdd aan het testen met de bijgeleverde tool op de controller van adaptec) de bedoeling was dus omdat het voor mij niet zo even mogelijk is om op een zaterdagje te komen werken (geen vervoer enzo) (+ dat hier dan ook niemand is :P ).
dus jah dacht ik zo mooi even een totale week er voor te hebben om als het nootzakelijk was alles in te doen. Zoals windows herinstaleren, echter dat plan is een beetje in de frut gelopen :D.

btw nog een vraagje er zitten dus 3 Quantum ATLAS v 36 wls schijven in echter die worden zo heet dat ik net mijn vingers er bijna aan brande. ook zijn de voedings stekkertjes een beetje geel geworden in vergelijking tot een die in de cdrom speler zit. ik neem aan dat dit soort schijfjes koeling nodig hebben, alleen dat hebben ze hier dus niet, zou dat een reden kunnen zijn dat ze nu dood aan het gaan zijn ?

en gestrest is niemand want ik was wel zo slim om maar even een bacup van de database op de oude server te zetten voor ik weg ging voor de vacantie. dus iedereen kan gewoon lekker door werken O-)

[ Voor 9% gewijzigd door Shunt op 05-01-2004 12:28 ]

Game PC

• Shunt
ik denk dat ik beter verder kan gaan in dit nieuwe draadje aangezien het nu een hardware related probleem blijkt te zijn en niets meer met wos te maken heeft

[rml][ SCSI 160 ULTRA] slechte drives of controller ?[/rml]/

Game PC

• elevator
  • Niet online

elevator

Ok - dan ga ik dit topic om verwarring te voorkomen sluiten - mocht je nou toch nog door willen gaan hierover in Windows Operated Systems, laat het me dan eventjes weten :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.