Toon posts:

Computer valt spontaan uit: geheugen brak?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb (eigenlijk al een hele poos) een probleem. Voornamelijk tijdens spellen, tijdens windows geen crashes.

Ongeveer 2 maanden geleden dacht ik het probleem te hebben gevonden: de voeding (met name de 3,3V). Ik heb toen een nieuwe voeding gekocht (420 Watt) en dit heeft toen het probleem verholpen ... tot vorige week.

Vorige week heb ik de voeding even omgeruild met een 360 Watt Chieftec voeding en direct crashte mijn computer weer in spellen. Ik heb me er toen niet zo druk over gemaakt, al vond ik het wel raar. Die voeding zou toch ook voldoende moeten zijn. Zojuist heb ik de 420 Watt voeding weer terug gezet en wilde ik een spelletje gaan spelen. CRASH.

Als ik direct na een crash mijn computer opnieuw wil opstarten, dan vertelt het moederbord dat er mogelijk een probleem is met het geheugen. (Een AOpen moederbord met Dr. Voice praat tegen je :) ). Dus heb ik memtest86 gedraaid. Memtest geeft op zich geen errors, hij crasht gewoon na een aantal tests (ligt niet aan memtest, is getest). Ook de voedingslijnen zien er in Windows goed uit.

Ik vraag me nu dus af waar het aan ligt: geheugen? Mobo? CPU? :?
Wat zou ik nog meer kunnen testen?

Mijn systeem:
P4 2,53 GHz
AOpen AX4PE Max
512 MB PC2700 TwinMos
GF4 Ti4600
420 Watt voeding
en nog wat niet boeiende dingen

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-02 18:22
kijk ook naar je videokaart... mijn GF4 Ti4200 werd vaak te heet zodat het systeem crashte > reboot - kaart nog te heet > uit. :/

heeft een hele poos geduurd voor ik doorhad waar et em aan lag, maar eenmaal een koelertje naast de kaart geplaatst, en het probleem deed zich niet meer voor.

je geeft aan dat de voeding het probleem veroorzaakt, maar toch, kijk hier ook even naar, want de symtomen zijn bijna hetzelfde als bij mij.

[ Voor 3% gewijzigd door FiXeL op 29-12-2003 15:34 . Reden: typos ]

Mn 3D printer blogje..

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal dit even proberen, maar dit verklaart niet waarom mijn compu tijdens memtest crasht. Dan wordt er grafisch amper iets uitgevoerd.

Edit: Ik heb net een fan op turbine-stand naast mijn videokaart gehangen, maar dat heeft niet geholpen.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2003 15:51 ]

Verwijderd

Ik eb da prob ook soms , iedere keer als mijn pc verschillende taken tegelijk moet uitvoeren ( bv winamp + site + msn chatwindow = pc freeze ) ik heb een prog geinstalleerd dachshund anticrash , dit heeft geholpen maar niet echt lang .
Als ik om het even welk game speel , bevriest mijn pc , aan wat kan dit liggen .
Ik heb nog maar onlangs de voeding vernadert en zelfs een nieuwe hd gekocht , ( d8 dat er iets mis was met mijn HD , maar niets baat )
HEEEEELP !! :'(

K heb een amd athlonx xp 1800+ @1600 mhz , 256 mb DDR 333 pc 2700 , Abit KG7-Lite en een Creative Geforce 4 ti 4400 .

Verwijderd

9 van de 10 keer is het een probleem met warmte, hetzij mobo, proc of videokaart......als je echter veel hebt lopen rommelen adviseer ik ook om eens je bios te clearen en/of bios updates te draaien en het dan zonder meteen weer te gaan tweaken (in bios) eens te draaien en kijken hoe het dan loopt.

probeer eens (als je mobo het ondersteund) te kijken of je veel piek of dal spanningen hebt........in dat geval kan een betere voeding (lees kwalitatief niet meer watt) een oplossing bieden, tevens is een geaard stopcontact ook aan te raden.

swap je geheugenbanken ook nog eens van bank............je weet maar nooit, ik heb al de gekste dingen meegemaakt wat dat betreft......

SUC6
:*)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 16:57:
9 van de 10 keer is het een probleem met warmte, hetzij mobo, proc of videokaart......als je echter veel hebt lopen rommelen adviseer ik ook om eens je bios te clearen en/of bios updates te draaien en het dan zonder meteen weer te gaan tweaken (in bios) eens te draaien en kijken hoe het dan loopt.

probeer eens (als je mobo het ondersteund) te kijken of je veel piek of dal spanningen hebt........in dat geval kan een betere voeding (lees kwalitatief niet meer watt) een oplossing bieden, tevens is een geaard stopcontact ook aan te raden.

swap je geheugenbanken ook nog eens van bank............je weet maar nooit, ik heb al de gekste dingen meegemaakt wat dat betreft......

SUC6
:*)
Idd, probeer het geheugen maar eens in bank3 (vb) te stoppen IPV in bank1.
Dit wil echt heel vaak helpen, en het kan idd zijn dat het geheugen defect is. En dat hij ook tijdens games crasht. Games stressen geheugen meer dan Win. :9
Proberen waard lijkt me. Succes ermee. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net nieuw geheugen gekocht en vooralsnog geen crashes bij memtest. Waarschijnlijk ligt het dus idd aan het geheugen. Zometeen eerst maar even een spel proberen.

Wisselen van geheugenbank en bios resetten had ik al geprobeerd, maar hielp niets.

Edit: Tijdens spel net geen probs, dus ik denk dat ik er uit ben.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2003 17:46 ]

Pagina: 1